Suzuki V-Strom 650 fjæring/demping
Posted: 02 Sep 2017 01:09
Jeg har en 2011 V-Strom 650 som jeg ikke helt blir klok på når det gjelder fjærer og demping. Når jeg kjøpte sykkelen (brukt) var den altfor myk og dykket kraftig, mye på grunn av at bremsene hugget veldig mye (i tillegg til en del pulsering). Nye bremser gjorde det litt bedre, men det var først etter en oljeskift på gaflene at det ble stivt. Problemet nå er at det er i overkant FOR stivt. Jeg har en følelse av at alle humper og ujevnheter blir overført rett opp i styret. Undersøkelser viser at en tidligere eier har satt inn Race Tech 0,95 fjærer (som passer til mine 100kg) og Gold Valve Emulator demperventiler. Det var litt for lange spacers (i tillegg til at de var kuttet til ulik lengde), så jeg kappet de slik at de er omtrent der de skal være. Dette gjorde saken litt bedre. Jeg har i tillegg fisket ut demperventilene og juster de frem og tilbake uten å bli klok. Det er anbefalt med to runder på strammeskruen. Jeg har prøvd både 2, 1 og 0,5 i tillegg til å bore et lite ekstra hull som skal gjøre små ujevnheter mindre merkbare. Bakdemperen/fjæren har jeg også forsøkt å justere i alle mulige posisjoner. Dessverre føler jeg fortsatt at fronten på sykkelen bokstavelig talt spretter bortover veien, og begynner å lure på om det er meg det er noe galt med. Finnes det noen som har god greie på slikt i Bergensområdet? Jeg tar gjerne imot innspill hvis noen med litt erfaring vil prøvekjøre. Selv har jeg prøvekjørt en kompis sin DL1000 og den var akkurat slik jeg forventet det. Relativt hard satt opp, men uten at man føler ujevnhetene rett opp i styret. Jeg har også hatt flere andre sykler, men ingen har oppført seg slik som dette. Noen som har tips å komme med her?