Tåppbåksprobblem

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3164
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Kontakt:

Tåppbåksprobblem

Legg innav Palma » 11 jul 2017 22:20

Festet til min kjære tåppbåks har sett sine beste dager
Oppdaget endel sprekker i dag som sikkert skyldes vibrasjoner kombinert med for tung last i 17 år..
Bilde

Bakover er mot venstre i bildet,

What to do? Vet ikke om det er å få tak i lignende feste, sveise eller reparere. Har allerede fått forslag om at jeg bør kjøpe ny sykkel, da med fargeskjerm... noe jeg absolutt vil, men..
Mener plata er laget av alu og tåler vel dårlig sveis med tanke på strukturforandring senere osv...

Kan jo kjøpe ny tåppbåks... kontoen verker allerede
Sist redigert av Palma den 11 jul 2017 22:38, redigert 1 gang totalt.



Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 5511
Registrert: 05 okt 2015 13:39
MC: Nada...

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav Tommas » 11 jul 2017 22:29

Kopiere størrelsen i en plate av stål (vinkelsliper), så tilbringe en kveld med borr/dremel for å lage nødvendige hull etc og overføre (evt skjære ut nye) foringene?

Litt vrient å se på bildet, men ser jo relativt flat ut?

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 622
Registrert: 09 nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav ole m. » 11 jul 2017 22:33

Lever plata til resirkulering, og selg tåppbåkksen. Sånne vederstyggeligheter skal ikke festes på motorsykler, selv ikke på en gammel GS... 8)

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3164
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Kontakt:

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav Palma » 11 jul 2017 22:43

Tommas skrev:Kopiere størrelsen i en plate av stål (vinkelsliper), så tilbringe en kveld med borr/dremel for å lage nødvendige hull etc og overføre (evt skjære ut nye) foringene?

Litt vrient å se på bildet, men ser jo relativt flat ut?


Ahh sjølvsagd er det løsningen Tommas. Takk for tipset, den er jo flat som stuegolvet. Mulig jeg bruker noe annet enn stål... ny aluplate kanskje..

ole m. skrev:Lever plata til resirkulering, og selg tåppbåkksen. Sånne vederstyggeligheter skal ikke festes på motorsykler, selv ikke på en gammel GS... 8)

er delvis enig, men bare delvis. Er sabla kjekt å ha for å få med litt småtterier uten å bygge i bredden

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 622
Registrert: 09 nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav ole m. » 11 jul 2017 22:52

Aluminium vil få tretthetsbrudd igjen, det får ikke en stålplate. Få den kopiert i stål, så har du plate i lang tid. Kan sikkert vannskjæres på et mekanisk verksted. Eller i aluminium, men vær forberedt på at platen sprekker igjen. Pass også på at det er aluminium som er egnet til formålet, det finnes mange typer.

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3164
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Kontakt:

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav Palma » 11 jul 2017 22:57

ole m. skrev:Aluminium vil få tretthetsbrudd igjen, det får ikke en stålplate. Få den kopiert i stål, så har du plate i lang tid. Kan sikkert vannskjæres på et mekanisk verksted. Eller i aluminium, men vær forberedt på at platen sprekker igjen. Pass også på at det er aluminium som er egnet til formålet, det finnes mange typer.

Går jeg for stainless steel så er jeg vel sikker tenker jeg.. Men er vel stygg pris

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 622
Registrert: 09 nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav ole m. » 11 jul 2017 22:59

Jeg har lånt sykkel med tåppbåkks tidligere, og vet man fort synes det er svært behagelig. Ja, man kan faktisk fort bli avhengig av disse fæle greiene. Men det blir som med heroin, det er bare å styre konsekvent unna, vær hard og si bestemt "nei!", så kan man leve et helt liv uten.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 622
Registrert: 09 nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav ole m. » 11 jul 2017 22:59

Palma skrev:
ole m. skrev:Aluminium vil få tretthetsbrudd igjen, det får ikke en stålplate. Få den kopiert i stål, så har du plate i lang tid. Kan sikkert vannskjæres på et mekanisk verksted. Eller i aluminium, men vær forberedt på at platen sprekker igjen. Pass også på at det er aluminium som er egnet til formålet, det finnes mange typer.

