Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by Tosk »

Er jo lov å håpe at wd40’n gjorde noe nytte
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Når en sykkel har stått et par år, hva er det som ofte trengs å byttes da?

Post by mekkern »

Tosk wrote:Er jo lov å håpe at wd40’n gjorde noe nytte
Det kan vi jo diskutere uansett om den begynner å lekke eller ikke...
På grunn av... til tross for ..tvert i mot-i motsetning til... :lol:

uansett så er det greit med både optimisme og litt pessimisme når noe har stått en stund,men som oftest går ting bra. :thumleft

Et punkt når det gjelder lagring av bensin så spiller tanken/kanna en rolle.
Metall jerrykanne holder lenge-mange år med stabilisator.
plastkanne holder ikke lenge før det forringes-aromater damper gjennom plasten over tid.
samme med bil/mc tanker-men her kommer også lufting av tanken inn.

injektion kontra forgassere-forgasserne har flottørkammere med åpning til friluft-innsprøytning er tett.
Lukket gir mindre avdamping og mindre tiltrekking av fuktighet(etanolen tiltrekker vann)og vannet gir korrosjon.

Men det første som merkes er at noe dreimoment er borte på gammel bensin-sykkelen har ikke samme toppfart eller orker like mye på last.
første tankfylling fikser dette.

Lykke til med resten av "servicestartupsesong" og en sommer på 2 hjul. \:D/
Post Reply