Hull i motorblokk

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hull i motorblokk

Post by knutk »

Basert på linken som mekkern la ut ser jeg at der er simmerringer i begge ender av veiva, og de har til oppgave å hindre oljelekkasje.
Om man tetter dreneringen vil simmerringen fortsatt lekke, men nå vil olja søke nye veier.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hull i motorblokk

Post by mekkern »

knutk wrote:Basert på linken som mekkern la ut ser jeg at der er simmerringer i begge ender av veiva, og de har til oppgave å hindre oljelekkasje.
Om man tetter dreneringen vil simmerringen fortsatt lekke, men nå vil olja søke nye veier.
Jeg var også veldig usikker når jeg først studerte hullet for det så veldig "plassert der" ut....
MEN:
Hvis en ser på tegningen som du sier , så er det som på alle to- taktere en simring i hver side av veiva som skal hindre lekkasje av luft/bensin-oljeblanding-denne skal blåses opp i sylinder.
det er ikke noe "tetningspatron" med sladrehull eller lignende her.dessuten er hullet på innersiden av simmringen-lekker simringen kommer det rundt akslingen og det er jo ikke tilfellet her.

Hvis du også ser på bildet av blokka som "kliffer`n" linket til er det heller ingen hull der heller.

jeg "tror" det er en feil fra støpeprosessen med en bit av formmaterialet(keramikk) eller lignende som har ligget der under støping/maskinering og senere ramlet ut.

Hvis dette skulle være for å hindre overskuddsolje å bygge seg opp i bunn av veivsystemet hadde de nok lagd en tilsvarende patent som Suzuki på 70 tallet med ventil/slange opp til transferport.
Oystein00
Posts: 8
Joined: 17 Mar 2017 08:45

Re: Hull i motorblokk

Post by Oystein00 »

Jeg er ikke noe ekspert på det, så jeg snakka med litt diverse: Mototek AS (nærmeste trialbutikk), Tandberg MC (Gasgas-importør) og en kar fra USA som også har holdt på med disse syklene i årtier. Alle sier det ikke skal være der. Så blant annet på andre motorer i verkstedet til Mototek - null hull. Videre var hullet "styggere" før pussing - etter pussing ser det mer bevisst ut. Men alle syns dette var en merkelig greie. Syns også personlig teorien om at dette er dreneringshull er lite logisk, da oljeoverskuddet etter hvert vil skade spolen og dette rommet er uten videre drenering. Da må dekselet skrus av jevnlig.

Men, det er visstnok en oljepassasje i bakkant av hullet til venstre veivlager. Kanskje dette dere mener? Var bare viktig å ikke fylle for dypt, slik at jeg hindra denne oljeflyten, ifølge USA-karen. Tror ikke jeg har gjort det, men får se om det dukker opp noe ulyder...

Visstnok vært mye problemer med disse magnesiumblokkene, så de har slutta med dem. Har ikke merka noe til problemer så langt, og nå har det gått flere måneder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hull i motorblokk

Post by knutk »

mekkern wrote:
knutk wrote:Basert på linken som mekkern la ut ser jeg at der er simmerringer i begge ender av veiva, og de har til oppgave å hindre oljelekkasje.
Om man tetter dreneringen vil simmerringen fortsatt lekke, men nå vil olja søke nye veier.
Jeg var også veldig usikker når jeg først studerte hullet for det så veldig "plassert der" ut....
MEN:
Hvis en ser på tegningen som du sier , så er det som på alle to- taktere en simring i hver side av veiva som skal hindre lekkasje av luft/bensin-oljeblanding-denne skal blåses opp i sylinder.
det er ikke noe "tetningspatron" med sladrehull eller lignende her.dessuten er hullet på innersiden av simmringen-lekker simringen kommer det rundt akslingen og det er jo ikke tilfellet her.

Hvis du også ser på bildet av blokka som "kliffer`n" linket til er det heller ingen hull der heller.

jeg "tror" det er en feil fra støpeprosessen med en bit av formmaterialet(keramikk) eller lignende som har ligget der under støping/maskinering og senere ramlet ut.

Hvis dette skulle være for å hindre overskuddsolje å bygge seg opp i bunn av veivsystemet hadde de nok lagd en tilsvarende patent som Suzuki på 70 tallet med ventil/slange opp til transferport.
Det du sier høres veldig fornuftig ut, og støttes opp av bilder.
Det er nok bare undertegnede som lever i en boble bestående av tyske sykler, hvor en slik feil levert fra fabrikken ville være helt utenkelig.
Post Reply