Null gassrespons på GSX400

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
bastard_
Posts: 3
Joined: 01 May 2017 14:15

Null gassrespons på GSX400

Post by bastard_ »

Hei

Jeg har kommet over en gammel 84 mod gsx400. Har null erfaring med disse syklene.
Er det normalt at det er så si null gassresons/akselerasjon på disse i mellomregisteret og må ha mye turtall før den begynner å dra?
Ser for meg at det må være noe galt, tette dyser eller noe.
Sviver meget fint på tomgang, men med choke på så kveles den ved antydning til gass.
Ellers går den meget bra med høyt turtall. (bra og bra, med tanke på at det er en gammel 400 kubikker)

Noen tips?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by mekkern »

Det skal jo være "økende effekt" ettersom turtallet øker.
Jeg har en gs 450 og den har en ganske jevn progressiv effektkurve.
Den drar jevnt fra 2000 til10000.
Er jo ikke gromt bunndrag men fungerer helt greit. Fra 5-6000 akser den bra.

Hvis du ligger i området den er sløv-hjelper det m choke da?
Bjerknez

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by Bjerknez »

En gammel 400ccm drar nok ikke skinnet av pølsa nei. Kommer så klart ann på hva forventningene er, men har selv kjørt en ny CB500F og den oppfattes som helt død og kjip.

Så hvis forventningene dine er hjulløft og spennende motorkarakteristikk så tror jeg nok muligens en gammel 400ccm vil skuffe deg.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by mekkern »

Bjerknez wrote:En gammel 400ccm drar nok ikke skinnet av pølsa nei. Kommer så klart ann på hva forventningene er, men har selv kjørt en ny CB500F og den oppfattes som helt død og kjip.

Så hvis forventningene dine er hjulløft og spennende motorkarakteristikk så tror jeg nok muligens en gammel 400ccm vil skuffe deg.
Nå har han nok ikke kjøpt en eldre 400 og tror at det er en moderne 1000ccm sykkel....
og hva som oppleves som "dau og kjip" er også forskjellig fra person til person...

Ikke alle som opplever ekte lykke med grandis heller.....
Bjerknez

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by Bjerknez »

mekkern wrote:
Bjerknez wrote:En gammel 400ccm drar nok ikke skinnet av pølsa nei. Kommer så klart ann på hva forventningene er, men har selv kjørt en ny CB500F og den oppfattes som helt død og kjip.

Så hvis forventningene dine er hjulløft og spennende motorkarakteristikk så tror jeg nok muligens en gammel 400ccm vil skuffe deg.
Nå har han nok ikke kjøpt en eldre 400 og tror at det er en moderne 1000ccm sykkel....
og hva som oppleves som "dau og kjip" er også forskjellig fra person til person...

Ikke alle som opplever ekte lykke med grandis heller.....
Såså... nå vet vel hverken du eller jeg preferansene hans. Derfor så kan det godt være at sykkelen rett og slett ikke har mer og by på. Er vel en fire sylindret sak det er snakk om dette? Er vel ikke akkurat kjent for bunndrag dem i den klassen?

Jeg ser du drar inn min sykkel og Grandiosa. Kan ikke helt se hva disse tingene har med saken å gjøre.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by mekkern »

Bjerknez wrote:
mekkern wrote:
Bjerknez wrote:En gammel 400ccm drar nok ikke skinnet av pølsa nei. Kommer så klart ann på hva forventningene er, men har selv kjørt en ny CB500F og den oppfattes som helt død og kjip.

Så hvis forventningene dine er hjulløft og spennende motorkarakteristikk så tror jeg nok muligens en gammel 400ccm vil skuffe deg.
Nå har han nok ikke kjøpt en eldre 400 og tror at det er en moderne 1000ccm sykkel....
og hva som oppleves som "dau og kjip" er også forskjellig fra person til person...

Ikke alle som opplever ekte lykke med grandis heller.....
Såså... nå vet vel hverken du eller jeg preferansene hans. Derfor så kan det godt være at sykkelen rett og slett ikke har mer og by på. Er vel en fire sylindret sak det er snakk om dette? Er vel ikke akkurat kjent for bunndrag dem i den klassen?

Jeg ser du drar inn min sykkel og Grandiosa. Kan ikke helt se hva disse tingene har med saken å gjøre.
jeg har ikke nevnt din sykkel- men din remark om "dau og kjip" cb500 og at dette ikke nødvendigvis er riktig for alle,moderne 1000ccm var et eksempel for å representere hjulløft og effekt.
"alle" har en oppfatning om grandis også-i reklamefilmen så sang de om ekte lykke...uten at det blir sannere av det....

Og nei-sykkelen er nok 2 sylindret.
hvis du gadd å lese hva han skrev så gikk den "greit" på høyt turtall-men hadde manglende respons på mellomregister.
Spørsmålet er jo hva dette kan skyldes-ikke at du synes at dette sikkert ikke drar skinnet av pølsa.
bastard_
Posts: 3
Joined: 01 May 2017 14:15

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by bastard_ »

Takker for svar.

