MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 19 jul 2018 22:55

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 13 aug 2017 10:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1507
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
Husker da jeg hadde Night Rod at det ble anbefalt å ikke sette på netting foran radiatoren, da det ble for lite luftgjennomstrømming og for varmt.. Så også dokumentaren om V-ROD om utformingen av scoopene som måtte gjøres om pga framhjulet stengte for luftstrømmen.

Vil farten på sykkelen gi nok kjøling uansett? Vil det da ha konsekvenser om man f.eks står i kø en varm sommerdag?

Hva mener dere? Noen som har erfaringer med det? Teorier? Har også hørt at noen mener den hjelper på turbulens så den kjøler bedre.

Bilde
Harley Night Rod radiator guard

No er det imidlertid bulk på bulk (i tillegg til at det var et hekto grus) i min radiator. Den står for bytte, og da vil jeg gjerne ha den så lenge som mulig.

Bilde
Denne hadde vært fin i fronten på gullvepsen

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Sist redigert av Tekumseh den 13 aug 2017 11:04, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 aug 2017 11:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 27 mar 2011 23:30
Innlegg: 677
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod. + Honda NX650 Dominator -89mod.
Min mening (uten noen vitenskapelige undersøkelser) er at en slik radiatorbeskyttelse bør være ganske åpen for at luftgjennomstrømningen skal være god. Ellers kan det nok påvirke motorvarmen. Jeg gikk for en slik på Tracern min:

Bilde

Ganske åpen, og har ikke merket noe på motortemp.



Men en slik en ville jeg ikke gått for.. :

Bilde

Her dekkes jo nesten halvparten av tett "motiv"... :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 aug 2017 11:07 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1507
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
biker7 skrev:
Min mening (uten noen vitenskapelige undersøkelser) er at en slik radiatorbeskyttelse bør være ganske åpen for at luftgjennomstrømningen skal være god. Ellers kan det nok påvirke motorvarmen. Jeg gikk for en slik på Tracern min:
Bilde
Ganske åpen, og har ikke merket noe på motortemp.


Det er akkurat det jeg var ute etter ja, så når det er hel netting påvirker det ikke varmen. Går vifta på oftere/fortere når du står stille en før du monterte da?

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 aug 2017 11:54 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 27 mar 2011 23:30
Innlegg: 677
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod. + Honda NX650 Dominator -89mod.
Det veit jeg ikke... for denne ble montert etter bare maks 50mil da sykkelen var ny. Jeg så alt da at det hadde kommet noen små merker/bulker.. Men vifte starter meget sjelden, bare da varmt vær og nesten stillestående kjøring :)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 aug 2017 09:55 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4459
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Så lenge kjølesystemet er i orden er det neppe noe problem å dekke over deler av radiatoren så lenge man kjører her til lands. Temperaturene i Norge er vanligvis langt under det kjølesystemet er beregnet for å tåle, så en liten reduksjon i kjølekapasitet vil ikke ha noen praktisk betydning. I noen tilfeller kan det faktisk være gunstig.

Når det gjelder beskyttelse av radiator vil jeg tro at den beste kombinasjonen av beskyttelse og gjennomstrømning er de plastfinnene som står på crossykler.
Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 aug 2017 11:38 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1507
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
Det høres fornuftig ut. Jeg tenkte som sagt å beskytte bedre når jeg kjøper ny radiator. Den som står på nå fungerer bare såvidt med original beskyttelse.

Den fra adventure-syklene så genialt ut da! :-) Ser at det er vinkelen på plastrillene som er feil på Hornet'en så grusspruten går rett opp og inn i radiatoren mellom rillene. Har 50 meter med grus opp til der jeg bor, og det tikker i radiatoren av småstein og sand (høres ut som når et skikkelig varmt eksosanlegg kjøles ned.)

Bilde

Skal først og fremst investere i front fender extender som det heter så fint - framskjermsforlenger.

Bilde

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 aug 2017 12:59 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 27 mar 2011 23:30
Innlegg: 677
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod. + Honda NX650 Dominator -89mod.
Skjermforlenger og radiatorbeskyttelse har nok spart min radiator mye :thumleft

Kjøpte forlenger i carbon. Denne : http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT09-MT- ... ll&vxp=mtr

Eneste er at den må limes/festes med egen dobbelsidig tape eller lignende. Brukte skikkelig tape, og min sitter som støpt :)


Bilder av min sykkel:

Bilde20160426_184515 by jan håvard Krav, on Flickr


Bilde20160405_214108 by jan håvard Krav, on Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 aug 2017 16:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1507
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
biker7 skrev:
Skjermforlenger og radiatorbeskyttelse har nok spart min radiator mye :thumleft

Kjøpte forlenger i carbon. Denne : http://www.ebay.com/itm/Yamaha-MT09-MT- ... ll&vxp=mtr

Eneste er at den må limes/festes med egen dobbelsidig tape eller lignende. Brukte skikkelig tape, og min sitter som støpt :)

Bilder av min sykkel:
Bilde
Bilde

Der er det ingen problemer med stein og grus og skader nei ser jeg :-) De burde komme sånn originalt.

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 8 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner