Lekkasje luftenippel

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Lekkasje luftenippel

Post by Toven »

Har aldri lufta bremser før, så satte i gang i dag. Når jeg åpnet nippelen kom det væske ut i slangen, men også litt fra rundt gjengene. Regner med at det er nokså normalt siden man åpner for tettingen nippelen lager mot kalipper.
Men når jeg satt på gummiproppen over nippelen tøyt det ut væske fra gjengene. Passet på å tighte, og håper jeg ikke har tightet for mye..
Etter isj 10 sekunder sluttet det å tyte ut væske, og har ikke kommet noe mer ut. Har pumpet mange ganger på bremsen i tilfelle det skulle tyte ut med press.

Er det noe måte å forsikre seg om at det ikke er videre lekkasje? Ser jo at det tipses om å stripse fast håndtaket for å få opp eventuelt siste rest av luft i systemet.. er det lurt å stripse fast over natta for å se om det tyter ut noe mer?

Jeg gjorde noe feil med lufteutstyret når jeg først begynte, som jeg lurer på om kan være noe av årsaken. Jeg har et sånt sett fra biltema med en tilbakeslagsventil satt på enden av slangen. Denne hadde jeg ikke skrudd langt nok ut slik at det ikke kom væske ut av slangen og ned i beholderen. Lå merke til det da jeg hadde tatt et par luftinger, og så at det begynte å tyte ut fra gjengene istede for ut i slangen. Slangen var jo da potte-tett siden den var stengt i andre enden..

Og at det da har ligget noe væske mellom gjengene og blitt presset opp når jeg satt på gummiproppen.

På andre siden gjorde jeg ikke denne tabben, og her tøyt det ikke ut noe væske når jeg satt på proppen. Det kom litt væske ut fra gjengene når jeg åpnet for å lufte men.

En siste ting.. er nivået på væska grei? Så liksom ikke noe "full" merke.

Image
H. nippel, før proppen blir satt på

Image
H. nippel, etter propp satt på

Image
Nivå
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Lekkasje luftenippel

Post by Toven »

Hepp:

Det samme skjedde på venstre side nå. Proppen var 'full' av væske og når jeg satte den på igjen tøyt det ut fra gjengene :-k

Fortsatt ingen tegn til lekkasje når jeg pumper bremsen. Skal sette på en strips over natta
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lekkasje luftenippel

Post by tshansen »

Sorry, men her kan jeg ikke gi deg så veldig mange råd. Men da må da være andre her inne som kan få avkrefte noen form for angst rundt dette? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lekkasje luftenippel

Post by inunf »

Sett på strips og se på det i morgen.

Har aldri vært ute for at det har kommet bremsevæske ut av gjengene på luftenippelen, men noen har brukt gjengetape der på banesykkelen min. Kanskje det har vært et problem før? Uansett, så lenge lufta er ute og det er tett når du har tightet lufteniplene så er det ok.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Lekkasje luftenippel

Post by mekkern »

nivået er jo litt avhengig om du har nye eller slitte klosser.hvis de er en del slitte og du bytter de vil nivået stige en god del.
da er det viktig å sjekke dette så det ikke blir trykk i beholderen.
Men for bruk slik det er NÅ ser det greit ut muligens en skvett til? litt avhengig av gummibelgen-det skal være litt luft så det ikke tyter ut når du strammer skruene i lokket.
tørk og vask bort søl STRAKS da dette er en veldig bra lakkfjærner..

Edit: litt lekkasje på gjengene ved lufting er vanlig.. tettingen er konusen i bunn.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Lekkasje luftenippel

Post by Toven »

Takk for svar :)

Mulig jeg har åpnet litt for mye når jeg holdt på og? Siden det kom litt ut fra gjenge samt nippelen når jeg åpna. Og at det da ligger litt "fanget" mellom der.. :-k

Lufta er forsåvidt ute, ingen bobler når jeg tok siste lufting. Sniker seg vel ikke noe inn nå da :-k

@mekkern
Byttet klosser for 1000km siden. Kanskje en ørliten skvett til ikke hadde vært dumt. Skal prøve å måle hvor mye den membranen/gummisaken bygger i tilfelle.
Betryggende å lese at litt svetting er normalt.. har vært redd for å drive med lufting av bremser men mannet meg opp i dag :lol: Så er jeg jo nå redd for å ha driti meg ut skikkelig.

Setter på strips og gir tilbakemelding i morra :)

Søkt litt på google, en kar på sv650 forum som skreiv. Virker jo litt logisk på en måte.. :P
I've had this happen a couple times after doing a bleed/fluid change on my bike when its incredibly DIRTY and I didn't do enough to clean the work area.

If those leak.. its because of an obstruction (dirt) at the sealing face caused by failure to properly sequence the tightening of the bleed nipple before releasing the brake lever in the slightest.. Allowing any fluid return while the nipple is not seated is going to pull fluid laced with dirt and air bubbles through the threads. There is no avoiding wetting the area with fluid, its actually a nice way to clean that local area if it weeps a little; just keep the flow going the right direction.

Always tighten your nipples before you release.. your lever.

Solution.. this one is easy and satisfyingly messy. Loosen offending nipple a good bit (don't overdo it, it may shoot out!), apply pressure at the lever SLOWLY and flush out the sealing faces and threads. Immediately retorque, then release the lever gently. This should stop the leak unless you galled the sealing faces severely by monster torquing it. If this process is done right, you shouldn't need to rebleed unless you feel it necessary or there is bad feel at the lever. I do believe those are two completely different reasons to rebleed, as I've had great feel, and still gotten a bubble out.
Olepeder
Posts: 27
Joined: 10 Jan 2017 01:45
MC: BMW K1600 GT

Re: Lekkasje luftenippel

Post by Olepeder »

Hvis hendelen holder seg hard og ikke siger inn ville ikke jeg stresset noe med dette.
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Lekkasje luftenippel

Post by Toven »

Strips stått på nå i 12 timer.
Ingen ny, fuktig væske rundt gjengene. Hendel ikke siget inn, fortsatt hard.
Hendelen kjennes veldig bra ut i forhold til før flushing!

Såååå ser vel mot en friskmelding nå?

Det kommer fortsatt litt luftbobler/væske ut fra gjengene når jeg setter på proppen. Men.. når man setter på denne er det jo luft som må forsvinne en plass. Hvis ikke får man ikke satt på proppen. Altså volumet inni proppen med luft som presses en plass når man setter denne over nippelen.

Så det er vel kanskje ikke så unormalt at denne lille mengden med luft vil presses opp gjennom gjengene - og kanskje er positivt? Istede for at dette blir presset inn i systemet.

Når jeg klemmer proppen mest mulig sammen for å minske volumet med luft så kommer det omtrent null luft/væske fra gjengene.

Er denne teorien innafor? :lol: Fikk tak i en liten momentnøkkel og, så skal stramme til riktig moment sånn at det er i orden.
Olepeder
Posts: 27
Joined: 10 Jan 2017 01:45
MC: BMW K1600 GT

Re: Lekkasje luftenippel

Post by Olepeder »

Toven wrote:Strips stått på nå i 12 timer.
Ingen ny, fuktig væske rundt gjengene. Hendel ikke siget inn, fortsatt hard.
Hendelen kjennes veldig bra ut i forhold til før flushing!

Såååå ser vel mot en friskmelding nå?

Det kommer fortsatt litt luftbobler/væske ut fra gjengene når jeg setter på proppen. Men.. når man setter på denne er det jo luft som må forsvinne en plass. Hvis ikke får man ikke satt på proppen. Altså volumet inni proppen med luft som presses en plass når man setter denne over nippelen.

Så det er vel kanskje ikke så unormalt at denne lille mengden med luft vil presses opp gjennom gjengene - og kanskje er positivt? Istede for at dette blir presset inn i systemet.

Når jeg klemmer proppen mest mulig sammen for å minske volumet med luft så kommer det omtrent null luft/væske fra gjengene.

Er denne teorien innafor? :lol: Fikk tak i en liten momentnøkkel og, så skal stramme til riktig moment sånn at det er i orden.
Så lenge hendelen ikke har seget inn er systemet tett og kan brukes
Post Reply