Page 1 of 1

Frostvæske

Posted: 12 Jun 2017 18:33
by Tekumseh
Frostvæske, kjølevæske, glykol... Kjært barn har mange navn - og mange varianter. :-s

Jeg har store problemer med å forstå propylenglykol, etylenglykol, silikatfri, long-life, rød, rosa, blå, gul, grønn, blå og lilla (!) :shock:
Hva kan blandes med hva, og hvor viktig er det å skylle systemet om man ikke er sikker, hvor mye må man skylle, og hvordan får man ut alt vannet etter å ha skylt.

Min Triumph fra 1999 har blå væske på beholderen, og jeg finner ingen servicer tatt på denne sykkelen siden 2003 - ergo mye sannsynlig at frostvæske (og bremsevæske) er maaange år gammel.

Tryggest å skylle noen runder med vann, og selv velge det som er best tilgjengelig? Er det egne MC-specs, eller funker det samme som til bil? :-k

Re: Frostvæske

Posted: 12 Jun 2017 19:16
by Trondgv
Kjøp på Biltema i samme farge som er på fra før, glykol er glykol. Skader nok ikke å flushe gjennom med vann noen runder først

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Re: Frostvæske

Posted: 12 Jun 2017 19:32
by Palma
http://www.tv2.no/a/3952006

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Re: Frostvæske

Posted: 12 Jun 2017 23:08
by knutk
Som allerede nevnt, hold deg til samme farge.
Det nevnes blå farge, og det er vel den mest vanlige. Vær i midlertid obs på en ting.
Opprinnelig forårsaket blå frostvæske korrosjon i lettmetall blokker. Etter hvert tilsatte mange leverandører stoff i den blå væsken slik at også den kunne benyttes i lettmetall blokker uten å forårsake korrosjon i blokka. Korrosjonen artet seg som et hvitt pulver, og man kunne typisk se det om man løste en radiatorslange og der låg igjen ett hvitt belegg mellom slangen og slangestussen på motor.

Så da blir det:
Velg blå frostvæske, og sjekk at der står spesifikt at den også kan benyttes på lettmetall motorer (feks. aluminiums blokk).

Der nevnes Biltemas blå.
Jeg har ingen erfaring med Biltemas blå frostvæske. Der står at den hindrer korrosjon i motor, men nevner ikke om den kan benyttes i lettmetall motorer.
Biltema nevner kun aluminiumsmotor i omtalen av den røde væsken. Det kan godt være at den blå væsken også funker på aluminiums (lettmetall) blokker, men siden det ikke nevnes spesifikt kommer ALDRI noe slikt til å havne i en motor i mitt eierskap.

Re: Frostvæske

Posted: 13 Jun 2017 10:36
by mekkern
Skyll skikkelig gjennom kjøleanlegget og skift til "longlife"rød fra biltema.

de fleste kjølevesker er ok på korrosjon bare de blandes til minst 30% styrke-forskjellen er hvor lenge de holder.
standard (blå/grønn)skal de jo bare vare ett år-og hvem skifter hvert år? :-k

Re: Frostvæske

Posted: 13 Jun 2017 12:44
by inunf
knutk wrote:Som allerede nevnt, hold deg til samme farge.
Det nevnes blå farge, og det er vel den mest vanlige. Vær i midlertid obs på en ting.
Opprinnelig forårsaket blå frostvæske korrosjon i lettmetall blokker. Etter hvert tilsatte mange leverandører stoff i den blå væsken slik at også den kunne benyttes i lettmetall blokker uten å forårsake korrosjon i blokka. Korrosjonen artet seg som et hvitt pulver, og man kunne typisk se det om man løste en radiatorslange og der låg igjen ett hvitt belegg mellom slangen og slangestussen på motor.

Så da blir det:
Velg blå frostvæske, og sjekk at der står spesifikt at den også kan benyttes på lettmetall motorer (feks. aluminiums blokk).

Der nevnes Biltemas blå.
Jeg har ingen erfaring med Biltemas blå frostvæske. Der står at den hindrer korrosjon i motor, men nevner ikke om den kan benyttes i lettmetall motorer.
Biltema nevner kun aluminiumsmotor i omtalen av den røde væsken. Det kan godt være at den blå væsken også funker på aluminiums (lettmetall) blokker, men siden det ikke nevnes spesifikt kommer ALDRI noe slikt til å havne i en motor i mitt eierskap.
Bruker Biltemas blå kjølevæske, blander ut 50 % med vann fra springen. Bytter kanskje hvert 5. år eller deromkring. Går helt fint.

Re: Frostvæske

Posted: 13 Jun 2017 17:56
by Tekumseh
Et par ulike meninger her også ;-)

Velger å gjøre som jeg tenkte fra begynnelsen - trengte bare bekreftelse - gjør som mekkern sier, skyller med vann og bruker Biltema Longlife (den er korrosjonshindrende). Tar Celica'n samtidig, så har jeg en type frostvæske å forholde meg til.

Bremsevæska er forhåpentligvis "vanlig" da bare USA bruker silikonbasert (?) Dot 3, Dot 4, Dot5 (slikonbasert), Dot 5.1 osv... Her tror jeg ikke det er ulike farger.

