Clutch problem GS 550

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
pekki
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2017 21:07
MC: Suzuki GS 550 Cafe Racer 1978

Clutch problem GS 550

Post by pekki »

Kjøpte meg nettopp en 78 GS550 som har stått i ro ca et halvt år. Når jeg hentet den og startet den var clutchen knallhard, og etter den ble trykt inn har den blitt hengende virker det som. Dvs at når sykkelen settes i gir, så skjer ingenting, vaieren kommer ikke ut igjen og hendelen er følgelig "ubrukelig"

Noen som har tips til hva dette kan være, og evt hva som bør gjøres her?
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Clutch problem GS 550

Post by Palma »

Bør vel begynne med det enkleste først, sjekk/skift wiren :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Clutch problem GS 550

Post by DrGreve »

Litt finurlig utløsersystem på denne og systemet har sikkert hengt seg opp. Tapp av olje til at nivået kommer under bunnen av clutchdekselet og ta dekselet av og sjekk om ting fungerer etter en liten kakk med en gummihammer eller noe annet slagvåpen som ikke skader. Sjekk også at lamellene og friksjonsplatene ikke henger sammen.
pekki
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2017 21:07
MC: Suzuki GS 550 Cafe Racer 1978

Re: Clutch problem GS 550

Post by pekki »

Takk for tilbakemeldinger.
Wire virker helt ok, den går fint. Wire går inn i blokk på venstre side og ned på en arm som da løser ut armen. Det kjennes ut som denne armen ikke vil ned igjen etter den er dratt opp.
Som jeg har forstått det er selve clutchen på høyre side, er det her du mener jeg bør inn og se og evt dunke litt?

På venstre side er det også et lite deksel, og under der er det en anordning for å justere clutchen, i tillegg ser det ut som en smørenippel her! Og den smørenippelen ser ubrukt ut. Kan det tenkes dette er smøring til armen under dekselet, og at den da rett og slett har hengt seg opp under lagringen?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Clutch problem GS 550

Post by DrGreve »

pekki wrote:Takk for tilbakemeldinger.
Wire virker helt ok, den går fint. Wire går inn i blokk på venstre side og ned på en arm som da løser ut armen. Det kjennes ut som denne armen ikke vil ned igjen etter den er dratt opp.
Som jeg har forstått det er selve clutchen på høyre side, er det her du mener jeg bør inn og se og evt dunke litt?

På venstre side er det også et lite deksel, og under der er det en anordning for å justere clutchen, i tillegg ser det ut som en smørenippel her! Og den smørenippelen ser ubrukt ut. Kan det tenkes dette er smøring til armen under dekselet, og at den da rett og slett har hengt seg opp under lagringen?
Ja, det går en lang stang tvers gjennom motoren (clutch rod eller push rod) som presser platene fra hverandre når du aktiverer clutchen. Og ja, clutchkorga er på høyre side. Det kan virke som om at korga har hengt seg opp og ikke går tilbake og enten er det utløsermekanismen eller korga som er synderen.
pekki
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2017 21:07
MC: Suzuki GS 550 Cafe Racer 1978

Re: Clutch problem GS 550

Post by pekki »

Okay. Var og kjøpte et slagjern igår kveld, skal se om jeg får løs det dekselet på høyre side. Men vet du om dette som ser ut som en nippel under det lille dekselet faktisk er en smørenippel til denne clutch korga?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Clutch problem GS 550

Post by mekkern »

NEI-NEI ikke demonter høyre side.
demonter mekanismen på venstre side og smør denne opp-hvis det gamle fettet har stivnet så beveger ikke "den vridde akselen" seg i sporet.

dette er nok også grunnen til at den hendelen var veldig hard å trekke inn.(kan jo også være svært slitt mekanisme)

Det er forøvrig her du "grovjusterer" utløserarmen/wiren.

den korrekte skrutrekkeren er forøvrig JIS og ikke Phillips
Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Clutch problem GS 550

Post by DrGreve »

pekki wrote:Okay. Var og kjøpte et slagjern igår kveld, skal se om jeg får løs det dekselet på høyre side. Men vet du om dette som ser ut som en nippel under det lille dekselet faktisk er en smørenippel til denne clutch korga?
Jeg går ut fra at denne eventuelle nippelen er lokalisert på venstre side?
Ikke umulig at det er en form for smøremuligheter på mekanismen på innsiden av tannhjulsdekselet, den mekanismen som presser på clutch-stanga, men jeg husker ikke om det er en nippel der. Mange år siden jeg skrudde på en slik.
På høyre side er det neppe neppe noen smørenippel.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Clutch problem GS 550

Post by DrGreve »

Forøvrig støtter jeg mekkern når jeg får tenkt meg om. Sikkert mye gammelt dritt på innsiden av tannhjulsdekselet som hindrer utløsermekanismen å fungere ordentlig.
pekki
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2017 21:07
MC: Suzuki GS 550 Cafe Racer 1978

Re: Clutch problem GS 550

Post by pekki »

Okay, så da er det altså fett som skal inn i den smøringsnippelen. Det ser ut som den ALDRI er brukt, det kan jo forklare hvorfor dette henger i så fall:-)

Takk for alle tilbakemeldingene, skal demontere og prøve meg. Slagskrujern er kjøpt inn for å få av dekselet, de skruene satt godt. Nippelen er på venstre side, under et lite deksel på det store dekselet som har utløsermekanismen på innsiden.
pekki
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2017 21:07
MC: Suzuki GS 550 Cafe Racer 1978

Re: Clutch problem GS 550

Post by pekki »

Forresten, JIS er vel "vanlig" type, da? Merket det når jeg prøvde og demontere, at det ikke var Phillips....
pekki
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2017 21:07
MC: Suzuki GS 550 Cafe Racer 1978

Re: Clutch problem GS 550

Post by pekki »

Da var greiene på venstre side demontert og sjekket. Litt styr for å få løs skruene, måtte bruke slagskrujern. I alle fall så virker hendelen på innsiden hvor wiren går i veldig bra, den henger overhode ikke. Stangen som kommer fra clutchen på motsatt side går enkelt og lett inn og ut 2-3cm, usikker på om dette er riktig.

I alle fall, satte på dekselet igjen, og prøvde å justere clutchen under det lille coveret. Når jeg tar den et stykke ut "smekker" clutchen ut, og da er den kjørbar, altså går i gir, men så snart clutch hendelen trykkes inn henger det igjen! Temmelig frustrerende opplegg dette her...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Clutch problem GS 550

Post by mekkern »

pekki wrote:Forresten, JIS er vel "vanlig" type, da? Merket det når jeg prøvde og demontere, at det ikke var Phillips....
Kun JIS er JIS...
Japanse industri standard. lønner seg og kjøpe korrekte bits/trekkere når en skrur slike sykler.

Har du demontert og rengjort/smørt mekanismen som vris/skyver på clutchpinnen?
virker jo som denne "lugger" med belastning..
pekki
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2017 21:07
MC: Suzuki GS 550 Cafe Racer 1978

Re: Clutch problem GS 550

Post by pekki »

Ja, får se om jeg klare og skaffe disse bitsa da.

Innretningen som vaieren er hengt i er godt smurt, og beveger seg perfekt når coveret er av. Da er fungerer hendelen perfekt, så jeg tror rett og slett ikke det er problemet. Motoren har vært i atomer for ikke så alt for lenge siden, ser i grunnen ganske ok ut under dekselet. Clutchpinnen setter seg, men slipper når jeg justerer ut på justerings skruen under det lille coveret. Pussige greier dette, men jeg fikk tatt meg en liten tur på gårdsplassen i alle fall, når pinnen slipper er clutchen tilsynelatende helt utkoblet, men så snart man tar i clutch hendelen blir det problemer.

Begynner og lure på om det kan være problemer med denne pinnen, kanskje den er bøyd på et vis, evt at enden "kiler" seg i den annretningen som skyver den inn og ut. Kan se om jeg klarer å få lagt ut noen bilder.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Clutch problem GS 550

Post by mekkern »

Jeg "minnes" at det skal være en kule sammen med clutchpinnen også.. slik at pinnen ikke skal rotere for mye og lage seg spor..hvis alt har vært i "atomer" for en liten stund siden vil jeg helle til at det kan være noe montasjefeil/feil deler hvis det er skiftet ut deler eller at det er en del med noe stor slitasje.


eksempel på bits:
http://www.ebay.com/itm/3-impact-driver ... SwHixZpX9p

http://www.ebay.com/itm/Motion-Pro-T-Ha ... 0033.m2042
Post Reply