Page 1 of 3

R1150GS service

Posted: 14 Mar 2018 18:27
by Epylypzon
Ettersom det ikke er gjort noe med drivverket på 1150`n jeg kjøpte og man leser og hører om så mange skrekkeksempler fant jeg ut at det var best å ta er god service nå før sesong.
Skulle egentlig begynt i jula, men da lå jeg med brukket ankel.....

Planen er å sjekke/eventuelt bytte clutch, drivaksel og de lagre som trengs.
Skal også montere touratech koffert og toppkoffertfeste, tankveske og litt annet småtteri.

Først vask, fikk lånt meg en hestehenger å kjørt til nærmeste vaskehall.

Image20180303_125951 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180303_133031 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180303_133742 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180303_133749 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180303_134142 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180303_140607 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180303_141018 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt rust har kommet etter at den ble stående ute i første del av vinteren. Men det skal jeg nok få bort.
Image20180303_141023 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180303_141028 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Tørk sammen med yngre bror
Image20180304_211931 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180304_211935 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180304_211958 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Opp på operasjonsbenken. Ett hydraulisk bord jeg fikk av en kammerat, løfter 1000kg :)
Image20180307_194444 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180307_195535 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ble da ganske ren.
Image20180307_195627 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180307_195637 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180307_203851 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Må visstnok ha miniblinkere bak med det koffertfestet som sitter på nå.
Image20180311_152305 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Har vært litt uforsiktig når jeg har satt på salen, den var ikke slik når jeg kjøpte den. Samt kanskje litt annen design på koffertfestet jeg skal sette på.
Image20180311_152942 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Mon tro hvordan det ser ut under plasten
Image20180311_153025 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Veldig rent, en fryd å skru på
Image20180311_153516 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Mange bolter er smurt
Image20180311_153521 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Merking i tillegg til en haug med bilder skal gjøre at jeg forhåpentligvis får den i sammen igjen.
Image20180311_163254 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180311_164135 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt rot
Image20180311_180141 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

BMW har oppskrifta klar
Image20180312_190513 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt sand i luftfilterboksen, støvsugde før demontering.
Image20180312_191247 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Starteren borte
Image20180312_194203 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Her ser man litt av grunnen til at jeg skal sjekke clutchen, den har 5-6mm for korte splines fra fabrikk.. Om dette er bevisst eller ikke "krangles" det om på nettet. Men man fikk før kjøpt nagler og shims til å bygge om clutch. Nå får man kjøpt clutch ferdig med lengre splines.
Image20180312_194253 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Blir nok bytta slange på clutchen
Image20180312_202704 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Likte ikke helt bremserørene som gikk fra abs enheten og bakover.
Image20180312_220420 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Slavesylinderen på clutchen tatt ut, hva i all verden har skjedd her? Ser ut som sand, konsistent som bløt sand og lukter som gir/diff olje
Image20180312_220902 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180312_220916 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180312_221922 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Tapping av olje på kardangen
Image20180313_202224 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Brette tilbake gummi
Image20180313_203020 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_203034 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Boltene skal varmes til maks 120 grader for å smelte loctite. Gjør man ikke dette river man i stykker gjengene i aluminiumen.
Image20180313_203738 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_203901 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_204931 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

På den ene siden holdt det med varmluft, men ikke på andre, da måtte det mer futt til
Image20180313_212822 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_213915 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Var brukt nok
Image20180313_214050 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Begynner å nærme meg målet
Image20180313_220319 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_221001 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Splines i på drivaksel, kardang og utgående girkasse ser bra ut
Image20180313_221037 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_221135 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

River godt i hjertet(lommeboka) å kjøpe ny til 5-6 k når den ser så bra ut.
Image20180313_221631 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_221649 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_222705 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt innvendig vask, var ikke veldig møkkette fra før heller
Image20180313_223556 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skylle med vann
Image20180313_223601 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180313_224121 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Tilbake til clutchpumpa
Image20180313_224243 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Etter rengjøring ser det ut som simmeringen er defekt(må ha skjedd under montering). Kan det være girolje som har lekket ut? Men hvordan har den fått den konsistensen? Blitt blanda med bremsevæske?
Image20180313_224419 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ned i verkstedet å skru mer nå :)

