Page 2 of 3

Re: R1150GS service

Posted: 16 Mar 2018 13:28
by Epylypzon
Flattop wrote:Det er ikke uvanlig (i USA) å lage et hull for å drenere ut eventuell olje som kommer ut slik at den ikke ødelegger clutchen. (drilling weep hole)

Jeg har selv sett dette på et K 1200LT Forum, men det er ikke umulig at det er noe av det samme for en GS.
Jeg har sett en gjøre det i hullet til slavesylinderen for clutchen, for å drenere for eventuel lekkasje på den.

Forskjellen er at du må ha to hull på gs en. Clutchhuset er opphøyde i midten

Re: R1150GS service

Posted: 16 Mar 2018 13:54
by knutk
En kompis hadde en 1150RT som lakk litt olje fra omtalte områder.
Olja dryppa fint gjennom sprekka mellom girkasse og blokka.
Man gjør ikke noe galt ved a lage et hull, men fullstendig bortkasta arbeid...

Re: R1150GS service

Posted: 19 Mar 2018 16:09
by Palma
Et tips Epylypzon, Du har en svær tank, og de slangene er noe dritt. Bensinsøl nedover blokka blir gule fine merker...som på min)
Disse https://shop.touratech.no/qd-coupling-f ... -8-mm.html er uvurderlige ! Men mulig du har tenkt på det allerede :thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 20 Mar 2018 12:55
by Epylypzon
Palma wrote:Et tips Epylypzon, Du har en svær tank, og de slangene er noe dritt. Bensinsøl nedover blokka blir gule fine merker...som på min)
Disse https://shop.touratech.no/qd-coupling-f ... -8-mm.html er uvurderlige ! Men mulig du har tenkt på det allerede :thumleft
Ja, har vurdert det alt.
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_30_FA_90

Mens syns det gikk veldig greit å løsne de som er også, dekket til rundt og tok av en og en slange.
Image20180311_163254 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Re: R1150GS service

Posted: 20 Mar 2018 20:54
by knutk
Morsomt å følge med. :thumleft
Og så er jeg imponert over hvor rene du har greid å vaska delene før du begynte på jobben =D>

Re: R1150GS service

Posted: 20 Mar 2018 21:06
by Epylypzon
knutk wrote:Morsomt å følge med. :thumleft
Og så er jeg imponert over hvor rene du har greid å vaska delene før du begynte på jobben =D>
Sykkelen var jo faktisk renere når jeg kjøpte den. Ikke vanskelig da, etter bare noen km i mitt eie. Jeg har glemt litt under sylinder har jeg sett nå som jeg har skrudd.

Re: R1150GS service

Posted: 20 Mar 2018 21:07
by Andreas
Ja, den throttle bodyen og klemmene der var imponerende rene og blanke =D> :thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 20 Mar 2018 22:08
by inunf
Artig med prosjekttråd! :D

Re: R1150GS service

Posted: 21 Mar 2018 09:27
by knutk
Epylypzon wrote:
knutk wrote:Morsomt å følge med. :thumleft
Og så er jeg imponert over hvor rene du har greid å vaska delene før du begynte på jobben =D>
Sykkelen var jo faktisk renere når jeg kjøpte den. Ikke vanskelig da, etter bare noen km i mitt eie. Jeg har glemt litt under sylinder har jeg sett nå som jeg har skrudd.
Da har fyren vært flink med vedlikehold. Vi snakker jo om en sykkel som drar på det 17. året :thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 21 Mar 2018 11:08
by Epylypzon
knutk wrote:
Epylypzon wrote:
knutk wrote:Morsomt å følge med. :thumleft
Og så er jeg imponert over hvor rene du har greid å vaska delene før du begynte på jobben =D>
Sykkelen var jo faktisk renere når jeg kjøpte den. Ikke vanskelig da, etter bare noen km i mitt eie. Jeg har glemt litt under sylinder har jeg sett nå som jeg har skrudd.
Da har fyren vært flink med vedlikehold. Vi snakker jo om en sykkel som drar på det 17. året :thumleft
Ja det er det ingen tvil om.
Den ble solgt ny til en i München i februar 2001
Solgt videre til en i Nerdeland februar 2004 ved 12100km
Siste service av han i Nederland var i mai 2011 ved 50 000.
Ble importert til Norge i mai 2013 ved 58 000.
Kjøpt av meg i oktober 2017 ved 69 000.
Den skal ha fått en gjennomgang og utbedring av han som tok den inn til Norge.

Re: R1150GS service

Posted: 05 May 2018 00:53
by Epylypzon
Har fått skrudd litt 1150 mellom slagene å.

