F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: F800GS ombygging

Post by inunf »

Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.

Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: F800GS ombygging

Post by Epylypzon »

inunf wrote:Er det helanlegg eller slip-on? Man sparer litt mer vekt med helanlegg, spesielt hvis det er katalysator og/eller eksosventil som ikke kommer bort med slip-on. Om det er slip-on og du ikke vil bytte til helanlegg (det blir dyrt), er det litt vekt å spare på å fjerne eksosventilen hvis du kan fjerne servoen også. Avhengig av produsent kan man klippe en ledning, kjøpe en lureplugg eller flashe ECU for å fjerne feilmeldingen man får når man kobler den bort. Sparte vel ca. 1 kg på banesykkelen med å ta den bort. Kun servoen og brakett altså, selve ventilen var borte for lengst.

Vet ikke hvor du setter grensa, jeg har erfaring med at man kan spare opp mot 1 kg på å fjerne tenningslås og opp mot 0,5 kg med å bytte til racing tanklokk. Men dette er jo ting som kan være greit å ha på en gatesykkel. Hvis det er noen form for eksosresirkuleringssystem (heter PAIR på banesykkelen min), kan dette fjernes. Det sparer litt plass og litt vekt, men sikkert ikke mer enn 0,5 kg. Det kan også være mulig å spare vekt på å bruke en mindre ekspansjonstank til kjølevæska. På 250 banesykkelen brukte jeg en 50 mL flaske som jeg fylte halvfull, sparte ca. 1 kg på det. Men igjen, dette kan være feil plass å spare vekt på en slik sykkel.
Jeg har kun slip-on nå. Men blir nok å bytte ut fremdre deler i løpet av vinteren kanskje. Sparer 900 gram
Image

Syns det er greit å ha tenningslås på en sykkel som ikke bare står parkert hjemme.
Tanklokk er ikke så mye å spare på, veier nok knap noen hundre gram orginalt.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: F800GS ombygging

Post by Epylypzon »

Fikk litt deler i går, så da måtte det jobbes.

Plate/innfesting til framskjerm, brakett til starter relé og ekspansjonstank måtte lages. Nytt feste til instrumenter, og bakparten fikk litt lakk på seg. Sidekåper ble tilpasset, dvs kappet av.

Hvis dette fungerer greit i løpet av sommeren kommer jeg nok til å gjøre det opp igjen med litt mer flid til vinteren.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: F800GS ombygging

Post by Epylypzon »

Ting har skjedd

Plate for instrumenter, først i plexi for å lage mal
Image20180420_180917 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Så stålplate
Image20180420_224831 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180420_224841 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180420_224945 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Tilpassing av sidedeksel
Image20180420_200555 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180420_210714 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180420_212517 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Begynner å ta form
Image20180420_231519 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Gaffelbeskyttere fra KX250
Image20180423_204800 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Grunning av plate til instrumenter og framskjerm
Image20180423_210549 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Deler for å lage bremseslange forran
Image20180424_103008 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skiltoppheng
Image20180424_170145 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ny bakpart
Image20180424_203251 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Plugg til orginallykta må bort
Image20180424_213538 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ny plugg loddes på
Image20180424_221330 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Lys ble det
Image20180424_221716 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Grunning av ramme
Image20180424_230105 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180424_230109 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180424_230114 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bremseslange på plass
Image20180424_230847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Nye foldbare kinaspeil
Image20180425_091317 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Detalj
Image20180425_185614 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180425_185847 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Nytt batteri
Image20180424_214539 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

1kg til venstre, 5 til høyre
Image20180424_214753 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Liten testtur
Image20180425_204010 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Dekkskift er vel på tide, blir vel ikke mer snø nå
Image20180426_201125 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Vekt demontert bremseskive
Image20180426_212242 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

"Ferdig"
Image20180427_173258 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180427_194744 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bremserøret på bakbremsen er et midlertidlig, nytt fra en ikke abs sykkel er bestilt.
Image20180427_205134 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by Tommas »

Det så knallbra ut :thumleft

Sikkert en del som kommer til å klø seg i hodet når de ser sykkelen :lol:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by JK95 »

Knalltøft! :-#
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by inunf »

Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by Epylypzon »

inunf wrote:Tøft! Hvor stor ble vektreduksjonen?
Har ikke veid så nøye enda, men + - 25kg.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by Trondgv »

Rått! Har du link til kinaspeilene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: F800GS ombygging - nærmer seg

Post by Epylypzon »

Trondgv wrote:Rått! Har du link til kinaspeilene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... rs&_sop=15
Fra 65kr inkl frakt :P
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: F800GS ombygging - nærmer seg

Post by Trondgv »

Epylypzon wrote:
Trondgv wrote:Rått! Har du link til kinaspeilene?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
https://www.ebay.com/sch/i& ... rs&_sop=15
Fra 65kr inkl frakt :P
8 øre for disse [emoji23]

https://m.ebay.com/itm/Pair-Black-Motor ... SwHUhaISme

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by Lazyboy »

Ble bra dette. Imponert over tempoet ditt med sykklene dine. Sjøl er jeg blitt så gammel at jeg tenker mer på allt jeg skulle gjort enn og faktisk gjøre det.

Rundt 25 kg slanking er slett ikke verst :thumleft
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by Busa Trond »

Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren :D
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by knutk »

Busa Trond wrote:Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren :D
Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke føreren \:D/
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: F800GS ombygging - nærmer seg "ferdig"

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Busa Trond wrote:Liker det du gjør, og sikkert grådig til gøy å kjøre når den blir så lett.
Hadde den vært min hadde jeg gått for ei rund lykt og original fremskjerm.
Moro å følge med på slankekuren :D
Hadde det vært min sykkel hadde det vært mest å hente på å slanke føreren \:D/
Hvis man står fast i ei myr er det vel bedre med lettest mulig sykkel? Og en lett sykkel er vel uansett bedre å hanskes med enn en tung?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Post Reply