Re: Frostvæske

Posted: 13 Jun 2017 18:43
by Andreas
Finnes bremsevæsker med forskjellige farger også. Men enesteste funksjonen med det, er at du kan bruke forskjellig farge annen vær gang, så ser du når du har flushet ut all, gammel væske :D

Re: Frostvæske

Posted: 14 Jun 2017 21:35
by Tekumseh
Andreas wrote:Finnes bremsevæsker med forskjellige farger også. Men enesteste funksjonen med det, er at du kan bruke forskjellig farge annen vær gang, så ser du når du har flushet ut all, gammel væske :D
Mistenkte det skjønner du, men ville ikke dumme meg ut. Hehe, ja det er virkelig mye å gå seg bort i når man ikke vet hva man har fra før. Men det har jeg tenkt å gjøre nå - ha samme sort på alle kjøretøy. :-)

Re: Frostvæske

Posted: 15 Jun 2017 12:01
by haakeik
Jeg fyller med Biltema Rød på min Triumph.
Skylt igjennom med 2 runder vann først.

Tømmer gammel frostveske, husk også ekspansjonstank.
Heller vann til det bare kommer rent vann ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen
Kjører motoren varm.
Tømmer ut vannet og tar en runde til.
Heller på ny frostvæske til det kommer rød væske ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen.
Fyller væske til det er fullt på radiatoren, starter motor og klemmer litt på et par gummislanger for å presse ut luft.
Stopper motor og topper helt opp med væske og skrur igjen lokket.
Sjekker at det er nok væske på ekspansjonstank.

Re: Frostvæske

Posted: 16 Jun 2017 10:49
by Tvinitla
haakeik wrote:Jeg fyller med Biltema Rød på min Triumph.
Skylt igjennom med 2 runder vann først.

Tømmer gammel frostveske, husk også ekspansjonstank.
Heller vann til det bare kommer rent vann ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen
Kjører motoren varm.
Tømmer ut vannet og tar en runde til.
Heller på ny frostvæske til det kommer rød væske ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen.
Fyller væske til det er fullt på radiatoren, starter motor og klemmer litt på et par gummislanger for å presse ut luft.
Stopper motor og topper helt opp med væske og skrur igjen lokket.
Sjekker at det er nok væske på ekspansjonstank.
Brukte samme prosedyre da jeg skiftet fra gammel blå frostvæske til rød long-life (Biltema) sist høst.

Re: Frostvæske

Posted: 18 Jun 2017 14:51
by Tekumseh
haakeik wrote:Jeg fyller med Biltema Rød på min Triumph.
Skylt igjennom med 2 runder vann først.

Tømmer gammel frostveske, husk også ekspansjonstank.
Heller vann til det bare kommer rent vann ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen
Kjører motoren varm.
Tømmer ut vannet og tar en runde til.
Heller på ny frostvæske til det kommer rød væske ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen.
Fyller væske til det er fullt på radiatoren, starter motor og klemmer litt på et par gummislanger for å presse ut luft.
Stopper motor og topper helt opp med væske og skrur igjen lokket.
Sjekker at det er nok væske på ekspansjonstank.
Takk for tips og bra oppskrift :-) Det er rosa Longlife Biltema på Toyota'n nå ihvertfall. Sykkelen står for tur nå, da det gikk bra på bilen ;-)
Konebilen står det skal ha G12 (rosa den også) men det finnes ikke lengre, bare G12++ og G40 (som visstnok passer til G12)
Kom over denne forklaringen da jeg begynte å søke på dette:

"****** 30.August.12 - 15:49 #7
Får begrunne det litt siden det er en skog av benevnelser ute og går, håper jeg ikke har bommet på noen nå. Men ja, det er sant at det før år ~2000 ble brukt blå frostvæske. Denne er av type etylenglykol med benevnelse G11 og er av "gamletypen" som ble brukt da motorene var av støpejern. Er ikke heldig å bruke sammen med aluminium da aluminium tæres bort slik en sinkanode tæres bort (pga elekrogalvanisk tæring). Kan (men bør ikke) blandes med G12+, G12++, G40 og G48.
Senere kom den røde silikatfrie G12 som er beregnet for motorer med topp/blokk av aluminium. Denne må aldri blandes med G11 da det blir til en tykk brun grøt. Kan blandes med G12+, G12++, G30 og G40.
Så har vi G12+ som er rosa/lilla, også en silikatfri kjølevæske som kan blandes med både G11 (etylenglykol) og G12 (propylen), dog ikke anbefalt blandet med G11.
Som ikke det er nok så har vi G12++ som nå er erstattet av G40 Glysantin, silisiumtilsatt som er rødlilla på farge. Denne kan blandes med G11, G12 og G12+.
Så har vi to frostvæsker med BASF-benevnelse, G30 og G48.
G30 (monoetylenglykol) kan blandes med G12 og G12+ og er rød av farge.
G48 (også monoetylenglykol), blå eller grønn, er blandbar med G11 men bør IKKE blandes med silikatfrie eller OAT baserte kjølevæsker (G12, G12+ mm). G48 tærer ikke på aluminium.
Peak Longlife Universal er gul og kan blandes med hva som helst, er fosfat og silikatfri, og har godkjenning VW G12 og G12+."