Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by ketilf »

Da må jeg søke råd på nytt fra ekspertisen her inne på MC-siden. Skiftet olje i dag og da jeg kjørte den i gang igjen la jeg merke til at det kom litt olje fra undersiden av veivhusdekslet, på høyre side hvor clutsjen er, og det er kun når motoren går at det svetter olje. Dekslet er festet med 16 skruer og lekkasjen kommer under en av skruene på undersiden av dekslet. Det er ikke mye som svetter ut, men litt er det, nok til at jeg har lyst til å få det fikset. Har forsøkt å dra til skruene litt. Jeg antar at det er snakk om en pakning som må skiftes, og ut i fra det jeg klarer å tyde i servicehåndboka ser det ikke ut til å være så veldig vanskelig å skifte pakningen. Dette er en 2010 Yamaha Super Tenere som har rullet 33000 km, synes det er litt tidlig med oljelekkasje nå, men det er vel slikt som kan komme. Det jeg lurer på er om noen her på forumet har skiftet en slik pakning tidligere og om dette er en overkommelig operasjon for en som har skrudd noe og som vet hva en momentnøkkel er :) Jeg antar at det ikke er farlig å kjøre med sykkelen så lenge jeg følger med om det blir mer lekkasje og passer på oljenivået. Kunne også vært kjekt å høre om noen har en teori til hva som kan være årsaken til en slik liten lekkasje?
Alle gode råd om tips mottas som vanlig med stor takk :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by DrGreve »

Er du heldig så kan du sette den på sidestøtten i en helling (mot venstre) uten at det renner olje ut når du tar av dekselet men uansett Være beredt til å samle opp det som måtte komme. Kjøp pakning på tube på Biltema og legg en rand rundt på dekselet og vent en time eller 2 til stoffet har vulkanisert seg. Sett på lokket ved å kryss-stramme på boltene. Ikke bruk alt for mye makt siden aluminiumsgjenger er skjøre greier.
Bestill originalpakning og monter den når du får arbeidslyst :)
Lykke til.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by ketilf »

Hei DrGreve! Tusen takk for svar. Får vurdere om jeg skal vente med å åpne til jeg har en pakning klar, Biltemavarianten er vel å regne som en midlertidig løsning? Men det er ikke så mye vanskeligere jobb enn å skru opp de 16 skruene og ta av lokket, legge på ny pakning og skru inn skruene diagonalt? Skal det legges en tettepasta på den nye pakningen? Tror kanskje jeg tapper den for olje først, for å slippe eventuelt søl.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: RE: Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by DrGreve »

ketilf wrote:Hei DrGreve! Tusen takk for svar. Får vurdere om jeg skal vente med å åpne til jeg har en pakning klar, Biltemavarianten er vel å regne som en midlertidig løsning? Men det er ikke så mye vanskeligere jobb enn å skru opp de 16 skruene og ta av lokket, legge på ny pakning og skru inn skruene diagonalt? Skal det legges en tettepasta på den nye pakningen? Tror kanskje jeg tapper den for olje først, for å slippe eventuelt søl.
Den røde tuben til Biltema som tåler varme er overraskende bra og som regel tar det en stund å få tilsendt en ny pakning, men har du tid og tålmodighet til å vente så gjør du det. Da slipper du å gjøre det 2 ganger [THUMBS UP SIGN]

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by inunf »

Det kan være fristenede å tighte litt ekstra for å se om lekkasjen forsvinner, men husk at det er lett å rive gjengene.

Vet ikke akkurat hvordan det ser ut på din sykkel, men å bytte pakning på clutchdekselet bruker normalt sett ikke være noen stor jobb. Kan være litt køddent å få pakningen til å ligge på rett plass. Det er, som sagt, lett å rive gjengene, spesielt om sykkelen er ihjelskrudd fra før av. På uskrudd sykkel og utstyrt med momentnøkkel er ikke dette et problem.
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by ketilf »

inunf wrote:Det kan være fristenede å tighte litt ekstra for å se om lekkasjen forsvinner, men husk at det er lett å rive gjengene.