Er klar over at det ikke er en rakett vi snakker om, og pølseskinnet blir værende på.

Har hatt mye forskjellige sykler men denne går som en trøtt 100 kubikker på mellomregisteret og ut ifra svar at den skal dra noe jevnt så går jeg ut ifra at jeg skal gi den en grundig gjennomgang av gassere og kompresjon.
Bjerknez

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by Bjerknez »

mekkern wrote:
Bjerknez wrote:
mekkern wrote:
Nå har han nok ikke kjøpt en eldre 400 og tror at det er en moderne 1000ccm sykkel....
og hva som oppleves som "dau og kjip" er også forskjellig fra person til person...

Ikke alle som opplever ekte lykke med grandis heller.....
Såså... nå vet vel hverken du eller jeg preferansene hans. Derfor så kan det godt være at sykkelen rett og slett ikke har mer og by på. Er vel en fire sylindret sak det er snakk om dette? Er vel ikke akkurat kjent for bunndrag dem i den klassen?

Jeg ser du drar inn min sykkel og Grandiosa. Kan ikke helt se hva disse tingene har med saken å gjøre.
jeg har ikke nevnt din sykkel- men din remark om "dau og kjip" cb500 og at dette ikke nødvendigvis er riktig for alle,moderne 1000ccm var et eksempel for å representere hjulløft og effekt.
"alle" har en oppfatning om grandis også-i reklamefilmen så sang de om ekte lykke...uten at det blir sannere av det....

Og nei-sykkelen er nok 2 sylindret.
hvis du gadd å lese hva han skrev så gikk den "greit" på høyt turtall-men hadde manglende respons på mellomregister.
Spørsmålet er jo hva dette kan skyldes-ikke at du synes at dette sikkert ikke drar skinnet av pølsa.
Du nevnte ikke min sykkel konkret, men du siktet til en sykkel som min med å nevne "moderne 1000ccm" etterfulgt med "Grandis".

Han nevner også at det var draget i mellomregisteret som plaget han og siden jeg forbindte en GSX400 med en 4-sylindret så skrev jeg det jeg gjorde om effekten nettopp i mellomregisteret. Derfor skrev jeg et spørsmålstegn bak siden jeg ikke var sikker.

Det at jeg får greie på at dette dreier seg om en 2-sylindret gjør at min forklaring faller litt på steingrunn og dermed ser det nok ut til at du har rett.

Det jeg hengte meg litt opp i var at du sammenlignet med både grandis og en moderne tusen kubikk og siden du siterte meg så ligger det vel i kortene at du mente at jeg skulle formidle at 400ccm'en skulle gå like bra som min/en moderne 1000 kubikker i tillegg til at TS heller ikke nødvendigvis burde bør like Grandis (Noe jeg har sagt flere ganger, dog i en litt ironisk setting, at jeg liker).
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by mekkern »

sjekk forgassermembran for sprekker og røret som forgassernålen går i. det kan være at blandehullene i emulusjonsrøret er tette av gammelt grums/irr.
spyl opp alle kanaler med bremserens eller lignende-og blås dem fra begge sider m trykkluft.

sjekk også ventilklaring i tillegg til kompresjon.
eventuelt synkroniser forgassere hvis virker litt ujevn eksos ut pottene.

og ikke minst-Fersk bensin,den nye bensina holder ikke like lenge på "panget" som før.
det merkes best på litt mindre motorer der en bruker mer/alt av hva motoren kan.
motoren går men har lite futt...

Lykke til. :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by mekkern »

Bjerknez wrote:
Det jeg hengte meg litt opp i var at du sammenlignet med både grandis og en moderne tusen kubikk og siden du siterte meg så ligger det vel i kortene at du mente at jeg skulle formidle at 400ccm'en skulle gå like bra som min/en moderne 1000 kubikker i tillegg til at TS heller ikke nødvendigvis burde bør like Grandis (Noe jeg har sagt flere ganger, dog i en litt ironisk setting, at jeg liker).
Slapp av-
har flere bekjente som har 1000ccm og eter grandis (og mener noe om den)-inkludert meg selv. :thumleft

Poenget var at "halve verden" greier seg fint med 125-250ccm sykler-ikke alle er like opphengte i kubikk og effekt som oss i skandinavia.
og selv om cb 500 er dau og så videre så finnes det gærninger som kjører ræva av mange med større sykler med slik redskap også...
et eksempel er "schaaf"..

[youtube][/youtube]
Bjerknez

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by Bjerknez »

mekkern wrote:
Bjerknez wrote:
Det jeg hengte meg litt opp i var at du sammenlignet med både grandis og en moderne tusen kubikk og siden du siterte meg så ligger det vel i kortene at du mente at jeg skulle formidle at 400ccm'en skulle gå like bra som min/en moderne 1000 kubikker i tillegg til at TS heller ikke nødvendigvis burde bør like Grandis (Noe jeg har sagt flere ganger, dog i en litt ironisk setting, at jeg liker).
Slapp av-
har flere bekjente som har 1000ccm og eter grandis (og mener noe om den)-inkludert meg selv. :thumleft

Poenget var at "halve verden" greier seg fint med 125-250ccm sykler-ikke alle er like opphengte i kubikk og effekt som oss i skandinavia.
og selv om cb 500 er dau og så videre så finnes det gærninger som kjører ræva av mange med større sykler med slik redskap også...
et eksempel er "schaaf"..

[youtube][/youtube]
Å vipps, så var vi enige :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by ole m. »

Men hvorfor kommenterer du i denne tråden i det hele tatt, Bjerknez? Den ligger under "Verkstedet" i forumet, og det er vel ikke akkurat der du har mest erfaring? Du klarer knapt å montere noe ekstrautstyr på egen maskin, og har vel også noe begrenset erfaring med å kjøre motorsykler.

Noen ganger bør man vurdere om man har noe å bidra med til den som spør, eller om man heller bør avstå fra å kommentere, og overlate det til andre som vet noe om problemstillingen.
Bjerknez

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by Bjerknez »

ole m. wrote:Men hvorfor kommenterer du i denne tråden i det hele tatt, Bjerknez? Den ligger under "Verkstedet" i forumet, og det er vel ikke akkurat der du har mest erfaring? Du klarer knapt å montere noe ekstrautstyr på egen maskin, og har vel også noe begrenset erfaring med å kjøre motorsykler.

Noen ganger bør man vurdere om man har noe å bidra med til den som spør, eller om man heller bør avstå fra å kommentere, og overlate det til andre som vet noe om problemstillingen.
Nå ble vel denne saken kjapt løst mellom meg og Mekkern og sannheten er vel at ditt innlegg ikke bidrar til noe mer enn det mitt gjorde. Snarere tvert i mot.

Jeg har nå rukket og kjørt/prøvekjørt en del motorsykler, men noen overvunnen erfaring her jeg nok ikke. Ei heller når det kommer til den mekaniske biten. Jeg kommenterte der jeg følte jeg hadde noe å bidra med og selv TS var vel usikker på om det faktisk var noe galt med sykkelen eller om den bare skulle være sånn.

Derfor så skjøt jeg inn mitt lille bidrag, som uansett må sies og være et bedre tilskudd enn ditt i dette tillfellet.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by ole m. »

Innlegget mitt var ikke ment å løse trådstarters problem. Det var heller ikke myntet på det mekkern og du har diskutert om grandis og andre ting dere imellom.

Mitt innlegg var en kritikk av det du skrev, og også generelt til andre som kommer med kommentarer på tekniske spørsmål som de ikke har peiling på. Ofte kan det være greit å tenke seg om et par ganger, og vurdere om man har kompetanse til å gi råd i det enkelte tilfelle. Det du skrev her om å dra skinnet av pølsa og hjulløft var vel kanskje ikke så mye å bidra med, tror du det? Jeg har i flere tilfeller beroliget motorsykkeleiere som har fått "gode råd" på forum som dette, hvor man har fått servert feil diagnose over internett, og med det unødvendige bekymringer. Men det kan jo også være motsatt, hvor man sier at alt er som det skal, mens sykkelen trenger et ordentlig ettersyn av forgasseren. Å kjøre med magert justert forgasser kan i verste fall resultere i varmskjæring av motoren.

Mitt ønske er som sagt bare at man tenker seg om et par ganger før man gir tekniske råd til andre. Og du Bjerknez bør ikke kommentere inne i "Verkstedet" overhode. :lol:
Bjerknez

Re: Null gassrespons på GSX400

Post by Bjerknez »

ole m. wrote:Innlegget mitt var ikke ment å løse trådstarters problem. Det var heller ikke myntet på det mekkern og du har diskutert om grandis og andre ting dere imellom.

Mitt innlegg var en kritikk av det du skrev, og også generelt til andre som kommer med kommentarer på tekniske spørsmål som de ikke har peiling på. Ofte kan det være greit å tenke seg om et par ganger, og vurdere om man har kompetanse til å gi råd i det enkelte tilfelle. Det du skrev her om å dra skinnet av pølsa og hjulløft var vel kanskje ikke så mye å bidra med, tror du det? Jeg har i flere tilfeller beroliget motorsykkeleiere som har fått "gode råd" på forum som dette, hvor man har fått servert feil diagnose over internett, og med det unødvendige bekymringer. Men det kan jo også være motsatt, hvor man sier at alt er som det skal, mens sykkelen trenger et ordentlig ettersyn av forgasseren. Å kjøre med magert justert forgasser kan i verste fall resultere i varmskjæring av motoren.

Mitt ønske er som sagt bare at man tenker seg om et par ganger før man gir tekniske råd til andre. Og du Bjerknez bør ikke kommentere inne i "Verkstedet" overhode. :lol:
Jeg bryr meg ikke så mye om hva du mener rundt det, og det er vel det jeg har og si om den saken. :thumleft
Post Reply