Felles mc-verksted -diplomoppgave-
Posted: 08 Dec 2017 17:33
Hei!
Jeg er en arkitektstudent ved Arkitekt og designhøyskolen i Oslo og skriver min diplom/masteroppgave. Som dere allerede har skjønt så vil oppgaven handle om motorsykler i Oslo. Jeg vil gjerne høre fra dere om hva dere synes! Beklager på forskudd for en lang post!
En liten introduksjon om meg selv.
Jeg har hatt tunglappen i mer enn fem år og gjennom disse fem årene har jeg vært så heldig og har eid fem forskjellige sykler. Startet først med en 06 Gsxr 600, ikke det smarteste valget, men det funket ganske bra for meg. Lærte mye, kanskje for mye, og følte jeg måtte bytte sykkel for å fortsatt beholde lappen. Gikk over til en 08 Harley sportster 883 for å roe meg litt ned. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at den var for svak med sine 53 hester kontra 130 på gixxern. Det var da jeg fant ut at jeg likte å skru og jobbe med sykler. Alt som kunne oppgraderes ble oppgradert. Bremser, dempere, sylindere og stempler, anlegg, kammer og sittestilling. Den hadde til slutt rundt 100 hester og gikk ganske bra. Alt dette ble gjort av meg selv i garasjen til faren min på vinteren.
Jeg solgte sportsteren rett før jeg skulle på utveksling i utlandet og hadde ikke bruk for den. Jeg kunne fortsatt ha den, men hadde allerede planer om en større sykkel og da var det bedre at noen andre kunne ha gleden av den. Jeg trodde jeg skulle være sykkelløs under utenlandsoppholdet men… to uker før jeg skulle reise kjøpte jeg meg en Yamaha Mt09. Ganske god sykkel med mer enn nok krefter. Det var en oppgradert versjon, Sport Tracker, så det var ikke så mye jeg ville gjøre med den. Kunne ha oppgradert demperne, men det ville ha kostet meg en god del. Av den grunn så solgte jeg den etter to dager, jeg ville skru.
Jeg kan være ganske spontan av meg selv… rett etter MT09 ble solgt kom det en ganske allright Ducati Scrambler til salgs. Tok en kjapp research på hva som kunne gjøres med den og kjøpte den dagen etter. Kanskje ikke så smart siden jeg skulle reise om noen dager. Sykkelen ble parkert i garasjen mens jeg var i utlandet, heldigvis bare et semester.
Jeg kom hjem igjen tilbake til Ducatien med alle delene klare for oppgradering, og andre ting som måtte spesialtilpasset sykkelen. Jeg har vært heldig som kunne benytte meg av metallverkstedet på skolen der jeg kunne lage mine egne deler og sveise. Lakkrom var også tilgjengelig.
Sykkelen ble solgt ganske kjapt etter den sto ferdig. Jeg fikk ikke så mye kjøretid med den, men for en forbedring fra en standard scrambler. Jeg kjøpte meg en større Harley en uke senere. Det ble en Harley Dyna 06 som er min nåværende mc. Den skal selvfølgelig oppgraderes…
Med andre ord så liker jeg å skru. All kunnskapen har jeg fått ved å lese meg opp på nettet og spurt flere fagfolk om råd og hjelp underveis. Jeg har vært så heldig og har hatt en garasje jeg kunne benytte meg av og andre verksteder som jeg kunne bruke, kanskje ikke verdens beste, men det funket. Det er ikke alle i Oslo som har denne muligheten.
Nå som motorsykkelantallet i Norge øker så vil interessen for sykkelbyggingen også øke. Diplomoppgaven min går ut på å tilby et sted der vanlige folk kan leie en verkstedplass og gjøre det de vil på syklene sine. Her kan man så enkelt ha en plass for å skifte olje uten å eie et verktøy. Konseptet er at det blir et fellesverksted der verktøy og utstyr blir tilgjengelig for de som leier stedet. Her kan det for eksempel være dager der det blir holdt foredrag og kurs om forskjellige mc relaterte temaer. Det blir et sted med kunnskap, der man enten lærer bort eller lærer av andre. Det blir også et sted der man kan vinterlagre syklene sine og samtidig skru på de. Det blir også et sted der likesinnede kan sparke dekk. Dette er ingen andre verksteder i Oslo som tilbyr.
Jeg vil gjerne høre om dette konseptet ville vært interessant for dere og høre om dere har noe innspill. Det vil være til stor hjelp for min oppgave og kanskje det kan bli en virkelighet en dag også. Dette konseptet eksisterer i noen land allerede som i USA, men ikke som et konsept fra bunnen av som for eksempel et bygg designet for denne typen aktivitet. Er det noe jeg burde passe på eller noe jeg kan se studere mer på? Hva det enn måtte være så er jeg takknemlig for feedback!
Jeg er en arkitektstudent ved Arkitekt og designhøyskolen i Oslo og skriver min diplom/masteroppgave. Som dere allerede har skjønt så vil oppgaven handle om motorsykler i Oslo. Jeg vil gjerne høre fra dere om hva dere synes! Beklager på forskudd for en lang post!
En liten introduksjon om meg selv.
Jeg har hatt tunglappen i mer enn fem år og gjennom disse fem årene har jeg vært så heldig og har eid fem forskjellige sykler. Startet først med en 06 Gsxr 600, ikke det smarteste valget, men det funket ganske bra for meg. Lærte mye, kanskje for mye, og følte jeg måtte bytte sykkel for å fortsatt beholde lappen. Gikk over til en 08 Harley sportster 883 for å roe meg litt ned. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at den var for svak med sine 53 hester kontra 130 på gixxern. Det var da jeg fant ut at jeg likte å skru og jobbe med sykler. Alt som kunne oppgraderes ble oppgradert. Bremser, dempere, sylindere og stempler, anlegg, kammer og sittestilling. Den hadde til slutt rundt 100 hester og gikk ganske bra. Alt dette ble gjort av meg selv i garasjen til faren min på vinteren.
Jeg solgte sportsteren rett før jeg skulle på utveksling i utlandet og hadde ikke bruk for den. Jeg kunne fortsatt ha den, men hadde allerede planer om en større sykkel og da var det bedre at noen andre kunne ha gleden av den. Jeg trodde jeg skulle være sykkelløs under utenlandsoppholdet men… to uker før jeg skulle reise kjøpte jeg meg en Yamaha Mt09. Ganske god sykkel med mer enn nok krefter. Det var en oppgradert versjon, Sport Tracker, så det var ikke så mye jeg ville gjøre med den. Kunne ha oppgradert demperne, men det ville ha kostet meg en god del. Av den grunn så solgte jeg den etter to dager, jeg ville skru.
Jeg kan være ganske spontan av meg selv… rett etter MT09 ble solgt kom det en ganske allright Ducati Scrambler til salgs. Tok en kjapp research på hva som kunne gjøres med den og kjøpte den dagen etter. Kanskje ikke så smart siden jeg skulle reise om noen dager. Sykkelen ble parkert i garasjen mens jeg var i utlandet, heldigvis bare et semester.
Jeg kom hjem igjen tilbake til Ducatien med alle delene klare for oppgradering, og andre ting som måtte spesialtilpasset sykkelen. Jeg har vært heldig som kunne benytte meg av metallverkstedet på skolen der jeg kunne lage mine egne deler og sveise. Lakkrom var også tilgjengelig.
Sykkelen ble solgt ganske kjapt etter den sto ferdig. Jeg fikk ikke så mye kjøretid med den, men for en forbedring fra en standard scrambler. Jeg kjøpte meg en større Harley en uke senere. Det ble en Harley Dyna 06 som er min nåværende mc. Den skal selvfølgelig oppgraderes…
Med andre ord så liker jeg å skru. All kunnskapen har jeg fått ved å lese meg opp på nettet og spurt flere fagfolk om råd og hjelp underveis. Jeg har vært så heldig og har hatt en garasje jeg kunne benytte meg av og andre verksteder som jeg kunne bruke, kanskje ikke verdens beste, men det funket. Det er ikke alle i Oslo som har denne muligheten.
Nå som motorsykkelantallet i Norge øker så vil interessen for sykkelbyggingen også øke. Diplomoppgaven min går ut på å tilby et sted der vanlige folk kan leie en verkstedplass og gjøre det de vil på syklene sine. Her kan man så enkelt ha en plass for å skifte olje uten å eie et verktøy. Konseptet er at det blir et fellesverksted der verktøy og utstyr blir tilgjengelig for de som leier stedet. Her kan det for eksempel være dager der det blir holdt foredrag og kurs om forskjellige mc relaterte temaer. Det blir et sted med kunnskap, der man enten lærer bort eller lærer av andre. Det blir også et sted der man kan vinterlagre syklene sine og samtidig skru på de. Det blir også et sted der likesinnede kan sparke dekk. Dette er ingen andre verksteder i Oslo som tilbyr.
Jeg vil gjerne høre om dette konseptet ville vært interessant for dere og høre om dere har noe innspill. Det vil være til stor hjelp for min oppgave og kanskje det kan bli en virkelighet en dag også. Dette konseptet eksisterer i noen land allerede som i USA, men ikke som et konsept fra bunnen av som for eksempel et bygg designet for denne typen aktivitet. Er det noe jeg burde passe på eller noe jeg kan se studere mer på? Hva det enn måtte være så er jeg takknemlig for feedback!