MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 25 jun 2018 15:31

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 02 sep 2017 01:09 
Offline

Registrert: 02 sep 2017 00:54
Innlegg: 2
Jeg har en 2011 V-Strom 650 som jeg ikke helt blir klok på når det gjelder fjærer og demping. Når jeg kjøpte sykkelen (brukt) var den altfor myk og dykket kraftig, mye på grunn av at bremsene hugget veldig mye (i tillegg til en del pulsering). Nye bremser gjorde det litt bedre, men det var først etter en oljeskift på gaflene at det ble stivt. Problemet nå er at det er i overkant FOR stivt. Jeg har en følelse av at alle humper og ujevnheter blir overført rett opp i styret. Undersøkelser viser at en tidligere eier har satt inn Race Tech 0,95 fjærer (som passer til mine 100kg) og Gold Valve Emulator demperventiler. Det var litt for lange spacers (i tillegg til at de var kuttet til ulik lengde), så jeg kappet de slik at de er omtrent der de skal være. Dette gjorde saken litt bedre. Jeg har i tillegg fisket ut demperventilene og juster de frem og tilbake uten å bli klok. Det er anbefalt med to runder på strammeskruen. Jeg har prøvd både 2, 1 og 0,5 i tillegg til å bore et lite ekstra hull som skal gjøre små ujevnheter mindre merkbare. Bakdemperen/fjæren har jeg også forsøkt å justere i alle mulige posisjoner. Dessverre føler jeg fortsatt at fronten på sykkelen bokstavelig talt spretter bortover veien, og begynner å lure på om det er meg det er noe galt med. :lol: Finnes det noen som har god greie på slikt i Bergensområdet? Jeg tar gjerne imot innspill hvis noen med litt erfaring vil prøvekjøre. Selv har jeg prøvekjørt en kompis sin DL1000 og den var akkurat slik jeg forventet det. Relativt hard satt opp, men uten at man føler ujevnhetene rett opp i styret. Jeg har også hatt flere andre sykler, men ingen har oppført seg slik som dette. Noen som har tips å komme med her?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 sep 2017 09:20 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5100
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Høres jo ut som om det kan være en ide å titte på viskositeten på gaffeloljen :-k

_________________
2017: 19k km. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte på: 7200km. 18. ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 sep 2017 10:37 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1719
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
ojda skrev:
Høres jo ut som om det kan være en ide å titte på viskositeten på gaffeloljen :-k

Og mengden, kanskje?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 02 sep 2017 12:10 
Offline

Registrert: 02 sep 2017 00:54
Innlegg: 2
Jeg pleier vanligvis å utføre vedlikehold selv, men bytting av olje og simmerringer var den ene tingen jeg måtte få gjort på verksted da jeg ikke hadde anledning selv. Det står at de har brukt 10W som er korrekt ifølge Race Tech. Nivået vet jeg ingenting om, men jeg må jo bare anta at de vet hva de driver med (selv om jeg ikke stoler på noen av de andre verkstedene i Bergen lenger :lol:). Nivået skal være 150mm målt med sammenslått gaffel, så jeg får vente og måle det til jeg bytter dekk til våren.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 03 sep 2017 17:08 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4456
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Ta kontakt med Martin Hovin i Barn Life Racing. Han skrur mye fjøring for RR og MX, holder til i Askim.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner