MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 14 nov 2018 04:47

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 Neste
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: F800GS ombygging
Legg innLagt inn: 19 apr 2018 11:55 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4485
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.

Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: F800GS ombygging
Legg innLagt inn: 20 apr 2018 10:36 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
inunf skrev:
Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.

Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.


Jeg har kun slip-on nå. Men blir nok å bytte ut fremdre deler i løpet av vinteren kanskje. Sparer 900 gram
Bilde

Syns det er greit å ha tenningslås på en sykkel som ikke bare står parkert hjemme.
Tanklokk er ikke så mye å spare på, veier nok knap noen hundre gram orginalt.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: F800GS ombygging
Legg innLagt inn: 21 apr 2018 08:15 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Fikk litt deler i går, så da måtte det jobbes.

Plate/innfesting til framskjerm, brakett til starter relé og ekspansjonstank måtte lages. Nytt feste til instrumenter, og bakparten fikk litt lakk på seg. Sidekåper ble tilpasset, dvs kappet av.

Hvis dette fungerer greit i løpet av sommeren kommer jeg nok til å gjøre det opp igjen med litt mer flid til vinteren.
BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: F800GS ombygging
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 10:25 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Ting har skjedd

Plate for instrumenter, først i plexi for å lage mal
Bilde20180420_180917 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Så stålplate
Bilde20180420_224831 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180420_224841 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180420_224945 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Tilpassing av sidedeksel
Bilde20180420_200555 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180420_210714 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180420_212517 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Begynner å ta form
Bilde20180420_231519 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Gaffelbeskyttere fra KX250
Bilde20180423_204800 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Grunning av plate til instrumenter og framskjerm
Bilde20180423_210549 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Deler for å lage bremseslange forran
Bilde20180424_103008 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skiltoppheng
Bilde20180424_170145 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ny bakpart
Bilde20180424_203251 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Plugg til orginallykta må bort
Bilde20180424_213538 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ny plugg loddes på
Bilde20180424_221330 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Lys ble det
Bilde20180424_221716 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Grunning av ramme
Bilde20180424_230105 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180424_230109 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180424_230114 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bremseslange på plass
Bilde20180424_230847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Nye foldbare kinaspeil
Bilde20180425_091317 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Detalj
Bilde20180425_185614 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180425_185847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Nytt batteri
Bilde20180424_214539 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

1kg til venstre, 5 til høyre
Bilde20180424_214753 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Liten testtur
Bilde20180425_204010 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Dekkskift er vel på tide, blir vel ikke mer snø nå
Bilde20180426_201125 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Vekt demontert bremseskive
Bilde20180426_212242 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

"Ferdig"
Bilde20180427_173258 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bilde20180427_194744 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bremserøret på bakbremsen er et midlertidlig, nytt fra en ikke abs sykkel er bestilt.
Bilde20180427_205134 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 10:41 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5138
MC: Nada...
Det så knallbra ut :thumleft

Sikkert en del som kommer til å klø seg i hodet når de ser sykkelen :lol:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 10:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2875
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
Knalltøft! :-#


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 12:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4485
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 13:21 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
inunf skrev:
Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?


Har ikke veid så nøye enda, men + - 25kg.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 13:25 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2515
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Rått! Har du link til kinaspeilene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 13:42 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Trondgv skrev:
Rått! Har du link til kinaspeilene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=motorcycle+folding+mirrors&_sop=15
Fra 65kr inkl frakt :P


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 13:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2515
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Epylypzon skrev:
Trondgv skrev:
Rått! Har du link til kinaspeilene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


[url]https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=motorcycle+folding+mirrors&_sop=15[/url]
Fra 65kr inkl frakt :P
8 øre for disse

https://m.ebay.com/itm/Pair-Black-Motor ... SwHUhaISme

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 20:19 
Offline

Registrert: 08 okt 2015 21:20
Innlegg: 109
MC: BMW R 1200 GSA 2018
Ble bra dette. Imponert over tempoet ditt med sykklene dine. Sjøl er jeg blitt så gammel at jeg tenker mer på allt jeg skulle gjort enn og faktisk gjøre det.

Rundt 25 kg slanking er slett ikke verst :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 22:44 
Offline
Quizmaster
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 17:23
Innlegg: 1211
MC: BMW R1200GSA
Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren :D


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 mai 2018 23:16 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1230
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Busa Trond skrev:
Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren :D


Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke føreren \:D/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 mai 2018 00:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 14 okt 2015 09:32
Innlegg: 1053
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
knutk skrev:
Busa Trond skrev:
Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren :D


Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke føreren \:D/
Hvis man står fast i ei myr er det vel bedre med lettest mulig sykkel? Og en lett sykkel er vel uansett bedre å hanskes med enn en tung?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 33 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner