MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 16 jan 2018 12:41

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 12 jun 2017 18:33 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1484
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
Frostv√¶ske, kj√łlev√¶ske, glykol... Kj√¶rt barn har mange navn - og mange varianter. :-s

Jeg har store problemer med √• forst√• propylenglykol, etylenglykol, silikatfri, long-life, r√łd, rosa, bl√•, gul, gr√łnn, bl√• og lilla (!) :shock:
Hva kan blandes med hva, og hvor viktig er det å skylle systemet om man ikke er sikker, hvor mye må man skylle, og hvordan får man ut alt vannet etter å ha skylt.

Min Triumph fra 1999 har blå væske på beholderen, og jeg finner ingen servicer tatt på denne sykkelen siden 2003 - ergo mye sannsynlig at frostvæske (og bremsevæske) er maaange år gammel.

Tryggest å skylle noen runder med vann, og selv velge det som er best tilgjengelig? Er det egne MC-specs, eller funker det samme som til bil? :-k

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 12 jun 2017 19:16 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2026
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karm√ły
Kj√łp p√• Biltema i samme farge som er p√• fra f√łr, glykol er glykol. Skader nok ikke √• flushe gjennom med vann noen runder f√łrst

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 12 jun 2017 19:32 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2420
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
http://www.tv2.no/a/3952006

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 12 jun 2017 23:08 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 880
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Som allerede nevnt, hold deg til samme farge.
Det nevnes blå farge, og det er vel den mest vanlige. Vær i midlertid obs på en ting.
Opprinnelig for√•rsaket bl√• frostv√¶ske korrosjon i lettmetall blokker. Etter hvert tilsatte mange leverand√łrer stoff i den bl√• v√¶sken slik at ogs√• den kunne benyttes i lettmetall blokker uten √• for√•rsake korrosjon i blokka. Korrosjonen artet seg som et hvitt pulver, og man kunne typisk se det om man l√łste en radiatorslange og der l√•g igjen ett hvitt belegg mellom slangen og slangestussen p√• motor.

Så da blir det:
Velg blå frostvæske, og sjekk at der står spesifikt at den også kan benyttes på lettmetall motorer (feks. aluminiums blokk).

Der nevnes Biltemas blå.
Jeg har ingen erfaring med Biltemas blå frostvæske. Der står at den hindrer korrosjon i motor, men nevner ikke om den kan benyttes i lettmetall motorer.
Biltema nevner kun aluminiumsmotor i omtalen av den r√łde v√¶sken. Det kan godt v√¶re at den bl√• v√¶sken ogs√• funker p√• aluminiums (lettmetall) blokker, men siden det ikke nevnes spesifikt kommer ALDRI noe slikt til √• havne i en motor i mitt eierskap.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 10:36 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 2841
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Skyll skikkelig gjennom kj√łleanlegget og skift til "longlife"r√łd fra biltema.

de fleste kj√łlevesker er ok p√• korrosjon bare de blandes til minst 30% styrke-forskjellen er hvor lenge de holder.
standard (bl√•/gr√łnn)skal de jo bare vare ett √•r-og hvem skifter hvert √•r? :-k


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 12:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4378
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
knutk skrev:
Som allerede nevnt, hold deg til samme farge.
Det nevnes blå farge, og det er vel den mest vanlige. Vær i midlertid obs på en ting.
Opprinnelig for√•rsaket bl√• frostv√¶ske korrosjon i lettmetall blokker. Etter hvert tilsatte mange leverand√łrer stoff i den bl√• v√¶sken slik at ogs√• den kunne benyttes i lettmetall blokker uten √• for√•rsake korrosjon i blokka. Korrosjonen artet seg som et hvitt pulver, og man kunne typisk se det om man l√łste en radiatorslange og der l√•g igjen ett hvitt belegg mellom slangen og slangestussen p√• motor.

Så da blir det:
Velg blå frostvæske, og sjekk at der står spesifikt at den også kan benyttes på lettmetall motorer (feks. aluminiums blokk).

Der nevnes Biltemas blå.
Jeg har ingen erfaring med Biltemas blå frostvæske. Der står at den hindrer korrosjon i motor, men nevner ikke om den kan benyttes i lettmetall motorer.
Biltema nevner kun aluminiumsmotor i omtalen av den r√łde v√¶sken. Det kan godt v√¶re at den bl√• v√¶sken ogs√• funker p√• aluminiums (lettmetall) blokker, men siden det ikke nevnes spesifikt kommer ALDRI noe slikt til √• havne i en motor i mitt eierskap.


Bruker Biltemas bl√• kj√łlev√¶ske, blander ut 50 % med vann fra springen. Bytter kanskje hvert 5. √•r eller deromkring. G√•r helt fint.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 17:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1484
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
Et par ulike meninger her også ;-)

Velger √• gj√łre som jeg tenkte fra begynnelsen - trengte bare bekreftelse - gj√łr som mekkern sier, skyller med vann og bruker Biltema Longlife (den er korrosjonshindrende). Tar Celica'n samtidig, s√• har jeg en type frostv√¶ske √• forholde meg til.

Bremsevæska er forhåpentligvis "vanlig" da bare USA bruker silikonbasert (?) Dot 3, Dot 4, Dot5 (slikonbasert), Dot 5.1 osv... Her tror jeg ikke det er ulike farger.

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 13 jun 2017 18:43 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 mar 2011 22:13
Innlegg: 177
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross
Finnes bremsevæsker med forskjellige farger også. Men enesteste funksjonen med det, er at du kan bruke forskjellig farge annen vær gang, så ser du når du har flushet ut all, gammel væske :D


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 14 jun 2017 21:35 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1484
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
Andreas skrev:
Finnes bremsevæsker med forskjellige farger også. Men enesteste funksjonen med det, er at du kan bruke forskjellig farge annen vær gang, så ser du når du har flushet ut all, gammel væske :D

Mistenkte det skj√łnner du, men ville ikke dumme meg ut. Hehe, ja det er virkelig mye √• g√• seg bort i n√•r man ikke vet hva man har fra f√łr. Men det har jeg tenkt √• gj√łre n√• - ha samme sort p√• alle kj√łret√ły. :-)

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 15 jun 2017 12:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 02 mar 2016 12:35
Innlegg: 8
MC: Lett modifisert 94 Triumph Trident 750
Jeg fyller med Biltema R√łd p√• min Triumph.
Skylt igjennom med 2 runder vann f√łrst.

T√łmmer gammel frostveske, husk ogs√• ekspansjonstank.
Heller vann til det bare kommer rent vann ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen
Kj√łrer motoren varm.
T√łmmer ut vannet og tar en runde til.
Heller p√• ny frostv√¶ske til det kommer r√łd v√¶ske ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen.
Fyller væske til det er fullt på radiatoren, starter motor og klemmer litt på et par gummislanger for å presse ut luft.
Stopper motor og topper helt opp med væske og skrur igjen lokket.
Sjekker at det er nok væske på ekspansjonstank.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 16 jun 2017 10:49 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 02 apr 2006 13:56
Innlegg: 255
MC: BMW K 1200 LT 2000-mod.
YAMAHA FJ 1200 '89
Sted: Fitjar i Hordaland
haakeik skrev:
Jeg fyller med Biltema R√łd p√• min Triumph.
Skylt igjennom med 2 runder vann f√łrst.

T√łmmer gammel frostveske, husk ogs√• ekspansjonstank.
Heller vann til det bare kommer rent vann ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen
Kj√łrer motoren varm.
T√łmmer ut vannet og tar en runde til.
Heller p√• ny frostv√¶ske til det kommer r√łd v√¶ske ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen.
Fyller væske til det er fullt på radiatoren, starter motor og klemmer litt på et par gummislanger for å presse ut luft.
Stopper motor og topper helt opp med væske og skrur igjen lokket.
Sjekker at det er nok væske på ekspansjonstank.


Brukte samme prosedyre da jeg skiftet fra gammel bl√• frostv√¶ske til r√łd long-life (Biltema) sist h√łst.

_________________
BMW K 1200 LT '00 Km.stand: 84.500)
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Frostv√¶ske
Legg innLagt inn: 18 jun 2017 14:51 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 03 aug 2006 01:50
Innlegg: 1484
MC: 2007 Honda CB600F Hornet
Sted: Steinkjer
haakeik skrev:
Jeg fyller med Biltema R√łd p√• min Triumph.
Skylt igjennom med 2 runder vann f√łrst.

T√łmmer gammel frostveske, husk ogs√• ekspansjonstank.
Heller vann til det bare kommer rent vann ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen
Kj√łrer motoren varm.
T√łmmer ut vannet og tar en runde til.
Heller p√• ny frostv√¶ske til det kommer r√łd v√¶ske ut av dreneringshullet. Setter inn dreneringsbolt og skrur igjen.
Fyller væske til det er fullt på radiatoren, starter motor og klemmer litt på et par gummislanger for å presse ut luft.
Stopper motor og topper helt opp med væske og skrur igjen lokket.
Sjekker at det er nok væske på ekspansjonstank.


Takk for tips og bra oppskrift :-) Det er rosa Longlife Biltema på Toyota'n nå ihvertfall. Sykkelen står for tur nå, da det gikk bra på bilen ;-)
Konebilen står det skal ha G12 (rosa den også) men det finnes ikke lengre, bare G12++ og G40 (som visstnok passer til G12)
Kom over denne forklaringen da jeg begynte √• s√łke p√• dette:

"****** 30.August.12 - 15:49 #7
F√•r begrunne det litt siden det er en skog av benevnelser ute og g√•r, h√•per jeg ikke har bommet p√• noen n√•. Men ja, det er sant at det f√łr √•r ~2000 ble brukt bl√• frostv√¶ske. Denne er av type etylenglykol med benevnelse G11 og er av "gamletypen" som ble brukt da motorene var av st√łpejern. Er ikke heldig √• bruke sammen med aluminium da aluminium t√¶res bort slik en sinkanode t√¶res bort (pga elekrogalvanisk t√¶ring). Kan (men b√łr ikke) blandes med G12+, G12++, G40 og G48.
Senere kom den r√łde silikatfrie G12 som er beregnet for motorer med topp/blokk av aluminium. Denne m√• aldri blandes med G11 da det blir til en tykk brun gr√łt. Kan blandes med G12+, G12++, G30 og G40.
S√• har vi G12+ som er rosa/lilla, ogs√• en silikatfri kj√łlev√¶ske som kan blandes med b√•de G11 (etylenglykol) og G12 (propylen), dog ikke anbefalt blandet med G11.
Som ikke det er nok s√• har vi G12++ som n√• er erstattet av G40 Glysantin, silisiumtilsatt som er r√łdlilla p√• farge. Denne kan blandes med G11, G12 og G12+.
Så har vi to frostvæsker med BASF-benevnelse, G30 og G48.
G30 (monoetylenglykol) kan blandes med G12 og G12+ og er r√łd av farge.
G48 (ogs√• monoetylenglykol), bl√• eller gr√łnn, er blandbar med G11 men b√łr IKKE blandes med silikatfrie eller OAT baserte kj√łlev√¶sker (G12, G12+ mm). G48 t√¶rer ikke p√• aluminium.
Peak Longlife Universal er gul og kan blandes med hva som helst, er fosfat og silikatfri, og har godkjenning VW G12 og G12+."

_________________
2007 Honda CB600F Hornet
X 1999 Triumph Sprint ST 955i
X 2006 Harley Davidson 1130 VRSCD Night Rod
X 1988 Harley Davidson 1340 FXRS-SP Low Rider Sport
X 1989 Harley Davidson 883/1200 XLH Hugger
X 1989 Suzuki LS650 Savage


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 12 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

S√łk etter:
G√• til:  
cron
Kj√łrer p√• phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokm√•l) Language Pack © Lars Christian Schreiner