Re: R1150GS service

Posted: 14 Mar 2018 19:24
by Gielas
Herlig!! :thumleft
Ny mekketråd :thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 14 Mar 2018 19:26
by Trondgv
Hold oss oppdatert, dette er mye mer interessant en hårvoks. :lol:

Re: R1150GS service

Posted: 14 Mar 2018 20:42
by Andreas
Godt utført arbeid! Sånne tråder er det for lite av =D> Fasinerende konstruksjon på disse BMW'ene. Fikk forøvrig flashback til denne tråden nå:

http://advrider.com/index.php?threads/f ... ld.480532/


Om mulig verdens beste MC-forumturlogg(?)!!

Han overhalte forøvrig girboksen inne på et bor i et hotellrom nede i Afrika en plass. Et japanskprodusert lager som tok kvelden :lol:

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 10:18
by supermons
Herlig tråd!

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 11:35
by Palma
Her skal det følges med ja. Men ett mye diskutert spørsmål... Smøring av splines.
Hva tenker du om det? Jeg tenker med olje/fett vil det bli slipepasta, tørt vil støv bli borte... Men ikke bastant i min teori..

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 13:40
by Epylypzon
Palma wrote:Her skal det følges med ja. Men ett mye diskutert spørsmål... Smøring av splines.
Hva tenker du om det? Jeg tenker med olje/fett vil det bli slipepasta, tørt vil støv bli borte... Men ikke bastant i min teori..

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Enten med den som står i manualen: staburags nbu 30 ptm (fåes hos mc oslo ihvertfall)
Eller Castrol Molub-Alloy Paste White

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 14:30
by Epylypzon
Takk for det :) En oppdatering fra i går kveld.

Ikke mye olje som mangler her, så kan ikke ha vært mye som slipper gjennom
Image20180314_185557 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skal egentlig tappes driftsvarm, men jeg får ta ett ekstra skift når den er skrudd sammen igjen
Image20180314_185828 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Gir sensor må bort
Image20180314_190244 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Her har det nok vært skrudd før, den hvite tapen er nok ikke orginal
Image20180314_190247 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Renske opp litt i gjengene i girkassa (som fothvilerne sitter i)
Image20180314_190914 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_190917 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_191034 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_191636 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Pleier å skru inn bolter der dem hører hjemme, men ikke alltid det passer seg, da går de i poser
Image20180314_193737 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Sprayet på pakningsfjerner
Image20180314_194455 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Imens det virker kan jeg lage glidepinner til demontering av girkasse
Image20180314_194542 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_195350 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Fjerning av pakning
Image20180314_200007 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

1 av gjengene var dårlige, så setter inn nye
Image20180314_193556 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_200448 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_200548 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_200902 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_201728 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skal skru den ut å sette inn igjen med loctite 270, syns det er greit når det er gjennomgående.
Image20180314_201732 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Skrudd i glidere
Image20180314_202240 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_202248 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Klar for å løftes ut
Image20180314_202614 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Ikke noe rart den har bunndrag med dette svinghjulet
Image20180314_202757 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Halv sykkel
Image20180314_202806 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Inngående aksel på girkasse. Her ser man hvor mye som mangler i inngrep på clutchen
Image20180314_203308 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Syns splines ser bra ut
Image20180314_203328 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Clutchstang
Image20180314_203523 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_203528 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_203637 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_204704 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_204707 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Her må det rengjøres
Image20180314_214915 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Først ut for å blåse rent
Image20180314_215452 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt bedre
Image20180314_215739 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Enda bedre. Prøver å unngå å sprute avfetting/industrirens på simmeringer. Tørker over dem, skyller med litt vann og smører dem med olje tilslutt.
Image20180314_223022 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Clutchdeler rengjort
Image20180314_224212 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Litt varme har det vært her, men slettes ikke mye,
Image20180314_224222 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

6,2mm tykk på ene punktet jeg målte. Skal kontrollmåle rundt det hele. Ny skal den være 6,7mm mens minstemåler er 4,8mm. Ifølge deler nr skal denne plata være sluttet på produsert i 2003.... Om man antar at den har sitti der siden ny burde jeg kunne kjøre 150 000 til på samme clutch.
Image20180314_224225 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Image20180314_224229 by Ole Christian Kristiansen, on Flickr

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 15:27
by Tommas
Imponert, og takknemlig, for veldig bra dokumentasjon!

:thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 16:45
by KliffArne
Bra tråd, og bilder er alltid en fordel :thumleft

Når det gjelder slaven til clutch, så er det vel en svakhet på disse moppene. Det gørret du har rundt der, det er vel ikke bare bremsevæska som har lekket gjennom og koagulert?

En annen sak som jeg har lest om på disse, hvis tetningsringen mellom veivaksling og clutch begynner lekke, så vil clutchen ta til seg motorolje. Har fintenkt litt og lurt litt på om det ikke burde være mulig å lagd et "sladrehull" nederst i clutchhuset, sånn at man hadde fått et forvarsel samt kunne tappet motorolja ut før den griser til clutchplata. Klarer du å se om det hadde vært mulig?

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 17:39
by B040
Flott tråd :thumleft
Liker godt å se så mange beskrivende bilder. Flink til å vaske er du også =D>

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 19:41
by joo
Dette liker jeg, flott jobb \:D/

Den gørra i clutchslaven kan kanskje også være en uheldig miks av alu og rustfritt sammen med noe fukt med salt? Ser sånt ofte på ymse installasjoner nær havet på Vestlandet. Kan bli steinhard etter hver...

Re: R1150GS service

Posted: 15 Mar 2018 20:47
by knutk
Interssant lesning :D . Smart å sette løftebukken på en palle slik at du kan kjøre sykkelen ut for renhold underveis :thumleft
@ KliffArne: om simmerringen på bokserne lekker vil olja bli kasta utover fra baksiden av svingjulet. Om der skal komme olje på clutchen må lekkasjen være enorm.
Det er heller ikke helt tett mellom blokk og girkasse-huser så oljen vil renne gjennom sprekken.

Om dette hadde vært min sykkel ville jeg ha skifta simmerring i enden på veiva mens jeg holdt på.
I nordisk klima står sykkelen parkert måneder om gangen, og lagringen dreper simmerringen.

@palma: all erfaring har vist at splines har ryke pga av manglende smurning, ikke fordi olja trekker støv.
Epzylon gjør det også riktig ved å velge spesifisert smurning. Om man smørrer splines med feil grease risikerer man at den blir tynn ved varmgang og blir kastet ut i clutchen. Godt jobba og bilder er topp :thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 16 Mar 2018 12:47
by Epylypzon
Takk takk. Bilder tar jeg masse av for egen del også (skal jo prøve å få den sammen igjen å :P )

Kliffarne:
*Det første som slo meg når jeg lukta på det var ungdomstiden hvor jeg lå under bilen å sveisa sperre uten å rengjøre skikkelig for olje først (diff olje), så utifra lukt, sammen med bildet som viser litt "defekt" simmering så tror jeg det er olje. Men skal sette trykk på slavesylinderen å se etter lekkasjer.

*Hvis du skal lage dreneringshull her må man i tilfelle ha 2 stk, pga utformingen på clutchhuset. Sladrehull for inspeksjon har man forøvrig enten ved å fjerne starter, eller via en plugg hvor man fører inn verktøy for å låse svinghjul. Du ser nok ikke så mye inn, men får ihvertfall inn kamera.
Jeg er enig med KnutK, ingen pakning mellom motor og girkasse, så olje vil nok finne veien ut av seg selv.

joo: Det kunne det sikkert vært. Men inn dit håper jeg ikke noe slik finner veien.

KnutK:
*Løftebordet på pall er i hovedsak pga at jeg skrur på jobben, så om den må flyttes så er det enkelt. (Kan ikke oppta plass).
*Takk for info anngående simmering på veiva :thumleft

Re: R1150GS service

Posted: 16 Mar 2018 13:23
by Flattop
Det er ikke uvanlig (i USA) å lage et hull for å drenere ut eventuell olje som kommer ut slik at den ikke ødelegger clutchen. (drilling weep hole)

Jeg har selv sett dette på et K 1200LT Forum, men det er ikke umulig at det er noe av det samme for en GS.