MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 20 nov 2017 10:35

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 20:34 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2334
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Skal skifte tetningene i gaffelen på Litjkar'n. Har fått skrudd ut det som trengs og fjernet låseringer og div, skal være mulig å bruke innerbenet til å "nappe" opp ringen, men den sitter som fy. Noen gode tips ? Fant en film på YT og det så veldig lett ut, men denne ringen har tydeligvis sitti der i 17 år... :shock: "Olja" kan ikke beskrives med ord... :-#

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 20:41 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1541
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Palma skrev:
Skal skifte tetningene i gaffelen på Litjkar'n. Har fått skrudd ut det som trengs og fjernet låseringer og div, skal være mulig å bruke innerbenet til å "nappe" opp ringen, men den sitter som fy. Noen gode tips ? Fant en film på YT og det så veldig lett ut, men denne ringen har tydeligvis sitti der i 17 år... :shock: "Olja" kan ikke beskrives med ord... :-#

Det er bare å sette bunnstokken i ei skrustikke og begynne å jokke innerbeinet frem og tilbake ;)
Den kommer til slutt..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 20:42 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1541
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Jeg går sterkt ut i fra at du har fjernet bunnbolten?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 20:57 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2334
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
ja fjernet bunnbolten. Når jeg "jokker" innerbenet fren og tilbake virker det som det kiler seg i toppen. Må banke det ned igjen (gummiklubbe)..

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 21:10 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1541
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Palma skrev:
ja fjernet bunnbolten. Når jeg "jokker" innerbenet fren og tilbake virker det som det kiler seg i toppen. Må banke det ned igjen (gummiklubbe)..

Kan være fordi det er 2 tettelepper på simmeringen som kniper?
Har aldri opplevd at den ikke løsner til slutt ;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 21:34 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2334
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
DrGreve skrev:
Palma skrev:
ja fjernet bunnbolten. Når jeg "jokker" innerbenet fren og tilbake virker det som det kiler seg i toppen. Må banke det ned igjen (gummiklubbe)..

Kan være fordi det er 2 tettelepper på simmeringen som kniper?
Har aldri opplevd at den ikke løsner til slutt ;)

Ja, får vel bare banke på gjennom vinteren \:D/

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 21:51 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Palma skrev:
Skal skifte tetningene i gaffelen på Litjkar'n. Har fått skrudd ut det som trengs og fjernet låseringer og div, skal være mulig å bruke innerbenet til å "nappe" opp ringen, men den sitter som fy. Noen gode tips ? Fant en film på YT og det så veldig lett ut, men denne ringen har tydeligvis sitti der i 17 år... :shock: "Olja" kan ikke beskrives med ord... :-#


Du skriver "ringen". Er det å forstå som simmerringen?
Og at du forventer å kunne dra løs simmerringen med det indre gaffelrøret, som simmerringen skal knipe rundt for å hindre lekkasje?

Se på denne skissen:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0172-EUR-04-2001-R13-BMW-F_650_GS_00_0172,0182_&diagId=31_0554
og
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0172-EUR-04-2001-R13-BMW-F_650_GS_00_0172,0182_&diagId=31_0540

Benevnelsen i realoem.com i parantes, for å unngå misforstålser.
I henhold til manualen skal man, som du sier, dra hele røkla med deg ut når du drar opp det øvre gaffelrøret(Stanchion).

Hva er status? Har du fått ut røret, mens simmerring (Gasket ring) og foringen(Guide bush) som sitter under og bør skiftes samtidig med simmerringen sitter igjen? Eller får du ikke ut røret?

Hadde dette vært mitt problem ville jeg begynt med varme.
Simmerring er gummiert på utsiden, mens foringen er av hardt metall. Ved å varme opp ytterrøret med varmepistol vil ytterrøret utvide seg så mye at det hele burde slippe, og da skyver du innerrøret inn i gaffelen (for å ta fart) og rykker det hele ut.

Om du har fått ut det øvre gaffelrøret og simmerringen sitter igjen sammen med foringen greier du alltids å trekke ut simmerringen. Men foringen kan ha satt seg. På de syklene jeg har hatt har denne foringen vært delt på langs (som en stempelring). Fjern også skiven skiven(Shim) som ligger mellom simmerring og foring, og da finnes der en mulighet for å presse den løs ved å kile den ut forsiktig med en lang smal skrutrekker. Dog bør man være varsom så det ikke kommer riper i setet til simmerringen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 22:02 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1541
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
knutk skrev:
Palma skrev:
Skal skifte tetningene i gaffelen på Litjkar'n. Har fått skrudd ut det som trengs og fjernet låseringer og div, skal være mulig å bruke innerbenet til å "nappe" opp ringen, men den sitter som fy. Noen gode tips ? Fant en film på YT og det så veldig lett ut, men denne ringen har tydeligvis sitti der i 17 år... :shock: "Olja" kan ikke beskrives med ord... :-#


Du skriver "ringen". Er det å forstå som simmerringen?
Og at du forventer å kunne dra løs simmerringen med det indre gaffelrøret, som simmerringen skal knipe rundt for å hindre lekkasje?

Se på denne skissen:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0172-EUR-04-2001-R13-BMW-F_650_GS_00_0172,0182_&diagId=31_0554
og
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0172-EUR-04-2001-R13-BMW-F_650_GS_00_0172,0182_&diagId=31_0540

Benevnelsen i realoem.com i parantes, for å unngå misforstålser.
I henhold til manualen skal man, som du sier, dra hele røkla med deg ut når du drar opp det øvre gaffelrøret(Stanchion).

Hva er status? Har du fått ut røret, mens simmerring (Gasket ring) og foringen(Guide bush) som sitter under og bør skiftes samtidig med simmerringen sitter igjen? Eller får du ikke ut røret?

Hadde dette vært mitt problem ville jeg begynt med varme.
Simmerring er gummiert på utsiden, mens foringen er av hardt metall. Ved å varme opp ytterrøret med varmepistol vil ytterrøret utvide seg så mye at det hele burde slippe, og da skyver du innerrøret inn i gaffelen (for å ta fart) og rykker det hele ut.

Om du har fått ut det øvre gaffelrøret og simmerringen sitter igjen sammen med foringen greier du alltids å trekke ut simmerringen. Men foringen kan ha satt seg. På de syklene jeg har hatt har denne foringen vært delt på langs (som en stempelring). Fjern også skiven skiven(Shim) som ligger mellom simmerring og foring, og da finnes der en mulighet for å presse den løs ved å kile den ut forsiktig med en lang smal skrutrekker. Dog bør man være varsom så det ikke kommer riper i setet til simmerringen.

Det som er vanlig er at når man jokker med inner-røret så er det shimsen (nr 3 på den første skissen) som drar simmeringen opp i dagen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 22:26 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2334
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
DrGreve skrev:
knutk skrev:
Palma skrev:
Skal skifte tetningene i gaffelen på Litjkar'n. Har fått skrudd ut det som trengs og fjernet låseringer og div, skal være mulig å bruke innerbenet til å "nappe" opp ringen, men den sitter som fy. Noen gode tips ? Fant en film på YT og det så veldig lett ut, men denne ringen har tydeligvis sitti der i 17 år... :shock: "Olja" kan ikke beskrives med ord... :-#


Du skriver "ringen". Er det å forstå som simmerringen?
Og at du forventer å kunne dra løs simmerringen med det indre gaffelrøret, som simmerringen skal knipe rundt for å hindre lekkasje?

Se på denne skissen:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0172-EUR-04-2001-R13-BMW-F_650_GS_00_0172,0182_&diagId=31_0554
og
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=0172-EUR-04-2001-R13-BMW-F_650_GS_00_0172,0182_&diagId=31_0540

Benevnelsen i realoem.com i parantes, for å unngå misforstålser.
I henhold til manualen skal man, som du sier, dra hele røkla med deg ut når du drar opp det øvre gaffelrøret(Stanchion).

Hva er status? Har du fått ut røret, mens simmerring (Gasket ring) og foringen(Guide bush) som sitter under og bør skiftes samtidig med simmerringen sitter igjen? Eller får du ikke ut røret?

Hadde dette vært mitt problem ville jeg begynt med varme.
Simmerring er gummiert på utsiden, mens foringen er av hardt metall. Ved å varme opp ytterrøret med varmepistol vil ytterrøret utvide seg så mye at det hele burde slippe, og da skyver du innerrøret inn i gaffelen (for å ta fart) og rykker det hele ut.

Om du har fått ut det øvre gaffelrøret og simmerringen sitter igjen sammen med foringen greier du alltids å trekke ut simmerringen. Men foringen kan ha satt seg. På de syklene jeg har hatt har denne foringen vært delt på langs (som en stempelring). Fjern også skiven skiven(Shim) som ligger mellom simmerring og foring, og da finnes der en mulighet for å presse den løs ved å kile den ut forsiktig med en lang smal skrutrekker. Dog bør man være varsom så det ikke kommer riper i setet til simmerringen.

Det som er vanlig er at når man jokker med inner-røret så er det shimsen (nr 3 på den første skissen) som drar simmeringen opp i dagen.


Stemmer @Knutk det er simmeringen(gasket ring) som sitter fast. Prøvde litt med varme i dag, men var vel litt utolmodig i bua. Skal dra på litt mer med varmlufta i morra. Og det er jo slik som @DrGreve skriver her, det skal være bare å nappe ut. som 4:12 ut i denne filmen
https://www.youtube.com/watch?v=aEFZeFGM0_o&list=PLt45I0ixEZqtBBlBr-gcvXQeEfubej3jF

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 22:38 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1541
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Det er sikkert øvre glidebushing som sitter som faen (den under shimsen). Det er bare å bruke mere kraft når du jokker. Noen liker det ;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 23:28 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 820
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
DrGreve skrev:
Det er sikkert øvre glidebushing som sitter som faen (den under shimsen). Det er bare å bruke mere kraft når du jokker. Noen liker det ;)


Støtter forslaget til DrGreve.

Glidehylsa (Guidebush) er trolig laget av bronseaktig materiale som er dekket av krom el.l, og har neppe festet seg galvanisk i røret.
Prøv å smør det opp slik at du får moment og får røkka den ut.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 19 okt 2017 23:38 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1541
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
knutk skrev:
DrGreve skrev:
Det er sikkert øvre glidebushing som sitter som faen (den under shimsen). Det er bare å bruke mere kraft når du jokker. Noen liker det ;)


Støtter forslaget til DrGreve.

Glidehylsa (Guidebush) er trolig laget av bronseaktig materiale som er dekket av krom el.l, og har neppe festet seg galvanisk i røret.
Prøv å smør det opp slik at du får moment og får røkka den ut.

Bruker å være belagt med teflon eller lignende.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2017 17:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2334
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Den måtte gi seg til slutt. Man må lære seg å lure gamle jomfruer Bilde

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2017 17:19 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1541
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Hvordan gikk det, @Palma?
Skal man tenke logisk så må det være noe feil med den nedre glidebushingen siden det kniper. Kan den ha dradd seg skjeift/ut av sporet i bunnen av innerbeinet?
Når du drar innerbeinet opp så stopper nedre bushing i øvre bushing. Fortsetter du å dra innerbeinet videre oppover så tar nedre med seg øvre bushing som igjen tar med seg shimsen/skiva som igjen tar med seg simmeringen. Det er i allefall slik det skal være.
Min konklusjon er at du bare skal bestille nye bushinger først som sist :)
De koster lite og gir en mer sideveis stabil gaffel som igjen gir lengre levetid på tettingene.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 20 okt 2017 17:26 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2334
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Det blir helt klart noen nye foringer. Synes det er litt rart at de nesten går i hverandre..BildeBilde

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner