MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 jun 2018 17:54

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 03 mai 2018 17:09 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1603
MC: Suzuki V-Strom
Jeg tviler ikke på instruksjonsboka, men man kan jo lure på hvorfor man bare opplever trøbbel på noen motorer


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 mai 2018 17:15 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 1978
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
mekkern skrev:
Det er nok en grunn at instruksjonsboken til min nye bil nevner "biodrivstoff" og lagring spesifikt..
Bare synsing er det nok heller ikke....men hva vet vel en av verdens største produsenter av biler...
Bilde

Så er spørsmålet; hvor i heiteste h..**te finner man i dag ordentlig diesel og bensin uten all den jævla biomøkka innblandet? :-k
Savner 99 oktan høybly bensin. Enn si 100 oktan, som man fikk i Finland før i tiden..

Edit;
Men i ragsalte da.. Ble jo et komplett annet bilde ja jeg fjerna noen bokstaver..

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 mai 2018 17:25 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 1978
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
jhn skrev:
Jeg tviler ikke på instruksjonsboka, men man kan jo lure på hvorfor man bare opplever trøbbel på noen motorer

Jeg tror jeg har en idé; iallefall for småmotorene i snøfresere og gressklippere.
De har som regel en form for priming som man trykker på et ubestemt antall ganger før man dræg i snora. Dette "flusher" vel forgasseren litt for grums og annet uhumsk. Dessuten er vel ikke de motorene særlig "grønne" eller med lambdasensor, bankesensor og annen storebrorserdegovervåkning samt ganske feit blanding. (Ser man jo på søkkvåte plugger etter å ha drægd seg ihjel på ei eksepsjonelt sta motorsag). De går jo langt fra rent de første par tankene (men det er sjelden man legger merke til det, siden de vel egentlig aldri går spesielt rent). De er tørste og bruker ganske mye fuel pr hestekrafttime ifht "sofistikerte" motorer med Eurokrav både her og der. Det kjenner man jo lett på råbensinlukta når man klipper plenen eller freser snøen.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 mai 2018 18:00 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3005
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Muligheten er jo å bruke :https://www.aspen.no/Konsument/Motorsporteller lignende fra Biltema Jula eller andre.

Jeg bruker konsekvent alkylatbensin-2takt på småmotorer(gresstrimmer/motorsag ol.).mye mer stabil start og drift og ikke blåer det like mye.

Og hvis jeg skal lagre en mc lenge så tømmer jeg bensinsystemet og fyller det med et par liter alkylatbensin.
Starter lett og pakninger i forgasserne tørker ikke ut.

Har en behov for skikkelig "pang" så finnes jo det også.https://www.aspen.no/Files/PDF/Productsheets/Norge/AspenR_low_no.pdf?TS=634051162553421250


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 mai 2018 18:45 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8416
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Bikeridr skrev:
jhn skrev:
Jeg tviler ikke på instruksjonsboka, men man kan jo lure på hvorfor man bare opplever trøbbel på noen motorer

Jeg tror jeg har en idé; iallefall for småmotorene i snøfresere og gressklippere.
De har som regel en form for priming som man trykker på et ubestemt antall ganger før man dræg i snora. Dette "flusher" vel forgasseren litt for grums og annet uhumsk. Dessuten er vel ikke de motorene særlig "grønne" eller med lambdasensor, bankesensor og annen storebrorserdegovervåkning samt ganske feit blanding. (Ser man jo på søkkvåte plugger etter å ha drægd seg ihjel på ei eksepsjonelt sta motorsag). De går jo langt fra rent de første par tankene (men det er sjelden man legger merke til det, siden de vel egentlig aldri går spesielt rent). De er tørste og bruker ganske mye fuel pr hestekrafttime ifht "sofistikerte" motorer med Eurokrav både her og der. Det kjenner man jo lett på råbensinlukta når man klipper plenen eller freser snøen.

Har gressklipper og snøfres av merket Honda som går utelukkende på 95 okt. De har ikke priming men gammeldags choke. Jeg stenger bensinkrana og lar motoren gå til den stopper av seg selv før jeg setter dem bort for neste sesong. Når det er på tide å ta dem i bruk igjen åpner jeg krana og med full choke starter de på 1. eller 2. draget. Slik har jeg gjort så lenge de har vært i mitt eie. Sier ikke at dette er fasit for alle små luftkjølte 4-taktere i klipper/fresere, men slik jeg har funnet ut at det er lurt å gjøre.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 mai 2018 18:51 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8416
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
mekkern skrev:
Muligheten er jo å bruke :https://www.aspen.no/Konsument/Motorsporteller lignende fra Biltema Jula eller andre.

Jeg bruker konsekvent alkylatbensin-2takt på småmotorer(gresstrimmer/motorsag ol.).mye mer stabil start og drift og ikke blåer det like mye.

Og hvis jeg skal lagre en mc lenge så tømmer jeg bensinsystemet og fyller det med et par liter alkylatbensin.
Starter lett og pakninger i forgasserne tørker ikke ut.

Har en behov for skikkelig "pang" så finnes jo det også.https://www.aspen.no/Files/PDF/Productsheets/Norge/AspenR_low_no.pdf?TS=634051162553421250

Måtte kjøpe ny gresstrimmer i fjor da tenningsmodulen på Husqvarnaen min hadde oppgitt ånden. Den hadde bare gått på alkylatbensin og det fantes minimalt med sot i topp og eksospotte da jeg for moro skyld dissekerte den. Ja, det var en totakter. Og den var brukt i mer enn 10 år. En annen fordel med den bensinen er at jeg ikke blir så uvel om eksosen blir hengende rundt meg når jeg bruker trimmeren. Og så skiller heller ikke olje og bensin seg ved lagring.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"

-Pogo

;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 07:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4456
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
mekkern skrev:
Det er nok en grunn at instruksjonsboken til min nye bil nevner "biodrivstoff" og lagring spesifikt..
Bare synsing er det nok heller ikke....men hva vet vel en av verdens største produsenter av biler...
Bilde


Jeg er ikke uenig i at det vil være bedre å fylle bensin uten etanol eller andre uhumskheter om man skal lagre kjøretøyet lenge. Når det er sagt tror jeg ikke at problemet er så stort som det blir gjort uttrykk for her. Min erfaring er at 6-10 måneder går helt fint, kanskje enda lenger også, men godt mulig det hadde gått enda bedre med 98 oktan.

Ford har helt sikkert greie på hva de holder på med, men jeg er ganske sikker på at de har smurt tykt på her både for å dekke seg selv slik at det blir din feil om det mot formodning skulle bli problemer, og for å ta høyde for eventuelle fremtidige endringer i drivstoffblanding. Instruksjonsboka følger jo gjerne bilen i hele bilens levetid, og etanolinnblandingen blir nok neppe mindre de neste 10-20 årene.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 08:12 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1048
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Mine erfaringer med gammel bensin er på linje med @mekkeren.

Gjennom årene har jeg hatt ulike sykler, og mens enkelte sykler tålte vinterlagring helt greit var det andre sykler som var helt håpløse å få igang etter vinterens lagring. Og tilsvarende med hageredskap.

For egen del har jeg tatt brodden av problemet ved å dra til en båtbutikk og kjøpe en flaske med bensin-tilsetning som båtfolket benytter.
Når sesongen er over tar jeg en kork-full og heller på tanken, rister godt og starter opp slik at den tilsatte bensinen havner i forgasser/dyser.
På den måten har jeg aldri start-problem på våren.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 09:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 306
MC: Suzuki Hayabusa K3
Litt OT dette men biodrivstoff er jo i vinden nå om dagen.. Stas å få detta tvangsblandet i bensinen. Ikke er det bra for mottor'n og ikke er det bra for miljøet. Til tross for at man har dokumentert dette fra dag 1 har altså enkelte fløyer av miljøfanatikere samt byråkrater klart å presse igjennom idiotiet.. Nice!1

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkt ... e/69772066


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 10:42 
Online
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4947
MC: Nada...
voodoodoo skrev:
Litt OT dette men biodrivstoff er jo i vinden nå om dagen.. Stas å få detta tvangsblandet i bensinen. Ikke er det bra for mottor'n og ikke er det bra for miljøet. Til tross for at man har dokumentert dette fra dag 1 har altså enkelte fløyer av miljøfanatikere samt byråkrater klart å presse igjennom idiotiet.. Nice!1

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkt ... e/69772066



Enig, for en legmann som meg virker biodrivstoff som et gedigent blindspor [-(

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 11:26 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1603
MC: Suzuki V-Strom
voodoodoo skrev:
Litt OT dette men biodrivstoff er jo i vinden nå om dagen.. Stas å få detta tvangsblandet i bensinen. Ikke er det bra for mottor'n og ikke er det bra for miljøet. Til tross for at man har dokumentert dette fra dag 1 har altså enkelte fløyer av miljøfanatikere samt byråkrater klart å presse igjennom idiotiet.. Nice!1

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkt ... e/69772066

Det spiller vel ingen rolle? :-k Jeg trodde man ikke skulle stole på disse miljøfolka :-s ... hele miljøkrisa er jo bare oppspinn om man skal tro på ledende politikere rundt omkring


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 20:40 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2540
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle
Kan meddele at sykkelen til Tosk startet på første forsøk :)

Sånn for å få tråden tilbake på riktig spor.. :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 20:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 mar 2007 00:24
Innlegg: 800
MC: Suzuki GSX650F - 2010mod.
Sted: Tønsberg


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 21:03 
Online
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4947
MC: Nada...
Det gjorde godt tenker jeg :thumleft

Glad du ikke bare gikk ut og testet FØR du skrev her, da ville vi gått glipp av mange innlegg... Det enkle er ikke alltid det beste :lol:

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 21:08 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 20 aug 2008 17:50
Innlegg: 2540
MC: Suzuki SV650 K3
Sted: Stathelle
Tommas skrev:
Det gjorde godt tenker jeg :thumleft

Glad du ikke bare gikk ut og testet FØR du skrev her, da ville vi gått glipp av mange innlegg... Det enkle er ikke alltid det beste :lol:


Vi her inne må jo også ha noe å diskutere ! :lol:


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner