Mister akselerasjonen, noen forslag?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
henryn
Posts: 4
Joined: 05 May 2017 10:39

Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by henryn »

Noen ganger, ikke alltid så skjer det at jeg mister akselerasjon når jeg kjører full gass. Virker som motoren bremser og turtallet går ned. Mister helt kraft. For å få det til å gå bort må jeg kjøre inn til siden og vente i ca 10 sek før jeg kjører videre. Også hender det at jeg kjører fult, stopper litt opp feks. i en sving også akselererer bremser mopeden og turtallet faller ned til 5-6000 så sakte enn vanlig opp til 7000 igjen. Det har også skjedd når jeg står stille og skal starte.... Jeg har en peugeot speedfight 3. 2013 mod

Noen forslag på hva som feiler den? Vekter? Fjærene?
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by Palma »

Litt i løse lufta... bensin/luftblanding. Prøv de enkleste tingene først, sjekk luftfilter, er det tett vil den kveles av for mye bensin, er pluggen ok, skiftet siste året, det kan være gnist, men for dårlig, feiljustert forgasser, regner med det er forgasser på den..
Det er vel kanskje mindre trolig at der er noe mekanisk i drivverk.
Kommer nok mer svar, men det var en begynnelse :thumleft
henryn
Posts: 4
Joined: 05 May 2017 10:39

Re: Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by henryn »

Palma wrote:Litt i løse lufta... bensin/luftblanding. Prøv de enkleste tingene først, sjekk luftfilter, er det tett vil den kveles av for mye bensin, er pluggen ok, skiftet siste året, det kan være gnist, men for dårlig, feiljustert forgasser, regner med det er forgasser på den..
Det er vel kanskje mindre trolig at der er noe mekanisk i drivverk.
Kommer nok mer svar, men det var en begynnelse :thumleft
Okay takk. Da skal jeg skjekke det når jeg kommer hjem. Spurte på et annet forum også og da var det en som mente det kunne være beltet som var slitt. Kan det være en av årsak? Scooteren har gått 8500 km
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by mekkern »

Sjekk at luftinga til tanken/tanklokket ikke er tett slik at det blir vakum på tanken.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by KliffArne »

Hvis ikke mekkern's tips fører fram:

Ta av dekselet og se på reima, kan godt hende den er slitt.

De derre variatorgreiene kan også være lure, vekter som er slitt og ikke klatrer som de skal, fjæra og mekanismen bak som ikke går så lett som den skal.
henryn
Posts: 4
Joined: 05 May 2017 10:39

Re: Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by henryn »

mekkern wrote:Sjekk at luftinga til tanken/tanklokket ikke er tett slik at det blir vakum på tanken.
hmm, har bare vært borti vakum slangen før. Er det et hull på tanklokket..? Prøvde å google så mye jeg kunne uten å finne noe. Kan du forklare litt mer? takk!
Last edited by henryn on 05 May 2017 13:35, edited 1 time in total.
henryn
Posts: 4
Joined: 05 May 2017 10:39

Re: Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by henryn »

KliffArne wrote:Hvis ikke mekkern's tips fører fram:

Ta av dekselet og se på reima, kan godt hende den er slitt.

De derre variatorgreiene kan også være lure, vekter som er slitt og ikke klatrer som de skal, fjæra og mekanismen bak som ikke går så lett som den skal.
ja skal sjekke det om ikke mekkern sitt tips funker. Takk!
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Mister akselerasjonen, noen forslag?

Post by KliffArne »

henryn wrote:
mekkern wrote:Sjekk at luftinga til tanken/tanklokket ikke er tett slik at det blir vakum på tanken.
hmm, har bare vært borti vakum slangen før. Er det et hull på tanklokket..? Prøvde å google så mye jeg kunne uten å finne noe. Kan du forklare litt mer? takk!
Litt forskjellige løsninger, men du har lufting i forbindelse med tanklokket. Finner du det ikke, så kan du la være å skru på lokket, legg ei fille over. Så kjører du en tur hvor du kan holde godt turtall for å se om den dauer av eller ikke.
Post Reply