Går jeg for stainless steel så er jeg vel sikker tenker jeg.. Men er vel stygg pris

Tipper du finner feste på e-bay, har du søkt?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 867
Registrert: 27 mar 2011 23:30
MC: Yamaha MT09 Tracer -16mod.
+ BMW F800GS -09mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav biker7 » 11 jul 2017 23:02

Hør med Solør Industriservice om de kan lage en ny, evt. reparere den gamle. Flinke folk som fikser det meste, og som regel veldig billig for privatpersoner. Naboen til Maxbo på Flisa . Har brukt de flere ganger til div "metall-jobber" :)

Brukeravatar
Palma
Innlegg: 3164
Registrert: 09 okt 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
Kontakt:

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav Palma » 11 jul 2017 23:07

biker7 skrev:Hør med Solør Industriservice om de kan lage en ny, evt. reparere den gamle. Flinke folk som fikser det meste, og som regel veldig billig for privatpersoner. Naboen til Maxbo på Flisa . Har brukt de flere ganger til div "metall-jobber" :)

Kjempegreier Biker7, skal høre med de så fort jeg får av skiten. De skruene tror jeg er noget gjenstridige... blir vel bor og nye gjenger på noen av de kan jeg tippe.

ole m. skrev:Tipper du finner feste på e-bay, har du søkt?


Fant ikke noe, men spørs om søket mitt er godt nok :-k

ArcticTiger
Innlegg: 1761
Registrert: 06 okt 2015 21:02
MC: -19 Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav ArcticTiger » 11 jul 2017 23:16

Du får ta deg en tur på Bilrema Palma, der har de allt mulig av brae greier til en billig penge :D :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 5511
Registrert: 05 okt 2015 13:39
MC: Nada...

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav Tommas » 11 jul 2017 23:44

Ja jeg tenkte litt seigt stål var lurt, så slipper du brudd igjen. Om ekvipasjen veier noen hundre gram mer spiller det sikkert ingen rolle på opplevelsen :thumleft

knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav knutk » 12 jul 2017 06:29

Stål eller alu?
Jeg hadde gått for alu.
Ser at plata er full av hull. Trolig er dette en generisk plate ment å passe mange ulike sykler, og den har holdt i 17 år.
Ta en titt på plata og se hvilken hull du egentlig trenger på din sykkel, og gi bang i resten.
Sitter du igjen med behov for kun skruehull kan du bore selv, større hull krever tyngre utstyr og er enklere å sette bort enn å kjøpe inn for en jobb.
Jeg foreslår alu. fordi det er lettere å maskinere enn rustfritt stål (som også er litt sprøtt) , og en ny forenklet plate vil holde lengre enn den gamle.
Om du skal være riktig jålete skal du også runde kantene på hullene da alle skarpe kanter/hjørner er brudd-anvisere (men det er teorien, i praksis vil trolig effekten være minimal, selv om det kjennes godt å ha gjort det)
Jeg ville ikke tenkt på reparasjon av gammel plate. Alu. akkumulerer belastninger og trolig vil nye sprekker oppstå etter kort tid

Brukeravatar
tshansen
Administrator
Innlegg: 18259
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav tshansen » 12 jul 2017 08:50

Er ikke rart du er såpass skrullete! Ikke når man ser hva risting over 17 år gjør med en tynn alu plate nei, selg sykkelen å kjøp en ny GSA, med slik lekkert farge display
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 24.000 km - Motoz Tractionator Adventure
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

JK95
Innlegg: 3048
Registrert: 10 okt 2015 10:40
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Tåppbåksprobblem

Legg innav JK95 » 12 jul 2017 08:56

Nå vet ikke jeg hvor mange mil den braketten der har vært med, men 17år høres slett ikke ille ut i mine ører :-s


Gå tilbake til «Verkstedet»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester