Startproblemer Ducati 1098S

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Startproblemer Ducati 1098S

Post by inunf »

Omtrent samtidig som at jeg kjøpte Streetfighteren min, kjøpte onkelen min en 2007 1098S. Kjempefin sykkel, rød med Termi helanlegg og kjørt ca. 14 000 km. Den virket kjempefint frem til denne uken. Nå vil den ikke starte.

Starteren går, og den tenner litt, men vil ikke starte. Etter at man hører lyden av at den nesten starter, høres en suse/romlelyd i noen sek. På denne modellen skal man kun trykke på startknappen for å starte, ikke trykke og holde som vanlig. Hjernen tar seg av kjinningen. Altså tror jeg at startmotoren glipper, hjernen fortsetter å kjinne, og at dette er lyden vi hører.

Mistenkte først at dette var pga. lav batterispenning, batterispenningen var under 11 V. Ladet batteriet til 13,5 V, men fortsatt samme resultat. Streetfighteren min hadde 13,2 V med tenningen av etter at jeg kom hjem i går, og den starter. Altså burde 13,5 V være nok til at 1098en skal starte. Har ikke fått målt spenningen mens startmotoren går, så det kan fortsatt hende at batteriet er defekt selv om det tilsynelatende er ok ubelastet.

Jeg tenker først å måle spenningen når batteriet belastes. Hvis spenningen synker for mye prøver vi med nytt batteri. Hvis spenningsfallet er normalt (hva er normalt?), regner jeg med det er starterclutchen som er problemet. Er det noen som har erfaring med å bytte den på 1098? Kan det være noe annet som er problemet?

Batteriet var nytt da sykkelen var på service i mai i vår.

Verksted blir vanskelig siden Lieds i Ålesund ikke lenger har Ducativerksted. Da er det enten Trondheim, Bergen eller Holmestrand :?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by Tommas »

En jeg kjørte litt sammen med før hadde akkurat samme problem på en vanlig 1098, der var batteriet kaputt (selv om det målte ok spenning så ga det ikke nok amp). Ikke så sannsynlig siden han har nytt batteri, men kanskje det går ann å byttelåne med et annet for å sjekke?
916
Posts: 113
Joined: 26 Mar 2007 21:08

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by 916 »

Høres veldig ut som starter clutch (sprag clutch på fagspråket). Hvis du googler sprag clutch og 1098 finner du en video på youtube som forklarer det meste. Starteren glipper uten å dra motoren rundt.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by inunf »

Ja, det stemmer med beskrivelsen, men etter det jeg har lest på nettet så KAN det fortsatt være batteriet. Håper selvsagt det, siden det ser ut til å være litt jobb å bytte starterclutch på 1098.
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by Andreas »

Garantert startclutchen. Ikke uvanlig problem. Ofte et problem hvis man prøver mye å starte med dårlig batteri. Starteren får lite kraft og startclutchen blir å slure. Lurt å få byttet med en gang. Mye sluring vil ødelegge svinghjul og starterdrev!
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by inunf »

Takk for innspill!

Prøvde batteriet fra min i helga. Samme resultat. Er det i det hele tatt vits i å bestille kun startercluthcen i håp om at flensen og drevet ikke er skadet?
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by Andreas »

Jeg ville bare bestillt ny startclutch først. Har byttet flere av disse, men bare en gang har det vært behov for flere deler. Det var på en Monster S4RS som hadde skikkelig skjærings i startsclutchsystemet. Men det var en sykkel som bar mye preg av dårlig vedlikehold og hadde totalt gåent batteri når jeg begynte med den. Skulle det nå vise seg at flere deler må byttes, så bare få bestilt de ved behov. Ny starterclutch koster 1380,-. Svinghjulflens og starterdrev ca 2500,-. Delenr på clutchen er byttet flere ganger, så det har vært noen forbedringer på de. :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by inunf »

Takk for innspill. Han bestilte alt, kom på ca. 3900 som du sier. Det var visst ikke så viktig å spare noen kr på delene, han var mer bekymra for jobben. Jeg synes egentlig det ser ganske rett fram ut, er det noe spesielt man må passe på?
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by Andreas »

Ganske rett fram skruing ja. Men greit med litt spesialverktøy; tersj for å trekke av generatordekselet og låseverktøy for å holde svinghjulet fast. Svinghjulsmutteren skal ha 350nm(-ish), så det må holdes godt fast. Disse verktøyene har jeg sett på eBay. Starterclutchflensen står med presspassning i svinghjulet, så kjekt å ha varmepistol for å utvide svinghjulet når ny clutch monteres. Utenom det så må kjølevæske tappes av og det renner vell ut litt over en liter med motorolje når generatordekselet taes av.
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by Andreas »

inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by inunf »

Tusen takk! Du mener det er nødvendig med tersen og svinghjulslåseren? Jeg tenkte vi skulle klare oss uten.
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by Andreas »

Sikkert mulig å få til noe lurt uten også. Har bestandig hatt verktøy tilgjengelig når jeg har byttet slike.

Gen.coveret kan sikkert brekkes forsiktig ut med noe plastspader ell. Så lenge man ikke begynner å brekke det ut med skrujern så :shock: Cluet er at dekselet sitter godt på pakkningstoffet og magneten i generatoren vil dra det skjevt. Men det må trekkes beint av. Vær obs på simmeringen til girakslingen.

Svinghjulet kan nok låses via giret, bakhjul og bakbrems. Men 350nm er jo ganske mye, 3 ganger det momentet motoren klarer å levere..
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Startproblemer Ducati 1098S

Post by inunf »

Andreas wrote:Sikkert mulig å få til noe lurt uten også. Har bestandig hatt verktøy tilgjengelig når jeg har byttet slike.

Gen.coveret kan sikkert brekkes forsiktig ut med noe plastspader ell. Så lenge man ikke begynner å brekke det ut med skrujern så :shock: Cluet er at dekselet sitter godt på pakkningstoffet og magneten i generatoren vil dra det skjevt. Men det må trekkes beint av. Vær obs på simmeringen til girakslingen.

Svinghjulet kan nok låses via giret, bakhjul og bakbrems. Men 350nm er jo ganske mye, 3 ganger det momentet motoren klarer å levere..
Viste seg å være vanskelig dette. Måtte ha full drus på muttertrekkeren for å løsne bolten til svinghjulet. Den er oppgitt til 1355 Nm. Heldigvis hadde vi låseverktøyet.

Image

Nå har vi kommet hit, prøver å vri flensen i forhold til svinghjulet, men den rikker seg ikke. Planen er å skru inn bolter etter at flensen er rotert, slik at boltene treffer godset i svinghjulet og flensen blir terset ut.

Har du noen tips eller råd?


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by inunf »

Det løste seg! Måtte bare bruke rå makt. Utrolig hvor mye som skal til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Startproblemer Ducati 1098S

Post by Andreas »

Jeg bruker en hjemmelaget latmannsarm på nærmere 1,5m når jeg løsner disse muttrene :shock: Sitter godt ja! Hvordan var tilstanden på delene? Fjæren rundt inni startclutchen var vell slapp?

Mulig dere har montert det sammen igjen. Men en god oppvarming av svinghjulet med en varmepistol og legge flensen i frysern, gjør monteringen mye enklere. Skru det godt sammen med skrumaskin, så løsne skruene og ta moment og locktite etter at alt har kjølt seg ned :thumleft
Post Reply