Vet ikke akkurat hvordan det ser ut på din sykkel, men å bytte pakning på clutchdekselet bruker normalt sett ikke være noen stor jobb. Kan være litt køddent å få pakningen til å ligge på rett plass. Det er, som sagt, lett å rive gjengene, spesielt om sykkelen er ihjelskrudd fra før av. På uskrudd sykkel og utstyrt med momentnøkkel er ikke dette et problem.
Tusen takk for svar og gode tips. Skal den nye pakningen legges "tørt" på uten noe slags pasta eller andre midler? Skal kjøpe meg en momentnøkkel for lettere tilskruinger.
Mulig jeg prøver trikset til DrGreve over her med å sette sykkelen på sidestøtta i litt helning, men hvis jeg tapper oljen (kun kjørt noen km) over i et rent kar, kan jeg da helle den tilbake etterpå? Ny olje har jeg råd til, men hvis det ikke er noe galt med å helle tilbake fra et rent kar så er det jo dumt å la den gå til spille.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by knutk »

ketilf wrote:
inunf wrote:Det kan være fristenede å tighte litt ekstra for å se om lekkasjen forsvinner, men husk at det er lett å rive gjengene.

Vet ikke akkurat hvordan det ser ut på din sykkel, men å bytte pakning på clutchdekselet bruker normalt sett ikke være noen stor jobb. Kan være litt køddent å få pakningen til å ligge på rett plass. Det er, som sagt, lett å rive gjengene, spesielt om sykkelen er ihjelskrudd fra før av. På uskrudd sykkel og utstyrt med momentnøkkel er ikke dette et problem.
Tusen takk for svar og gode tips. Skal den nye pakningen legges "tørt" på uten noe slags pasta eller andre midler? Skal kjøpe meg en momentnøkkel for lettere tilskruinger.
Mulig jeg prøver trikset til DrGreve over her med å sette sykkelen på sidestøtta i litt helning, men hvis jeg tapper oljen (kun kjørt noen km) over i et rent kar, kan jeg da helle den tilbake etterpå? Ny olje har jeg råd til, men hvis det ikke er noe galt med å helle tilbake fra et rent kar så er det jo dumt å la den gå til spille.
Nå vet jeg ikke hvordan dekselet er plassert i forhold til oljesump, og om der er våt sump eller oljetank. Men ved behov kan man jo og lene sykkelen over mer enn hva sidestøtta tilbyr .Ta et kraftig tau ned fra taket og fest i sykkelen fremme og bak og slipp den ned mer enn støtta tilbyr så kan oljen bare være i motoren. Som bonus får du og en bedre arbeidsstilling :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by inunf »

Personlig bruker jeg å sette inn den nye pakningen med motorolje. Håpet er at da blir den lettere å fjerne neste gang.

Pass på å få av alt av den gamle pakningen. Avhengig av alder på pakningen og sånt kan den komme lett av eller sitte som f. Pakningsflatene må være rene. Kan godt hende du må ha noe å skrape den gamle pakningen av med.

Ellers støtter jeg tipset om å bikke sykkelen over på siden. Eventuelt tappe av oljen og fylle den på igjen. Er ikke vits i å bytte ny olje :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
ketilf
Posts: 66
Joined: 01 Nov 2015 10:52
MC: 2019 BMW R1250 GSA
Location: Pasvik

Re: Oljesvetting fra veivhus/clutsjhusdeksel

Post by ketilf »

Supert :thumleft Tusen takk for raske og oppløftende svar =D> Går i gang med dette når jeg får pakningen i hus. Ser det er lite som siver ut når motoren er i gang, så satser på at jeg kan kjøre inn til videre. Lekkasjen blir neppe større, og følger med på oljenivået underveis.
Post Reply