Stopper på lavt turtall

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
pathor1965
Posts: 3
Joined: 19 May 2017 19:53
MC: 1983 VT750C Shadow Custom

Stopper på lavt turtall

Post by pathor1965 »

Håper noen kan komme med noen tips til en utfordring jeg har med min Honda VT750C 1983.
Dette er en Twin motor. 2 cylindere med, 2 plugger på hver cylindere.

Problem:
Går fint hvis jeg holder den på 3500 RPM eller mer, men når jeg slipper gassen til ca 3000 - 3200 RPM, stopper den.
Ikke mulig å få den til å gå igjen ved å gi gass når rpm faller under 3200 rpm. Virker som strømmen brytes pga et eller annet.

Forsøkt:
- Har to gassere. Begge er overhalte av verksted, og det er samme feil ved bruk av begge. Forsøkt med startgass.
- Nye plugger og bensin.
- komplett ny Choke wire
- forsøkt med coiler fra annen samme sykkel som virker.
- Forsøkt med CDI/tenningsbokser fra annen samme sykkel som virker.
- Målt ohm på trigger (puls generatorene) De ligger på ca 400, mens boka sier 480 ohm +/- 10%.
Ser at den ligger litt utenfor anbefalt (430 ohm), men noen mener det ikke bør være årsaken.
- Brukt tenningslampe/stroboskop på pluggledning for å sjekke puls til plugger. Lampen slukker på under 3000 RPM.
Dette er vel noe som ikke burde skje, så hvorfor? Mener selv feilen da har med det elektriske å gjøre, og ikke drivstoff.

Fint om noen har forslg til hva som kan være feil.
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Stopper på lavt turtall

Post by PtoV »

Mest sannsynlig viklingene i generatoren som er dårlige, du får overslag mellom kobberet Pga. Dårlig skjellakk som ble benyttet på den tiden.
pathor1965
Posts: 3
Joined: 19 May 2017 19:53
MC: 1983 VT750C Shadow Custom

Re: Stopper på lavt turtall

Post by pathor1965 »

Hei, og takk for svar.

Ladingen har fungert hele tiden, også nå etter at problemet oppsto.
Har ikke ny generator å prøve, men har koblet ut både inn/ut kabler som går til/fra volt regulatoren.
Fungerer fortsatt ikke, men virker som den gikk litt bedre. Stoppet når den kom til ca 2500 rpm istedet for 3000.

Så lenge all lading er kuttet ut fra motoren, burde det jo funke hvis det var noe feil ved Generator eller regulator.
I mine øyne, så kan det ikke være feil med generator i dette tilfellet.

Lurer på om det kan ha noe med jording å gjøre et eler annet sted? Coil, ignition boks eller noe lignende. En dårlig løs kontakt eller korrosjon på et jordingspunkt på ramma eller i et skjøtepunkt.

Håper flere kan komme med noen gode tips her på forumet.
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Stopper på lavt turtall

Post by PtoV »

pathor1965 wrote:Hei, og takk for svar.

Ladingen har fungert hele tiden, også nå etter at problemet oppsto.
Har ikke ny generator å prøve, men har koblet ut både inn/ut kabler som går til/fra volt regulatoren.
Fungerer fortsatt ikke, men virker som den gikk litt bedre. Stoppet når den kom til ca 2500 rpm istedet for 3000.

Så lenge all lading er kuttet ut fra motoren, burde det jo funke hvis det var noe feil ved Generator eller regulator.
I mine øyne, så kan det ikke være feil med generator i dette tilfellet.

Lurer på om det kan ha noe med jording å gjøre et eler annet sted? Coil, ignition boks eller noe lignende. En dårlig løs kontakt eller korrosjon på et jordingspunkt på ramma eller i et skjøtepunkt.

Håper flere kan komme med noen gode tips her på forumet.
Excitor spolen som lader CDI uniten som er gåen da ikke sjølve statoren, men de pleier og vikle om alt. Det er en pensjonist oppe i Hurdal som vikler om, det er ikke mange som driver med dette nå lenger. Edit det er to forskjellige spoler en til tenning og en til lading.
pathor1965
Posts: 3
Joined: 19 May 2017 19:53
MC: 1983 VT750C Shadow Custom

Re: Stopper på lavt turtall

Post by pathor1965 »

Da er feilen funnet!
Det fantes en tredje cdi boks. En som har med lavt turtall å gjøre.
Denne var full av vann, og printplata inni var rusten.
Ny brukt boks på ebay ble bestilt og satt på.
Går nå fint på tomgang.

Takk for alle forslag til løsning.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Stopper på lavt turtall

Post by knutk »

Fint at du kommer med tilbakemelding når feilen er fikset. :thumleft
Post Reply