Hull i motorblokk

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

Heisann!

Ny her på forumet. Har nylig starta med trialkjøring og etter et par måneder med "ny" bruktsykkel (Gasgas 125 TXT Pro Racing, 2011) oppdaga jeg et hull i blokka på venstre split, under svinghjulet. Hullet gjør at det lekker olje fra veivlageret og ut i området med svinghjul og spole. Blokka er magnesium. Veit ikke helt hvor mye (mengde / tid), men det er nok til at det er et problem.

Noen som har vært borti lignende? Kan ikke skjønne hvordan dette skulle oppstå uten produksjonsfeil? Det er ikke noe trykk eller mulighet for slagskader utenom vakuumet på innsida.

Eneste fiksen jeg har kommet på utenom å bytte hele blokka (dyrt), er å prøve kjemisk metall (Loctite). Tror ikke det er nok materiale til plugg.

Legger ved noen bilder! Håper folk har litt nyttig input! :) Potensielt ekstremt kjipe repkostnader på en sykkel til 25000.

Image
Image
Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hull i motorblokk

Post by RuneMC »

Hadde det vært alu motorblokk... usikker på hvordan komboen magnesium / aluminium er mhp reparasjoner

[youtube][/youtube]
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hull i motorblokk

Post by ArcticTiger »

Er det en to-takter? I såfall skal jo veivhuset være tett (som du vel sier) og det burde gå greitt å tette det med Araldit eller kjemisk mettal. Husk å gjøre GRUNDIG reint med for eksempel aceton, og rens/rubb opp overflaten med sandpapir for god vedheft. Du kan bruke tape som "forskaling" på ene siden. For god herding kan en liten lunk i stekeovnen gjøre seg.

@Rune; Å sveise magnesium hadde ikke jeg tatt på meg iaffal :shock:
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Re: Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

ArcticTiger wrote:Er det en to-takter? I såfall skal jo veivhuset være tett (som du vel sier) og det burde gå greitt å tette det med Araldit eller kjemisk mettal. Husk å gjøre GRUNDIG reint med for eksempel aceton, og rens/rubb opp overflaten med sandpapir for god vedheft. Du kan bruke tape som "forskaling" på ene siden. For god herding kan en liten lunk i stekeovnen gjøre seg.

@Rune; Å sveise magnesim hadde ikke jeg tatt på meg iaffal :shock:
Takk for tips! Er det et must å ta ifra hverandre hele sulamitten? Hadde håpa å slippe, sjøl om det er best å få fylt ut skikkelig. Det går ikke å dytte noe oppløselig e.l. inn først..?

2-takter, ja. Og sveising er det ikke mange som har meldt seg på :) Kjenner til et par veldig flinke, men må bare ikke bli for varmt. Da kan visstnok lagerbanen bli skeiv, hvis ikke alt har rent bort allerede..
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hull i motorblokk

Post by ArcticTiger »

Ja du burde nok dele den, så du får gjort reint på begge sider, og satt på "forskaling".
Men, er du helt sikker på at det skal være tett, det er ikke et dreneringshull de har lagd? Tenker på det pga det maskinerte området, som jo har "skapt" hullet. Eller er det bare en støpefeil i godset :-k :-k
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Re: Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

ArcticTiger wrote:Ja du burde nok dele den, så du får gjort reint på begge sider, og satt på "forskaling".
Men, er du helt sikker på at det skal være tett, det er ikke et dreneringshull de har lagd? Tenker på det pga det maskinerte området, som jo har "skapt" hullet. Eller er det bare en støpefeil i godset :-k :-k
Altså, personlig er jeg ikke sikker, men en forhandler mente det ikke skulle være der. Og hvorfor skulle det være drenering av olje ut i et område som etter hvert ville dynka spolen i olje? :S Men det er finurlige greier. Mange jeg har vist det til som stusser over det. I mitt hode må dette ha eksistert fra dag 1. Zoomer man inn på bildet ser det ikke akkurat perfekt ut heller, OM det er bevisst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hull i motorblokk

Post by Jonta »

Merkelige greier. Har du lekkesje fra veiva vil ikke sykkelen gå skikkelig. Detta ville jeg ha sjekket med Gasgas leverandøren (er det ikke et verksted i Hobøl?) Om du skal lime igjen hullet, sørg for at du bruker noe som tåler varme f.eks. Locktite epoxy.
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Re: Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

Jonta wrote:Merkelige greier. Har du lekkesje fra veiva vil ikke sykkelen gå skikkelig. Detta ville jeg ha sjekket med Gasgas leverandøren (er det ikke et verksted i Hobøl?) Om du skal lime igjen hullet, sørg for at du bruker noe som tåler varme f.eks. Locktite epoxy.
Er en tidligere Gasgas-forhandler i Spydeberg ja, men der var eneste tipset å bytte blokka. Nåværende importør foreslo Loctite som alternativ (ikke testa), men ville høre om folk hadde noen erfaringer med dette eller alternative løsninger.

Har Loctite 3450 som jeg tenkte å prøve, som er to-komponent stålfylt epoxy.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hull i motorblokk

Post by mekkern »

Kan ikke se at det skulle være et behov for drenering/sladrehull for lekkasje der.. maskineringen er gjort for å få på plass en av spolene i statoren.
http://www.gasgasmotos.es/en/manuals/3.html

vask hullet og området rundt med bremserens og børst med stålbørste for å ripe flatene og gjenta dette minst 3 ganger etter du er sikker på at det er rent.
til slutt spyler du det rent m startgass. og når denne har fordampet fyller du "stålepoxyen" din inn i hullet og lar det bli en liten "ruke" litt utover den maskinerte flaten men la den ikke bygge så mye at den kræsjer m statoren.

så kan du "brumm-brumm"
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hull i motorblokk

Post by KliffArne »

Gjør som mekkern sier, tett hullet med hubba bubba. Det skal ikke være hull der.

http://www.ebay.com/itm/GAS-GAS-125-TXT ... Sw44BYmipb
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Re: Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

Ypperlig! Takk for tips :) Jeg gir mekkerns plan en sjanse og ser om det holder!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Re: Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

mekkern wrote:Kan ikke se at det skulle være et behov for drenering/sladrehull for lekkasje der.. maskineringen er gjort for å få på plass en av spolene i statoren.
http://www.gasgasmotos.es/e ... 3.html

vask hullet og området rundt med bremserens og børst med stålbørste for å ripe flatene og gjenta dette minst 3 ganger etter du er sikker på at det er rent.
til slutt spyler du det rent m startgass. og når denne har fordampet fyller du "stålepoxyen" din inn i hullet og lar det bli en liten "ruke" litt utover den maskinerte flaten men la den ikke bygge så mye at den kræsjer m statoren.

så kan du "brumm-brumm"
Takk! Skal prøve dette!:) Mener du å gjøre dette uten å skru alt fra hverandre? Du er i så fall sikker på at det ikke er noe på innsida som potensielt vil ødelegges av epoxyen..?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hull i motorblokk

Post by mekkern »

Tenkte å fikse det som det er ja...
Hvis en bruker epoxykitt så renner ikke noe inni...
Hvis det er veldig "tyntflytende epoxy" så fyller du bare såret/hullet godt-setter over en teipbit og legger motoren på siden slik at det ville rent ut av hullet igjen hvis teipen ikke hadde vært der... :thumleft
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Re: Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

Tenkte det kunne være nyttig for desperate sjeler i framtida med samme problem å vise hvordan denne visa endte.

Etter puss:
Image

Etter fylling:
Image

Etter herding:
Image

Etter flere måneder og mange timers kjøring lekker det fortsatt ingenting ut :) Takk for alle gode tips!! Ser ut til at alt er i orden! [emoji106][emoji106]
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hull i motorblokk

Post by knutk »

Med en viss fare for å pisse i øltønna:

Jeg er totalt ukjent med denne sykkelen, men tenker litt høyt. Hullet ser maskinert ut, dvs. produsentene har laget et hull med fullt overlegg. Kan man tenke seg at produsenten faktisk mente at hullet hadde en hensikt?

Har vært bort i lignende hull i nærheten av lager/tetninger på andre sykler. Der har hullet fungert som drenering for tetninger som ikke lenger er tette. Hullet har da drenert lekkasjen for å hindre at olje/vann skal presse seg inn andre steder og forårsake skade.
Hadde feks. en sykkel med vannpumpe og oljepumpe på samme aksling. De var adskilt med hver sin tetning og drenering i området mellom tetningene slik at eventuell lekkende olje ikke skulle presse på vanntetningen, eller at lekkende vanntetning ikke skulle presse seg inn i oljepumpa.

Vet ikke om sammenligningen er relevant, men man bør spørre seg selv om der kan være en hensikt i å ha en drenering hvor den er.
Om man tetter dreneringen vil det riktig nok ikke komme noe ut, men har det kurert problemet? Er der ikke en annen form for tetning i motoren som skal sørge for å hindre lekkasje? Kan det tenkes at væsken som tidligere kom ut av dreneringen nå søker andre veier og eventuelt lager mer skade?
Post Reply