Drivlinje og splines kontrollert, kommer ihvertfall til å kjøre denne sesongen med den drivakslingen som sitter der.

Smøre opp igjen gasswire, dvs ikke smøre selve wire. Bare mekanismen.
Image20180317_160226 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180317_161950 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180321_194826 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180321_195229 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Før og etter rengjøring
Image20180321_195419 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180321_195850 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Wire er naturlig bøyde, men ikke veldig slitt
Image20180321_203846 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Rengjøring av clutchuset
Image20180317_171219 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180317_172004 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180321_190447 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skifte simmeringer i bakkant av veiv
Image20180322_193811 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180322_195150 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Fikk ut de gamle på ett vis
Image20180322_201341 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Rengjøring av batterikasse
Image20180322_212848 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

En tur av og på operasjonsbordet (mens 800 ble skrudd på)
Image20180427_221008 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Deler på plass
Image20180427_230604 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Nye simmeringer lagt i olje over natten, disse må man forme med spesialverktøy/eller hendene før montering. Da må dem være innsausa i olje, hvis ikke blir dem ødelagt
Image20180427_231233 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Neste innkjøp blir egnet verktøy
Image20180428_131140 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skifter simmering på inngående aksel med det samme girkassa er av
Image20180428_005742 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt rengjøring
Image20180428_132103 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Gammel og ny
Image20180428_010021 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ny på plass
Image20180428_134033 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Gasswire tilbake
Image20180427_234726 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180428_163111 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt "spesial" for å låse svinghjul, om noen eksperter ser dette så ser dem en feil. Det mangler ei plate utenpå svinghjul... Denne ble montert, men ikke bilde av det.
Image20180428_144233 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Nysmurt splines
Image20180428_155649 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

På plass og trekkes til
Image20180428_160804 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ny filt på clutchstang
Image20180428_161525 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ny slavepumpe
Image20180428_161910 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ingen fare å vite hvilken skrue som skal hvor
Image20180427_232246 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Kommer seg
Image20180428_163013 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

ABS modulen datt i bakken..... Får håpe det ikke skjedde noe mer enn ei deformert kobling
Image20180429_163919 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180429_211357 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bremserør på plass
Image20180430_192137 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Klarte å kødde til gjengene på ABS modulen
Image20180430_222356 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Hadde heldigvis M10x1.0 gjengetapp og bakke.. Lagde en plastbit som ble lagt nedi for å beskytte mot spon
Image20180430_223618 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180430_223928 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Tight og fint igjen
Image20180430_225326 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Utgående aksel girkasse smurt
Image20180430_202412 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180430_204225 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Fett, loctite og momentnøkler..Montering av pivotlagre
Image20180430_210339 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Sluttdrev på
Image20180430_233411 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bruker moment på det meste
Image20180501_143557 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Når man skal strammer skruene på momentarmen skal man ha 85kg last på sykkelen.
Image20180501_181941 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180501_190611 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Bytter til Zega Pro kofferter og toppboks, så fester må på plass
Image20180501_190621 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt typisk Touratech passform, heldigvis ikke så ille som på en AfricaTwin jeg var med å monterte på en gang
Image20180501_192352 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Fothvilerne til passasjer blir senket, sikkert ikke dumt
Image20180501_193152 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180501_193205 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Den blir nok lett på framhjulet med toppboksen så langt bak
Image20180501_201925 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Børstet og smurt med litt kobberfett
Image20180502_165553 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Nytt luftfilter
Image20180502_174622 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180502_174856 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Montert styret igjen
Image20180502_180306 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180502_202413 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180502_203106 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Re: R1150GS service

Posted: 05 May 2018 08:46
by Andreas
Dette blir en god sykkel! Kjekt å kjøre med noe som man vet er 100%. Interessant og artig lesing :thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 05 May 2018 09:36
by haa
Artig tråd å følge, imponerende og grundig arbeid du gjør på sykkelen!
Som nybakt gammel-GS-eier er det mye nyttig å lære om fremtidige reparasjoner her ;-)

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Re: R1150GS service

Posted: 05 May 2018 09:43
by JK95
Du imponerer stadig, hvorfor driver du ikke med slikt på heltid =D> :lol:

Re: R1150GS service

Posted: 05 May 2018 10:11
by tshansen
JK95 wrote:Du imponerer stadig, hvorfor driver du ikke med slikt på heltid =D> :lol:
Det er stor forskjell på jobb og hobby... gjør man slikt hver dag, blir man sikkert drit lei :thumleft

Jeg må si jeg er mektig imponert over jobben og ikke minst bildene du tar. Vet selv hvor fort gjort det er å jobbe i vei når man har flyten, også glemmer man helt av å bruke kamera :-P Kjekt å følge med.