R1150GS service
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
R1150GS service
Ettersom det ikke er gjort noe med drivverket på 1150`n jeg kjøpte og man leser og hører om så mange skrekkeksempler fant jeg ut at det var best å ta er god service nå før sesong.
Skulle egentlig begynt i jula, men da lå jeg med brukket ankel.....
Planen er å sjekke/eventuelt bytte clutch, drivaksel og de lagre som trengs.
Skal også montere touratech koffert og toppkoffertfeste, tankveske og litt annet småtteri.
Først vask, fikk lånt meg en hestehenger å kjørt til nærmeste vaskehall.
20180303_125951 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_133031 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_133742 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_133749 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_134142 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_140607 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_141018 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt rust har kommet etter at den ble stående ute i første del av vinteren. Men det skal jeg nok få bort.
20180303_141023 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_141028 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tørk sammen med yngre bror
20180304_211931 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180304_211935 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180304_211958 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Opp på operasjonsbenken. Ett hydraulisk bord jeg fikk av en kammerat, løfter 1000kg
20180307_194444 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180307_195535 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ble da ganske ren.
20180307_195627 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180307_195637 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180307_203851 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Må visstnok ha miniblinkere bak med det koffertfestet som sitter på nå.
20180311_152305 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Har vært litt uforsiktig når jeg har satt på salen, den var ikke slik når jeg kjøpte den. Samt kanskje litt annen design på koffertfestet jeg skal sette på.
20180311_152942 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Mon tro hvordan det ser ut under plasten
20180311_153025 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Veldig rent, en fryd å skru på
20180311_153516 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Mange bolter er smurt
20180311_153521 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Merking i tillegg til en haug med bilder skal gjøre at jeg forhåpentligvis får den i sammen igjen.
20180311_163254 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180311_164135 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt rot
20180311_180141 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
BMW har oppskrifta klar
20180312_190513 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt sand i luftfilterboksen, støvsugde før demontering.
20180312_191247 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Starteren borte
20180312_194203 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Her ser man litt av grunnen til at jeg skal sjekke clutchen, den har 5-6mm for korte splines fra fabrikk.. Om dette er bevisst eller ikke "krangles" det om på nettet. Men man fikk før kjøpt nagler og shims til å bygge om clutch. Nå får man kjøpt clutch ferdig med lengre splines.
20180312_194253 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Blir nok bytta slange på clutchen
20180312_202704 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Likte ikke helt bremserørene som gikk fra abs enheten og bakover.
20180312_220420 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Slavesylinderen på clutchen tatt ut, hva i all verden har skjedd her? Ser ut som sand, konsistent som bløt sand og lukter som gir/diff olje
20180312_220902 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180312_220916 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180312_221922 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tapping av olje på kardangen
20180313_202224 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Brette tilbake gummi
20180313_203020 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_203034 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Boltene skal varmes til maks 120 grader for å smelte loctite. Gjør man ikke dette river man i stykker gjengene i aluminiumen.
20180313_203738 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_203901 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_204931 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
På den ene siden holdt det med varmluft, men ikke på andre, da måtte det mer futt til
20180313_212822 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_213915 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Var brukt nok
20180313_214050 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Begynner å nærme meg målet
20180313_220319 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_221001 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Splines i på drivaksel, kardang og utgående girkasse ser bra ut
20180313_221037 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_221135 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
River godt i hjertet(lommeboka) å kjøpe ny til 5-6 k når den ser så bra ut.
20180313_221631 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_221649 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_222705 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt innvendig vask, var ikke veldig møkkette fra før heller
20180313_223556 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skylle med vann
20180313_223601 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_224121 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tilbake til clutchpumpa
20180313_224243 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Etter rengjøring ser det ut som simmeringen er defekt(må ha skjedd under montering). Kan det være girolje som har lekket ut? Men hvordan har den fått den konsistensen? Blitt blanda med bremsevæske?
20180313_224419 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ned i verkstedet å skru mer nå
Skulle egentlig begynt i jula, men da lå jeg med brukket ankel.....
Planen er å sjekke/eventuelt bytte clutch, drivaksel og de lagre som trengs.
Skal også montere touratech koffert og toppkoffertfeste, tankveske og litt annet småtteri.
Først vask, fikk lånt meg en hestehenger å kjørt til nærmeste vaskehall.
20180303_125951 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_133031 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_133742 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_133749 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_134142 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_140607 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_141018 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt rust har kommet etter at den ble stående ute i første del av vinteren. Men det skal jeg nok få bort.
20180303_141023 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180303_141028 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tørk sammen med yngre bror
20180304_211931 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180304_211935 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180304_211958 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Opp på operasjonsbenken. Ett hydraulisk bord jeg fikk av en kammerat, løfter 1000kg
20180307_194444 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180307_195535 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ble da ganske ren.
20180307_195627 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180307_195637 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180307_203851 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Må visstnok ha miniblinkere bak med det koffertfestet som sitter på nå.
20180311_152305 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Har vært litt uforsiktig når jeg har satt på salen, den var ikke slik når jeg kjøpte den. Samt kanskje litt annen design på koffertfestet jeg skal sette på.
20180311_152942 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Mon tro hvordan det ser ut under plasten
20180311_153025 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Veldig rent, en fryd å skru på
20180311_153516 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Mange bolter er smurt
20180311_153521 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Merking i tillegg til en haug med bilder skal gjøre at jeg forhåpentligvis får den i sammen igjen.
20180311_163254 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180311_164135 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt rot
20180311_180141 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
BMW har oppskrifta klar
20180312_190513 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt sand i luftfilterboksen, støvsugde før demontering.
20180312_191247 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Starteren borte
20180312_194203 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Her ser man litt av grunnen til at jeg skal sjekke clutchen, den har 5-6mm for korte splines fra fabrikk.. Om dette er bevisst eller ikke "krangles" det om på nettet. Men man fikk før kjøpt nagler og shims til å bygge om clutch. Nå får man kjøpt clutch ferdig med lengre splines.
20180312_194253 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Blir nok bytta slange på clutchen
20180312_202704 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Likte ikke helt bremserørene som gikk fra abs enheten og bakover.
20180312_220420 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Slavesylinderen på clutchen tatt ut, hva i all verden har skjedd her? Ser ut som sand, konsistent som bløt sand og lukter som gir/diff olje
20180312_220902 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180312_220916 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180312_221922 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tapping av olje på kardangen
20180313_202224 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Brette tilbake gummi
20180313_203020 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_203034 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Boltene skal varmes til maks 120 grader for å smelte loctite. Gjør man ikke dette river man i stykker gjengene i aluminiumen.
20180313_203738 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_203901 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_204931 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
På den ene siden holdt det med varmluft, men ikke på andre, da måtte det mer futt til
20180313_212822 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_213915 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Var brukt nok
20180313_214050 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Begynner å nærme meg målet
20180313_220319 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_221001 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Splines i på drivaksel, kardang og utgående girkasse ser bra ut
20180313_221037 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_221135 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
River godt i hjertet(lommeboka) å kjøpe ny til 5-6 k når den ser så bra ut.
20180313_221631 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_221649 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_222705 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt innvendig vask, var ikke veldig møkkette fra før heller
20180313_223556 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skylle med vann
20180313_223601 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180313_224121 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Tilbake til clutchpumpa
20180313_224243 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Etter rengjøring ser det ut som simmeringen er defekt(må ha skjedd under montering). Kan det være girolje som har lekket ut? Men hvordan har den fått den konsistensen? Blitt blanda med bremsevæske?
20180313_224419 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ned i verkstedet å skru mer nå
Re: R1150GS service
Hold oss oppdatert, dette er mye mer interessant en hårvoks.
Re: R1150GS service
Godt utført arbeid! Sånne tråder er det for lite av Fasinerende konstruksjon på disse BMW'ene. Fikk forøvrig flashback til denne tråden nå:
http://advrider.com/index.php?threads/f ... ld.480532/
Om mulig verdens beste MC-forumturlogg(?)!!
Han overhalte forøvrig girboksen inne på et bor i et hotellrom nede i Afrika en plass. Et japanskprodusert lager som tok kvelden
http://advrider.com/index.php?threads/f ... ld.480532/
Om mulig verdens beste MC-forumturlogg(?)!!
Han overhalte forøvrig girboksen inne på et bor i et hotellrom nede i Afrika en plass. Et japanskprodusert lager som tok kvelden
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: R1150GS service
Her skal det følges med ja. Men ett mye diskutert spørsmål... Smøring av splines.
Hva tenker du om det? Jeg tenker med olje/fett vil det bli slipepasta, tørt vil støv bli borte... Men ikke bastant i min teori..
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Hva tenker du om det? Jeg tenker med olje/fett vil det bli slipepasta, tørt vil støv bli borte... Men ikke bastant i min teori..
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: R1150GS service
Palma wrote:Her skal det følges med ja. Men ett mye diskutert spørsmål... Smøring av splines.
Hva tenker du om det? Jeg tenker med olje/fett vil det bli slipepasta, tørt vil støv bli borte... Men ikke bastant i min teori..
Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Enten med den som står i manualen: staburags nbu 30 ptm (fåes hos mc oslo ihvertfall)
Eller Castrol Molub-Alloy Paste White
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: R1150GS service
Takk for det En oppdatering fra i går kveld.
Ikke mye olje som mangler her, så kan ikke ha vært mye som slipper gjennom
20180314_185557 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skal egentlig tappes driftsvarm, men jeg får ta ett ekstra skift når den er skrudd sammen igjen
20180314_185828 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Gir sensor må bort
20180314_190244 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Her har det nok vært skrudd før, den hvite tapen er nok ikke orginal
20180314_190247 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Renske opp litt i gjengene i girkassa (som fothvilerne sitter i)
20180314_190914 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_190917 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_191034 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_191636 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Pleier å skru inn bolter der dem hører hjemme, men ikke alltid det passer seg, da går de i poser
20180314_193737 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Sprayet på pakningsfjerner
20180314_194455 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Imens det virker kan jeg lage glidepinner til demontering av girkasse
20180314_194542 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_195350 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Fjerning av pakning
20180314_200007 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
1 av gjengene var dårlige, så setter inn nye
20180314_193556 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_200448 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_200548 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_200902 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_201728 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skal skru den ut å sette inn igjen med loctite 270, syns det er greit når det er gjennomgående.
20180314_201732 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skrudd i glidere
20180314_202240 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_202248 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Klar for å løftes ut
20180314_202614 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ikke noe rart den har bunndrag med dette svinghjulet
20180314_202757 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Halv sykkel
20180314_202806 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Inngående aksel på girkasse. Her ser man hvor mye som mangler i inngrep på clutchen
20180314_203308 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Syns splines ser bra ut
20180314_203328 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Clutchstang
20180314_203523 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_203528 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_203637 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_204704 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_204707 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Her må det rengjøres
20180314_214915 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Først ut for å blåse rent
20180314_215452 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt bedre
20180314_215739 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Enda bedre. Prøver å unngå å sprute avfetting/industrirens på simmeringer. Tørker over dem, skyller med litt vann og smører dem med olje tilslutt.
20180314_223022 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Clutchdeler rengjort
20180314_224212 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt varme har det vært her, men slettes ikke mye,
20180314_224222 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
6,2mm tykk på ene punktet jeg målte. Skal kontrollmåle rundt det hele. Ny skal den være 6,7mm mens minstemåler er 4,8mm. Ifølge deler nr skal denne plata være sluttet på produsert i 2003.... Om man antar at den har sitti der siden ny burde jeg kunne kjøre 150 000 til på samme clutch.
20180314_224225 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_224229 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ikke mye olje som mangler her, så kan ikke ha vært mye som slipper gjennom
20180314_185557 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skal egentlig tappes driftsvarm, men jeg får ta ett ekstra skift når den er skrudd sammen igjen
20180314_185828 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Gir sensor må bort
20180314_190244 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Her har det nok vært skrudd før, den hvite tapen er nok ikke orginal
20180314_190247 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Renske opp litt i gjengene i girkassa (som fothvilerne sitter i)
20180314_190914 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_190917 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_191034 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_191636 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Pleier å skru inn bolter der dem hører hjemme, men ikke alltid det passer seg, da går de i poser
20180314_193737 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Sprayet på pakningsfjerner
20180314_194455 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Imens det virker kan jeg lage glidepinner til demontering av girkasse
20180314_194542 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_195350 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Fjerning av pakning
20180314_200007 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
1 av gjengene var dårlige, så setter inn nye
20180314_193556 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_200448 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_200548 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_200902 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_201728 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skal skru den ut å sette inn igjen med loctite 270, syns det er greit når det er gjennomgående.
20180314_201732 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Skrudd i glidere
20180314_202240 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_202248 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Klar for å løftes ut
20180314_202614 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Ikke noe rart den har bunndrag med dette svinghjulet
20180314_202757 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Halv sykkel
20180314_202806 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Inngående aksel på girkasse. Her ser man hvor mye som mangler i inngrep på clutchen
20180314_203308 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Syns splines ser bra ut
20180314_203328 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Clutchstang
20180314_203523 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_203528 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_203637 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_204704 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_204707 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Her må det rengjøres
20180314_214915 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Først ut for å blåse rent
20180314_215452 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt bedre
20180314_215739 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Enda bedre. Prøver å unngå å sprute avfetting/industrirens på simmeringer. Tørker over dem, skyller med litt vann og smører dem med olje tilslutt.
20180314_223022 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Clutchdeler rengjort
20180314_224212 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Litt varme har det vært her, men slettes ikke mye,
20180314_224222 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
6,2mm tykk på ene punktet jeg målte. Skal kontrollmåle rundt det hele. Ny skal den være 6,7mm mens minstemåler er 4,8mm. Ifølge deler nr skal denne plata være sluttet på produsert i 2003.... Om man antar at den har sitti der siden ny burde jeg kunne kjøre 150 000 til på samme clutch.
20180314_224225 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
20180314_224229 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
Re: R1150GS service
Imponert, og takknemlig, for veldig bra dokumentasjon!
Re: R1150GS service
Bra tråd, og bilder er alltid en fordel
Når det gjelder slaven til clutch, så er det vel en svakhet på disse moppene. Det gørret du har rundt der, det er vel ikke bare bremsevæska som har lekket gjennom og koagulert?
En annen sak som jeg har lest om på disse, hvis tetningsringen mellom veivaksling og clutch begynner lekke, så vil clutchen ta til seg motorolje. Har fintenkt litt og lurt litt på om det ikke burde være mulig å lagd et "sladrehull" nederst i clutchhuset, sånn at man hadde fått et forvarsel samt kunne tappet motorolja ut før den griser til clutchplata. Klarer du å se om det hadde vært mulig?
Når det gjelder slaven til clutch, så er det vel en svakhet på disse moppene. Det gørret du har rundt der, det er vel ikke bare bremsevæska som har lekket gjennom og koagulert?
En annen sak som jeg har lest om på disse, hvis tetningsringen mellom veivaksling og clutch begynner lekke, så vil clutchen ta til seg motorolje. Har fintenkt litt og lurt litt på om det ikke burde være mulig å lagd et "sladrehull" nederst i clutchhuset, sånn at man hadde fått et forvarsel samt kunne tappet motorolja ut før den griser til clutchplata. Klarer du å se om det hadde vært mulig?
- B040
- Posts: 47
- Joined: 09 Oct 2015 09:33
- MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r
Re: R1150GS service
Flott tråd
Liker godt å se så mange beskrivende bilder. Flink til å vaske er du også
Liker godt å se så mange beskrivende bilder. Flink til å vaske er du også
- joo
- Posts: 152
- Joined: 13 Oct 2011 19:53
- MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600
Re: R1150GS service
Dette liker jeg, flott jobb
Den gørra i clutchslaven kan kanskje også være en uheldig miks av alu og rustfritt sammen med noe fukt med salt? Ser sånt ofte på ymse installasjoner nær havet på Vestlandet. Kan bli steinhard etter hver...
Den gørra i clutchslaven kan kanskje også være en uheldig miks av alu og rustfritt sammen med noe fukt med salt? Ser sånt ofte på ymse installasjoner nær havet på Vestlandet. Kan bli steinhard etter hver...
Re: R1150GS service
Interssant lesning . Smart å sette løftebukken på en palle slik at du kan kjøre sykkelen ut for renhold underveis
@ KliffArne: om simmerringen på bokserne lekker vil olja bli kasta utover fra baksiden av svingjulet. Om der skal komme olje på clutchen må lekkasjen være enorm.
Det er heller ikke helt tett mellom blokk og girkasse-huser så oljen vil renne gjennom sprekken.
Om dette hadde vært min sykkel ville jeg ha skifta simmerring i enden på veiva mens jeg holdt på.
I nordisk klima står sykkelen parkert måneder om gangen, og lagringen dreper simmerringen.
@palma: all erfaring har vist at splines har ryke pga av manglende smurning, ikke fordi olja trekker støv.
Epzylon gjør det også riktig ved å velge spesifisert smurning. Om man smørrer splines med feil grease risikerer man at den blir tynn ved varmgang og blir kastet ut i clutchen. Godt jobba og bilder er topp
@ KliffArne: om simmerringen på bokserne lekker vil olja bli kasta utover fra baksiden av svingjulet. Om der skal komme olje på clutchen må lekkasjen være enorm.
Det er heller ikke helt tett mellom blokk og girkasse-huser så oljen vil renne gjennom sprekken.
Om dette hadde vært min sykkel ville jeg ha skifta simmerring i enden på veiva mens jeg holdt på.
I nordisk klima står sykkelen parkert måneder om gangen, og lagringen dreper simmerringen.
@palma: all erfaring har vist at splines har ryke pga av manglende smurning, ikke fordi olja trekker støv.
Epzylon gjør det også riktig ved å velge spesifisert smurning. Om man smørrer splines med feil grease risikerer man at den blir tynn ved varmgang og blir kastet ut i clutchen. Godt jobba og bilder er topp
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: R1150GS service
Takk takk. Bilder tar jeg masse av for egen del også (skal jo prøve å få den sammen igjen å )
Kliffarne:
*Det første som slo meg når jeg lukta på det var ungdomstiden hvor jeg lå under bilen å sveisa sperre uten å rengjøre skikkelig for olje først (diff olje), så utifra lukt, sammen med bildet som viser litt "defekt" simmering så tror jeg det er olje. Men skal sette trykk på slavesylinderen å se etter lekkasjer.
*Hvis du skal lage dreneringshull her må man i tilfelle ha 2 stk, pga utformingen på clutchhuset. Sladrehull for inspeksjon har man forøvrig enten ved å fjerne starter, eller via en plugg hvor man fører inn verktøy for å låse svinghjul. Du ser nok ikke så mye inn, men får ihvertfall inn kamera.
Jeg er enig med KnutK, ingen pakning mellom motor og girkasse, så olje vil nok finne veien ut av seg selv.
joo: Det kunne det sikkert vært. Men inn dit håper jeg ikke noe slik finner veien.
KnutK:
*Løftebordet på pall er i hovedsak pga at jeg skrur på jobben, så om den må flyttes så er det enkelt. (Kan ikke oppta plass).
*Takk for info anngående simmering på veiva
Kliffarne:
*Det første som slo meg når jeg lukta på det var ungdomstiden hvor jeg lå under bilen å sveisa sperre uten å rengjøre skikkelig for olje først (diff olje), så utifra lukt, sammen med bildet som viser litt "defekt" simmering så tror jeg det er olje. Men skal sette trykk på slavesylinderen å se etter lekkasjer.
*Hvis du skal lage dreneringshull her må man i tilfelle ha 2 stk, pga utformingen på clutchhuset. Sladrehull for inspeksjon har man forøvrig enten ved å fjerne starter, eller via en plugg hvor man fører inn verktøy for å låse svinghjul. Du ser nok ikke så mye inn, men får ihvertfall inn kamera.
Jeg er enig med KnutK, ingen pakning mellom motor og girkasse, så olje vil nok finne veien ut av seg selv.
joo: Det kunne det sikkert vært. Men inn dit håper jeg ikke noe slik finner veien.
KnutK:
*Løftebordet på pall er i hovedsak pga at jeg skrur på jobben, så om den må flyttes så er det enkelt. (Kan ikke oppta plass).
*Takk for info anngående simmering på veiva
Re: R1150GS service
Det er ikke uvanlig (i USA) å lage et hull for å drenere ut eventuell olje som kommer ut slik at den ikke ødelegger clutchen. (drilling weep hole)
Jeg har selv sett dette på et K 1200LT Forum, men det er ikke umulig at det er noe av det samme for en GS.
Jeg har selv sett dette på et K 1200LT Forum, men det er ikke umulig at det er noe av det samme for en GS.