Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original..

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original..

Post by mortegr »

Jeg har vært i Sverige å hentet meg en perle av en Triump Bonneville 2010 modell. Men den er ikke helt 100% original...

Følgende er endret/skiftet:
Endret til triumph 2:1 arrow exhaust, powercommander, singelsadel, «rompeminimerer» med miniblinkers bak, miniblinker framme, nye innfestningsbraketter til hovedlykten, tenningslåsen flyttet fra hovedlyktside (hvorfor i alle dager satt triumph den der?!?) til høyre side av ramme i egen brakett, nytt bittelitt lavere styre), og så mye annet småtteri som clutch- og bremsehendler, sexy bremsevedkebeholder, chainguard, fjernet passasjer-pegs, mindre speil, etc

Så mitt spørsmål: hvor mye av dette legger vegvesenet seg borti? Har fått med alt av original-deler men vil ikke endre mer enn jeg må før timen på biltilsynet.

I papirene jeg fikk med sykkelen så er det blandt annet et «godkjenningsbevis» for eksos-anlegget. Er dette godt nok for vegvesenet slik at jeg ikke trenger å skifte dette men kan få det slik i vognkortet?

Image

Powercommanderen må jeg vel fjerne men det er fort gjort, plug and play såvidt jeg har skjønt det.

Sykkelen ble «kontrollbesiktiget» uten problem i sverige dagen før jeg hentet den, men det spiller vel ingen rolle for det norske myndigheter?

Legger ut flere bilder i ettermiddag...


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original[emoji33]

Post by mekkern »

Eksosen kan du få innskrevet i vognkort.
Men havnet i "dokumentkontroll" med en av syklene mine og fikk pes med manglende fothviler for passasjer.

Hvis du ikke har mulighet til lovlig transport av passasjer (sete/stropp eller bøyle/fothvilere) er det avvik mellom kjøretøy og vognkort.
Da må du enten sette denne i stand til passasjer eller få endret antall sitteplasser-dette er en smal sak når du allikevel viser den. :thumleft
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Re: Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original[emoji33]

Post by mortegr »

Den er god, da tror jeg at jeg sparer meg for knoting og lar arrow-anlegget stå på, orginalsadel og passasjer-pegs skal også på før visning!
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Re: Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original..

Post by mortegr »

Image

Image



Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original..

Post by DrGreve »

Flott sykkel :thumleft
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Re: Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original..

Post by mortegr »

Takktakk, er veldig fornøyd med kjøpet! Men det er jo tortur å ha denne bare stående i garasjen! Klør i både hender, føtter og glis etter å få kjøre...

Hørte forresten fra annet hold at vegvesenet ikke var glad i slike miniblinklys og at de ofte reagerte på det, noen som vet/har erfaring med dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original..

Post by mekkern »

Har ikke hatt prob med miniblinkers-men dette gjelder skikkelige blinklys med korrekt E merking. Dette har nok endret seg med årene når en ser på enkelte nye biler er ikke blinkesen store greiene på de heller.
Men når det er sagt så er det greit at de er synlige også, dritt å bli nedkjørt fodi de ikke så blinklysa.
mortegr
Posts: 14
Joined: 23 Apr 2018 21:00
MC: ingen, enda! Men snart!:D

Re: Godkjenning av svensk-importert MC som ikke er helt original..

Post by mortegr »

Ja enig der, er ikke så lysten på å bli nedkjørt...
Men dette er også ordentlig blinklys med e-merking (om den er «korrekt» eller ikke vet jeg ikke men de er merket på lykteglasset...).

Det er jo veldig vanlig å modefisere utseende på custumsykler innenfor rimelighetens grenser, og disse type blinklys selges jo overalt. De som står på sykkelen nå er LED-blinklys hvor det er koblet inn en motstand på kretsen oga originale lys er lys med glødepærer, vil det ha noe å si?

Lurer også på hva som vil skje dersom de finner noe de ikke kan se mellom fingrene på, for eksempel blinklys eller eksos. Må jeg bestille ny kontroll-time eller får jeg skilter og en mangellapp med punkter jeg må utbedre innen rimelig tid?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply