MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 16 jul 2018 12:29

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1 2 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 19:14 
Offline

Registrert: 28 jun 2017 19:04
Innlegg: 7
MC: Suzuki GSX 750
Jeg har trøbbel med ladingen på min Suzuki GSX 750 81 modell. Jeg har nå ny regulator og nytt batteri men til ingen nytte. Det ble kjøpt en brukt stator for et par år siden som den gang antagelig var i orden. Men jeg tror denne er defekt også nå. Motstanden måler likt, ca 1 ohm snaut, på alle tre kombinasjoner på ledningene fra stator. Men jeg mener å huske at motstanden var noe mer når jeg satte den inn for et par år siden. Kanskje 1,8 ohm eller mer tror jeg. Men når jeg starter og måler vekselspenningen på alle kombinasjonene fra stator så er den på kun 1 volt på kraftig rusing. Ingenting på tomgang. Det skal da sikkert være mye mer?
Når stator og regulator er koblet sammen så er det da følgelig ingen likespenning ut fra regulator til batteriet. Bortsett fra 1 volt der også under kraftig rusing. Jeg antar at spenningen fra regulator til batteriet skal være 12 volt når alt er i orden?
Når jeg måler på batteriet under kraftig rusing så øker spenningen der bare med 0,1 volt.
Kan det løse seg med ny stator? Eller kan det være andre ting som er galt? Med svinghjulet eller noe i det elektriske som går til gods f.eks?
Jeg har jo i fjor kjørt noen turer uten at ladingen har fungert. Ladet opp igjen batteriet flere ganger som til slutt ble defekt (har nytt nå). Dette har sikkert ikke vært bra for regulator/stator som kanskje har blitt defekt pga kjøringen når den ene delen ikke har fungert?

Blir glad for tips og innspill! Frustrerende å ikke få kjørt på fineste sommeren nå...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 19:19 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2021
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Dynamoen eller diodebroen i dynamoen?

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 19:38 
Offline

Registrert: 28 jun 2017 19:04
Innlegg: 7
MC: Suzuki GSX 750
Jeg tror ikke det er noen dynamo på denne sykkelen?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 19:58 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2021
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
FrodeKv skrev:
Jeg tror ikke det er noen dynamo på denne sykkelen?

Uten dynamo, så får du ikke generert spenning/strøm. Så jo, det er det. Men kan hende det er en "mopeddynamo" som ligger inni svinghjulet.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 20:12 
Offline

Registrert: 28 jun 2017 19:04
Innlegg: 7
MC: Suzuki GSX 750
Bikeridr skrev:
FrodeKv skrev:
Jeg tror ikke det er noen dynamo på denne sykkelen?

Uten dynamo, så får du ikke generert spenning/strøm. Så jo, det er det. Men kan hende det er en "mopeddynamo" som ligger inni svinghjulet.


Ok. Det er altså ikke statoren du mener? Stator/Dynamo samme sak? Den jeg ble fortalt som heter stator ligger inni svinghjulet og har tre gule ledninger som går inn på regulator.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 20:22 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2021
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
FrodeKv skrev:
Bikeridr skrev:
FrodeKv skrev:
Jeg tror ikke det er noen dynamo på denne sykkelen?

Uten dynamo, så får du ikke generert spenning/strøm. Så jo, det er det. Men kan hende det er en "mopeddynamo" som ligger inni svinghjulet.


Ok. Det er altså ikke statoren du mener? Stator/Dynamo samme sak? Den jeg ble fortalt som heter stator ligger inni svinghjulet og har tre gule ledninger som går inn på regulator.

Stator og dynamo er ikke samme sak nei. Stator er en del av dynamoen. Den kan forsåvidt være i orden, men viklingene kan være ødelagt. Rotoren og magnetene kan ha fått seg en trykk og det kan være diodebroa eller likeretteren som er røket. Er sannsynligvis ikke børster på dynamoen din hvis den er en del av svinghjulet. Men om det (likevel) er, så kan de også være slitt.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 20:35 
Offline

Registrert: 28 jun 2017 19:04
Innlegg: 7
MC: Suzuki GSX 750
Bikeridr skrev:
FrodeKv skrev:
Bikeridr skrev:
Uten dynamo, så får du ikke generert spenning/strøm. Så jo, det er det. Men kan hende det er en "mopeddynamo" som ligger inni svinghjulet.


Ok. Det er altså ikke statoren du mener? Stator/Dynamo samme sak? Den jeg ble fortalt som heter stator ligger inni svinghjulet og har tre gule ledninger som går inn på regulator.

Stator og dynamo er ikke samme sak nei. Stator er en del av dynamoen. Den kan forsåvidt være i orden, men viklingene kan være ødelagt. Rotoren og magnetene kan ha fått seg en trykk og det kan være diodebroa eller likeretteren som er røket. Er sannsynligvis ikke børster på dynamoen din hvis den er en del av svinghjulet. Men om det (likevel) er, så kan de også være slitt.


OK. Jeg har helt ny regulator så det kan det ikke være. Han jeg kjøpte statoren av (brukt) påstår at den er i orden når den måler motstand på snaut 1 ohm på alle 3 kombinasjoner. Men det kommer jo ikke vekselspenning fra stator når jeg måler under rusing. Vet du ca hvor mye vekselspenningen derfra skal være når alt er i orden? Men hvis problemet f.eks kan være diodebroa så er det et ledd før statoren (og statoren kan likevel være OK)? Om man kjøper en ny stator så behøver likevel ikke det hjelpe da?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 21:00 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2021
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Vanskelig å svare konkret på stående fot. Du *kan* jo ha fått en "mandagsregulator" som er død. Spiller ikke rolle om den et aldri så ny hvis det er produksjonsfeil.
Jeg vet ikke hva spenningen før regulator er, men den varierer nok sterkt med turtallet.

Hvis du ikke måler vekselspenning ut av dynamoen før likeretter eller regulator er nok viklingene (eller om det er børster) børster eller kommutator som er defekt. Er det børster, så kan kommutator være kortsluttet av karbonstøv.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 22:06 
Offline

Registrert: 28 jun 2017 19:04
Innlegg: 7
MC: Suzuki GSX 750
Bikeridr skrev:
Vanskelig å svare konkret på stående fot. Du *kan* jo ha fått en "mandagsregulator" som er død. Spiller ikke rolle om den et aldri så ny hvis det er produksjonsfeil.
Jeg vet ikke hva spenningen før regulator er, men den varierer nok sterkt med turtallet.

Hvis du ikke måler vekselspenning ut av dynamoen før likeretter eller regulator er nok viklingene (eller om det er børster) børster eller kommutator som er defekt. Er det børster, så kan kommutator være kortsluttet av karbonstøv.


Takker for svar. Jeg mener det er viklinger på statoren. Hvis det f.eks skulle være diodebroa som er defekt hvordan finner jeg ut det?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 22:29 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2021
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Diodebrua eller likeretteren kan måles med multimeter hvis det er diodefunksjon på det. Hvis ikke kan du sette vekselspenning (lav volt, <24) på vekselsiden og se om du får ut likespenning på likesiden. Du kan *IKKE* sette likespenning på likesiden å få ut vekselspenning.

Men hvis du ikke får ut vekselspenning før diodebroa, så tyder det vel på at det er noe før den?

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 22:42 
Offline

Registrert: 28 jun 2017 19:04
Innlegg: 7
MC: Suzuki GSX 750
Bikeridr skrev:
Diodebrua eller likeretteren kan måles med multimeter hvis det er diodefunksjon på det. Hvis ikke kan du sette vekselspenning (lav volt, <24) på vekselsiden og se om du får ut likespenning på likesiden. Du kan *IKKE* sette likespenning på likesiden å få ut vekselspenning.

Men hvis du ikke får ut vekselspenning før diodebroa, så tyder det vel på at det er noe før den?


Jeg går litt i surr med alle navnene... Diodebrua/likeretter/regulator...er det ulike navn på samme del? Jeg misforsto og trodde diodebrua var nede ved statoren og svinghjulet et sted, hehe


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 23:00 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1065
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Vennligst korriger meg om jeg tar feil:
Jeg har fått det for meg at denne type sykler har en dynamo som kan betraktes som en forvokst tråsykkel dynamo med tre faser.
Permanentmagneten sitter i svinghjulet, og viklingen ligger oftest på innsiden i sirkelen, da det gir mulighet for størst fart på magneten i forhold til tilgjengelig plass.
Likeretter/regulator er ofte i en enhet. Det betyr at om man frikobler stator og måler spenningen mellom fasene skal det være vekselstrøm.

Vet ikke noe om Suzuki, men på min BMW med tilsvarende system forventes der en vekselspenning på mellom 60 og 70 volt mellom fasene om den måles ubelastet og man ruser motor.
Om der ikke kan registreres noen form for spenning er der kun to mulige feikilder. Permanentmagnetene er avmagnetisert (trolig liten mulighet) eller statorene er kortsluttet, kanskje grunnet varmgang.
Om der er målt kun 1V vekselspenning (viktig å sjekke at multimeter er korrekt innstilt) setter jeg en femmer på stator. At stator er skiftet tidligere er ingen garanti for at den har feilet igjen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 28 jun 2017 23:30 
Offline

Registrert: 28 jun 2017 19:04
Innlegg: 7
MC: Suzuki GSX 750
knutk skrev:
Vennligst korriger meg om jeg tar feil:
Jeg har fått det for meg at denne type sykler har en dynamo som kan betraktes som en forvokst tråsykkel dynamo med tre faser.
Permanentmagneten sitter i svinghjulet, og viklingen ligger oftest på innsiden i sirkelen, da det gir mulighet for størst fart på magneten i forhold til tilgjengelig plass.
Likeretter/regulator er ofte i en enhet. Det betyr at om man frikobler stator og måler spenningen mellom fasene skal det være vekselstrøm.

Vet ikke noe om Suzuki, men på min BMW med tilsvarende system forventes der en vekselspenning på mellom 60 og 70 volt mellom fasene om den måles ubelastet og man ruser motor.
Om der ikke kan registreres noen form for spenning er der kun to mulige feikilder. Permanentmagnetene er avmagnetisert (trolig liten mulighet) eller statorene er kortsluttet, kanskje grunnet varmgang.
Om der er målt kun 1V vekselspenning (viktig å sjekke at multimeter er korrekt innstilt) setter jeg en femmer på stator. At stator er skiftet tidligere er ingen garanti for at den har feilet igjen.


Når jeg satte inn statoren (som ble kjøpt brukt) kjente jeg den ble sugd på plass av magnetisme fra svinghjulet. Det er fra der du mener med Permanentmagnet? Dette er lenge siden nå, men ladingen virket ikke når jeg hadde satt inn denne statoren heller. Enten var jeg uheldig så både gammel stator og regulator ble defekt eller så har den ny-gamle statoren jeg fikk aldri virket. Jeg målte ikke vekselspenningen mellom fasene den gang. Ble så oppgitt at jeg bare ga blaffen og kjørte noen småturer mens jeg jevnlig ladet opp igjen batteriet. Ikke lurt, jeg vet...
Husker samtidig at det ikke var noe magnetisme mellom den første statoren og svinghjulet når jeg tok den ut. Men som sagt når jeg satte inn den andre statoren var det det (uten at det hjalp).
Uansett må problemet nå komme fra statoren/svinghjulet når jeg bare får Max 1V vekselspenning mellom fasene. Noen har også nevnt at hvis det er en ledning som går innpå gods et sted eller blitt feil med jording kan dette også være en årsak?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 29 jun 2017 00:19 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1065
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
FrodeKv skrev:
knutk skrev:
Vennligst korriger meg om jeg tar feil:
Jeg har fått det for meg at denne type sykler har en dynamo som kan betraktes som en forvokst tråsykkel dynamo med tre faser.
Permanentmagneten sitter i svinghjulet, og viklingen ligger oftest på innsiden i sirkelen, da det gir mulighet for størst fart på magneten i forhold til tilgjengelig plass.
Likeretter/regulator er ofte i en enhet. Det betyr at om man frikobler stator og måler spenningen mellom fasene skal det være vekselstrøm.

Vet ikke noe om Suzuki, men på min BMW med tilsvarende system forventes der en vekselspenning på mellom 60 og 70 volt mellom fasene om den måles ubelastet og man ruser motor.
Om der ikke kan registreres noen form for spenning er der kun to mulige feikilder. Permanentmagnetene er avmagnetisert (trolig liten mulighet) eller statorene er kortsluttet, kanskje grunnet varmgang.
Om der er målt kun 1V vekselspenning (viktig å sjekke at multimeter er korrekt innstilt) setter jeg en femmer på stator. At stator er skiftet tidligere er ingen garanti for at den har feilet igjen.


Når jeg satte inn statoren (som ble kjøpt brukt) kjente jeg den ble sugd på plass av magnetisme fra svinghjulet. Det er fra der du mener med Permanentmagnet? Dette er lenge siden nå, men ladingen virket ikke når jeg hadde satt inn denne statoren heller. Enten var jeg uheldig så både gammel stator og regulator ble defekt eller så har den ny-gamle statoren jeg fikk aldri virket. Jeg målte ikke vekselspenningen mellom fasene den gang. Ble så oppgitt at jeg bare ga blaffen og kjørte noen småturer mens jeg jevnlig ladet opp igjen batteriet. Ikke lurt, jeg vet...
Husker samtidig at det ikke var noe magnetisme mellom den første statoren og svinghjulet når jeg tok den ut. Men som sagt når jeg satte inn den andre statoren var det det (uten at det hjalp).
Uansett må problemet nå komme fra statoren/svinghjulet når jeg bare får Max 1V vekselspenning mellom fasene. Noen har også nevnt at hvis det er en ledning som går innpå gods et sted eller blitt feil med jording kan dette også være en årsak?


Ja, magnetene sitter innstøpt i svinghjulet.

På de få syklene jeg har vært borti med denne type generator har ingen av fasene vært jordet. Sykler med ene fasen til jord er gjerne mopeder uten batteri, og da vil lysstyrken fra lykta variere med turtall.

Motstanden gjennom hver av spolene er jeg usikker på, tallet vil variere fra sykkel til sykkel og etter hvor mye effekt generatorene gir.

Merkelig om en nymontert stator ikke gir noen form for spenning.
Når ny stator monteres, skiftes ledningen som går fra stator og frem til regulator, eller kobles stator via en eksisterende kabel til regulator, mao. det jeg prøver å antyde er mulighet for eventuelt ledningsbrudd.

Utover det ovennevnte skal der ikke være noe hokus-pokus med dette. Når man måler direkte over de tre ledningene som går til stator, og den er fullstendig frakoblet så skal der komme ganske høy vekselspenning. Har inntrykk av at 50 - 70V er normale tall. Kanskje man kan prøve å måle motstand mellom hver av ledningene og jord. Når statorledning ikke er tilkoblet skal der så langt jeg forstår ikke være kontakt av noen som helst grad.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 29 jun 2017 01:27 
Online
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1722
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
Stator er en 3-fase vekselstrømsgenerator og regulator, også kalt likeretter er som navnet sier, den omformer fra veksel til likestrøm.
Lad batteriet og koble fra kontakten mellom stator og regulator. Start sykkelen og mål hvor mye volt hver fase gir. Mål også om det kontakt mellom hver fase og gods/jord. Det skal IKKE Være kontakt.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1 2 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner