Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by jhn »

Jeg tviler ikke på instruksjonsboka, men man kan jo lure på hvorfor man bare opplever trøbbel på noen motorer
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:Det er nok en grunn at instruksjonsboken til min nye bil nevner "biodrivstoff" og lagring spesifikt..
Bare synsing er det nok heller ikke....men hva vet vel en av verdens største produsenter av biler...
Image
Så er spørsmålet; hvor i heiteste h..**te finner man i dag ordentlig diesel og bensin uten all den jævla biomøkka innblandet? :-k
Savner 99 oktan høybly bensin. Enn si 100 oktan, som man fikk i Finland før i tiden..

Edit;
Men i ragsalte da.. Ble jo et komplett annet bilde ja jeg fjerna noen bokstaver..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Bikeridr »

jhn wrote:Jeg tviler ikke på instruksjonsboka, men man kan jo lure på hvorfor man bare opplever trøbbel på noen motorer
Jeg tror jeg har en idé; iallefall for småmotorene i snøfresere og gressklippere.
De har som regel en form for priming som man trykker på et ubestemt antall ganger før man dræg i snora. Dette "flusher" vel forgasseren litt for grums og annet uhumsk. Dessuten er vel ikke de motorene særlig "grønne" eller med lambdasensor, bankesensor og annen storebrorserdegovervåkning samt ganske feit blanding. (Ser man jo på søkkvåte plugger etter å ha drægd seg ihjel på ei eksepsjonelt sta motorsag). De går jo langt fra rent de første par tankene (men det er sjelden man legger merke til det, siden de vel egentlig aldri går spesielt rent). De er tørste og bruker ganske mye fuel pr hestekrafttime ifht "sofistikerte" motorer med Eurokrav både her og der. Det kjenner man jo lett på råbensinlukta når man klipper plenen eller freser snøen.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by mekkern »

Muligheten er jo å bruke :https://www.aspen.no/Konsument/Motorsporteller lignende fra Biltema Jula eller andre.

Jeg bruker konsekvent alkylatbensin-2takt på småmotorer(gresstrimmer/motorsag ol.).mye mer stabil start og drift og ikke blåer det like mye.

Og hvis jeg skal lagre en mc lenge så tømmer jeg bensinsystemet og fyller det med et par liter alkylatbensin.
Starter lett og pakninger i forgasserne tørker ikke ut.

Har en behov for skikkelig "pang" så finnes jo det også.https://www.aspen.no/Files/PDF/Products ... 2553421250
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:
jhn wrote:Jeg tviler ikke på instruksjonsboka, men man kan jo lure på hvorfor man bare opplever trøbbel på noen motorer
Jeg tror jeg har en idé; iallefall for småmotorene i snøfresere og gressklippere.
De har som regel en form for priming som man trykker på et ubestemt antall ganger før man dræg i snora. Dette "flusher" vel forgasseren litt for grums og annet uhumsk. Dessuten er vel ikke de motorene særlig "grønne" eller med lambdasensor, bankesensor og annen storebrorserdegovervåkning samt ganske feit blanding. (Ser man jo på søkkvåte plugger etter å ha drægd seg ihjel på ei eksepsjonelt sta motorsag). De går jo langt fra rent de første par tankene (men det er sjelden man legger merke til det, siden de vel egentlig aldri går spesielt rent). De er tørste og bruker ganske mye fuel pr hestekrafttime ifht "sofistikerte" motorer med Eurokrav både her og der. Det kjenner man jo lett på råbensinlukta når man klipper plenen eller freser snøen.
Har gressklipper og snøfres av merket Honda som går utelukkende på 95 okt. De har ikke priming men gammeldags choke. Jeg stenger bensinkrana og lar motoren gå til den stopper av seg selv før jeg setter dem bort for neste sesong. Når det er på tide å ta dem i bruk igjen åpner jeg krana og med full choke starter de på 1. eller 2. draget. Slik har jeg gjort så lenge de har vært i mitt eie. Sier ikke at dette er fasit for alle små luftkjølte 4-taktere i klipper/fresere, men slik jeg har funnet ut at det er lurt å gjøre.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Desmo »

mekkern wrote:Muligheten er jo å bruke :https://www.aspen.no/Konsument/Motorsporteller lignende fra Biltema Jula eller andre.

Jeg bruker konsekvent alkylatbensin-2takt på småmotorer(gresstrimmer/motorsag ol.).mye mer stabil start og drift og ikke blåer det like mye.

Og hvis jeg skal lagre en mc lenge så tømmer jeg bensinsystemet og fyller det med et par liter alkylatbensin.
Starter lett og pakninger i forgasserne tørker ikke ut.

Har en behov for skikkelig "pang" så finnes jo det også.https://www.aspen.no/Files/PDF/Products ... 2553421250
Måtte kjøpe ny gresstrimmer i fjor da tenningsmodulen på Husqvarnaen min hadde oppgitt ånden. Den hadde bare gått på alkylatbensin og det fantes minimalt med sot i topp og eksospotte da jeg for moro skyld dissekerte den. Ja, det var en totakter. Og den var brukt i mer enn 10 år. En annen fordel med den bensinen er at jeg ikke blir så uvel om eksosen blir hengende rundt meg når jeg bruker trimmeren. Og så skiller heller ikke olje og bensin seg ved lagring.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by inunf »

mekkern wrote:Det er nok en grunn at instruksjonsboken til min nye bil nevner "biodrivstoff" og lagring spesifikt..
Bare synsing er det nok heller ikke....men hva vet vel en av verdens største produsenter av biler...
Image
Jeg er ikke uenig i at det vil være bedre å fylle bensin uten etanol eller andre uhumskheter om man skal lagre kjøretøyet lenge. Når det er sagt tror jeg ikke at problemet er så stort som det blir gjort uttrykk for her. Min erfaring er at 6-10 måneder går helt fint, kanskje enda lenger også, men godt mulig det hadde gått enda bedre med 98 oktan.

Ford har helt sikkert greie på hva de holder på med, men jeg er ganske sikker på at de har smurt tykt på her både for å dekke seg selv slik at det blir din feil om det mot formodning skulle bli problemer, og for å ta høyde for eventuelle fremtidige endringer i drivstoffblanding. Instruksjonsboka følger jo gjerne bilen i hele bilens levetid, og etanolinnblandingen blir nok neppe mindre de neste 10-20 årene.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by knutk »

Mine erfaringer med gammel bensin er på linje med @mekkeren.

Gjennom årene har jeg hatt ulike sykler, og mens enkelte sykler tålte vinterlagring helt greit var det andre sykler som var helt håpløse å få igang etter vinterens lagring. Og tilsvarende med hageredskap.

For egen del har jeg tatt brodden av problemet ved å dra til en båtbutikk og kjøpe en flaske med bensin-tilsetning som båtfolket benytter.
Når sesongen er over tar jeg en kork-full og heller på tanken, rister godt og starter opp slik at den tilsatte bensinen havner i forgasser/dyser.
På den måten har jeg aldri start-problem på våren.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by voodoodoo »

Litt OT dette men biodrivstoff er jo i vinden nå om dagen.. Stas å få detta tvangsblandet i bensinen. Ikke er det bra for mottor'n og ikke er det bra for miljøet. Til tross for at man har dokumentert dette fra dag 1 har altså enkelte fløyer av miljøfanatikere samt byråkrater klart å presse igjennom idiotiet.. Nice!1

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkt ... e/69772066
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tommas »

voodoodoo wrote:Litt OT dette men biodrivstoff er jo i vinden nå om dagen.. Stas å få detta tvangsblandet i bensinen. Ikke er det bra for mottor'n og ikke er det bra for miljøet. Til tross for at man har dokumentert dette fra dag 1 har altså enkelte fløyer av miljøfanatikere samt byråkrater klart å presse igjennom idiotiet.. Nice!1

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkt ... e/69772066

Enig, for en legmann som meg virker biodrivstoff som et gedigent blindspor [-(
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by jhn »

voodoodoo wrote:Litt OT dette men biodrivstoff er jo i vinden nå om dagen.. Stas å få detta tvangsblandet i bensinen. Ikke er det bra for mottor'n og ikke er det bra for miljøet. Til tross for at man har dokumentert dette fra dag 1 har altså enkelte fløyer av miljøfanatikere samt byråkrater klart å presse igjennom idiotiet.. Nice!1

https://www.dagbladet.no/nyheter/sjokkt ... e/69772066
Det spiller vel ingen rolle? :-k Jeg trodde man ikke skulle stole på disse miljøfolka :-s ... hele miljøkrisa er jo bare oppspinn om man skal tro på ledende politikere rundt omkring
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Toven »

Kan meddele at sykkelen til Tosk startet på første forsøk :)

Sånn for å få tråden tilbake på riktig spor.. :)
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tosk »

[youtube][/youtube]
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tommas »

Det gjorde godt tenker jeg :thumleft

Glad du ikke bare gikk ut og testet FØR du skrev her, da ville vi gått glipp av mange innlegg... Det enkle er ikke alltid det beste :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Toven »

Tommas wrote:Det gjorde godt tenker jeg :thumleft

Glad du ikke bare gikk ut og testet FØR du skrev her, da ville vi gått glipp av mange innlegg... Det enkle er ikke alltid det beste :lol:
Vi her inne må jo også ha noe å diskutere ! :lol:
Post Reply