Suzuki V-Strom 650 fjæring/demping

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Pink Mist Generator
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2017 00:54

Suzuki V-Strom 650 fjæring/demping

Post by Pink Mist Generator »

Jeg har en 2011 V-Strom 650 som jeg ikke helt blir klok på når det gjelder fjærer og demping. Når jeg kjøpte sykkelen (brukt) var den altfor myk og dykket kraftig, mye på grunn av at bremsene hugget veldig mye (i tillegg til en del pulsering). Nye bremser gjorde det litt bedre, men det var først etter en oljeskift på gaflene at det ble stivt. Problemet nå er at det er i overkant FOR stivt. Jeg har en følelse av at alle humper og ujevnheter blir overført rett opp i styret. Undersøkelser viser at en tidligere eier har satt inn Race Tech 0,95 fjærer (som passer til mine 100kg) og Gold Valve Emulator demperventiler. Det var litt for lange spacers (i tillegg til at de var kuttet til ulik lengde), så jeg kappet de slik at de er omtrent der de skal være. Dette gjorde saken litt bedre. Jeg har i tillegg fisket ut demperventilene og juster de frem og tilbake uten å bli klok. Det er anbefalt med to runder på strammeskruen. Jeg har prøvd både 2, 1 og 0,5 i tillegg til å bore et lite ekstra hull som skal gjøre små ujevnheter mindre merkbare. Bakdemperen/fjæren har jeg også forsøkt å justere i alle mulige posisjoner. Dessverre føler jeg fortsatt at fronten på sykkelen bokstavelig talt spretter bortover veien, og begynner å lure på om det er meg det er noe galt med. :lol: Finnes det noen som har god greie på slikt i Bergensområdet? Jeg tar gjerne imot innspill hvis noen med litt erfaring vil prøvekjøre. Selv har jeg prøvekjørt en kompis sin DL1000 og den var akkurat slik jeg forventet det. Relativt hard satt opp, men uten at man føler ujevnhetene rett opp i styret. Jeg har også hatt flere andre sykler, men ingen har oppført seg slik som dette. Noen som har tips å komme med her?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Suzuki V-Strom 650 fjæring/demping

Post by ojda »

Høres jo ut som om det kan være en ide å titte på viskositeten på gaffeloljen :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Suzuki V-Strom 650 fjæring/demping

Post by DrGreve »

ojda wrote:Høres jo ut som om det kan være en ide å titte på viskositeten på gaffeloljen :-k
Og mengden, kanskje?
Pink Mist Generator
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2017 00:54

Re: Suzuki V-Strom 650 fjæring/demping

Post by Pink Mist Generator »

Jeg pleier vanligvis å utføre vedlikehold selv, men bytting av olje og simmerringer var den ene tingen jeg måtte få gjort på verksted da jeg ikke hadde anledning selv. Det står at de har brukt 10W som er korrekt ifølge Race Tech. Nivået vet jeg ingenting om, men jeg må jo bare anta at de vet hva de driver med (selv om jeg ikke stoler på noen av de andre verkstedene i Bergen lenger :lol:). Nivået skal være 150mm målt med sammenslått gaffel, så jeg får vente og måle det til jeg bytter dekk til våren.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Suzuki V-Strom 650 fjæring/demping

Post by inunf »

Ta kontakt med Martin Hovin i Barn Life Racing. Han skrur mye fjøring for RR og MX, holder til i Askim.
Post Reply