MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 20 jan 2018 16:16

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 07:29 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4378
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Har problemer med frambremsen på banesykkelen. Hendelen kjennes grei ut når sykkelen har stått litt. Kunne kanskje vært litt hardere, men greit nok. Etter ca. 10 min kjøring er vandringen blitt så lang at den går nesten helt inn i styret.

Gikk over sykkelen i fjor, da demonterte og inspiserte jeg bremsepumpen. Den så bra ut. Har stålomspunnede bremseslanger. Har luftet ørten ganger. Bremsevæska er DOT 5.1, byttet i fjor.

Er det noen som har noen tips?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 07:56 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 okt 2015 19:20
Innlegg: 2424
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Hvis det virker greit igjen etter sykkelen har stått ei stund må det være vann/luft i bremseveska en plass. Ved varme (som det sikkert blir på en banesykkel) fordamper vannet og blir gass noe som gir myk hendel. Lufting er no dritt..
Når du ikke ser noen utvendige lekkasjer er det ikke mange muligheter, intern lekkasje i pumpa eller luft/vann

_________________
Blåggen min: https://palmastraktorblogglevenogspetakkel.wordpress.com/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 12:12 
Online
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2401
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
Palma skrev:
Hvis det virker greit igjen etter sykkelen har stått ei stund må det være vann/luft i bremseveska en plass. Ved varme (som det sikkert blir på en banesykkel) fordamper vannet og blir gass noe som gir myk hendel. Lufting er no dritt..
Når du ikke ser noen utvendige lekkasjer er det ikke mange muligheter, intern lekkasje i pumpa eller luft/vann

Hva med kokepunktet på bremsevæska, kjører du vanlig BT-væske vil vel den koke ved slik bruk som du har? :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 12:25 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 539
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
JK95 skrev:
Palma skrev:
Hvis det virker greit igjen etter sykkelen har stått ei stund må det være vann/luft i bremseveska en plass. Ved varme (som det sikkert blir på en banesykkel) fordamper vannet og blir gass noe som gir myk hendel. Lufting er no dritt..
Når du ikke ser noen utvendige lekkasjer er det ikke mange muligheter, intern lekkasje i pumpa eller luft/vann

Hva med kokepunktet på bremsevæska, kjører du vanlig BT-væske vil vel den koke ved slik bruk som du har? :-k

Vet du hva DOT 5.1 betyr?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 12:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 09 nov 2006 18:07
Innlegg: 539
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Sted: Oslo
Jeg ville forsøkt å bytte bremsevæske igjen. Ett år siden sist synes jeg er lenge for en banesykkel.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 12:40 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 21 feb 2011 23:02
Innlegg: 760
MC: Honda VTR SP1
Sted: Bergen/Askøy
Har lest om enkelte som får litt luft med bremsepumpen, og må snu på styret mens de lufter, eller lure ut luften via banjo på pumpen. Er greit å pumpe gjennom litt ekstra så du er sikker på at du har fått ut alle små luftbobler. Har du klar slange på kaliper så du tydelig ser små luftbobler? Jeg hadde flere trykk på hendelen med klar væske, og så plutselig kom det noen småbobler. Å slippe hendelen ganske sakte ut fungerte mye bedre for min del enn bare rask pumping. Er det separat linje til hver kaliper fra bremsepumpen, eller er det noe splitt som deler linjen over forskjerm? Hvis du har sistnevnte kan det fanges litt luft i koblingen der. Spruter du inn bremsevæske via kaliperen, så systemet fylles opp nedenfra, så slipper du mye av risikoen for luft i systemet. Eller er jo tipset med å stripse hendelen et par dager en gjenganger.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 mai 2017 14:21 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4378
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Jeg tror ikke bremsevæsken alene er problemet. Hendelen var likedan i fjor, men da kjørte jeg kun i Malmedalen og fikk dermed ikke nok fart til å få dette problemet. Denne helga er første gang jeg kjører denne sykkelen på stor bane.

Det kan være at det er igjen noe luft i systemet, men jeg mener at jeg luftet ganske omstendig i fjor. Brukte trykkluftdrevet bremselufter (fra Biltema) og stripset hendelen fast mot styret i et døgn. Vasket også kaliperne grundig med salo og varmevann. Har luftet ved banjokoblingene. Det er separat linje til hver kaliper.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 13 mai 2017 20:47 
Offline

Registrert: 28 apr 2005 07:53
Innlegg: 672
Sted: Oslo
Jeg kjenner en som fikk problem med skumming i bremsevæskebeholderen ved banekjøring. Traff vel en egenfrekvens på beholderen, og vips så var det luft i systemet og manglende brems. Dette var en fastmontert beholder, fiksen var en beholder montert på slange.
Endre litt på supporteringen av beholderen vil også fikse denne type problem hvis det oppstår på beholder på slange.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 8 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner