Page 1 of 2

Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 10:33
by Oystein00
Heisann!

Ny her på forumet. Har nylig starta med trialkjøring og etter et par måneder med "ny" bruktsykkel (Gasgas 125 TXT Pro Racing, 2011) oppdaga jeg et hull i blokka på venstre split, under svinghjulet. Hullet gjør at det lekker olje fra veivlageret og ut i området med svinghjul og spole. Blokka er magnesium. Veit ikke helt hvor mye (mengde / tid), men det er nok til at det er et problem.

Noen som har vært borti lignende? Kan ikke skjønne hvordan dette skulle oppstå uten produksjonsfeil? Det er ikke noe trykk eller mulighet for slagskader utenom vakuumet på innsida.

Eneste fiksen jeg har kommet på utenom å bytte hele blokka (dyrt), er å prøve kjemisk metall (Loctite). Tror ikke det er nok materiale til plugg.

Legger ved noen bilder! Håper folk har litt nyttig input! :) Potensielt ekstremt kjipe repkostnader på en sykkel til 25000.

Image
Image
Image

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 10:55
by RuneMC
Hadde det vært alu motorblokk... usikker på hvordan komboen magnesium / aluminium er mhp reparasjoner

[youtube][/youtube]

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 11:01
by ArcticTiger
Er det en to-takter? I såfall skal jo veivhuset være tett (som du vel sier) og det burde gå greitt å tette det med Araldit eller kjemisk mettal. Husk å gjøre GRUNDIG reint med for eksempel aceton, og rens/rubb opp overflaten med sandpapir for god vedheft. Du kan bruke tape som "forskaling" på ene siden. For god herding kan en liten lunk i stekeovnen gjøre seg.

@Rune; Å sveise magnesium hadde ikke jeg tatt på meg iaffal :shock:

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 11:07
by Oystein00
ArcticTiger wrote:Er det en to-takter? I såfall skal jo veivhuset være tett (som du vel sier) og det burde gå greitt å tette det med Araldit eller kjemisk mettal. Husk å gjøre GRUNDIG reint med for eksempel aceton, og rens/rubb opp overflaten med sandpapir for god vedheft. Du kan bruke tape som "forskaling" på ene siden. For god herding kan en liten lunk i stekeovnen gjøre seg.

@Rune; Å sveise magnesim hadde ikke jeg tatt på meg iaffal :shock:
Takk for tips! Er det et must å ta ifra hverandre hele sulamitten? Hadde håpa å slippe, sjøl om det er best å få fylt ut skikkelig. Det går ikke å dytte noe oppløselig e.l. inn først..?

2-takter, ja. Og sveising er det ikke mange som har meldt seg på :) Kjenner til et par veldig flinke, men må bare ikke bli for varmt. Da kan visstnok lagerbanen bli skeiv, hvis ikke alt har rent bort allerede..

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 11:14
by ArcticTiger
Ja du burde nok dele den, så du får gjort reint på begge sider, og satt på "forskaling".
Men, er du helt sikker på at det skal være tett, det er ikke et dreneringshull de har lagd? Tenker på det pga det maskinerte området, som jo har "skapt" hullet. Eller er det bare en støpefeil i godset :-k :-k

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 11:18
by Oystein00
ArcticTiger wrote:Ja du burde nok dele den, så du får gjort reint på begge sider, og satt på "forskaling".
Men, er du helt sikker på at det skal være tett, det er ikke et dreneringshull de har lagd? Tenker på det pga det maskinerte området, som jo har "skapt" hullet. Eller er det bare en støpefeil i godset :-k :-k
Altså, personlig er jeg ikke sikker, men en forhandler mente det ikke skulle være der. Og hvorfor skulle det være drenering av olje ut i et område som etter hvert ville dynka spolen i olje? :S Men det er finurlige greier. Mange jeg har vist det til som stusser over det. I mitt hode må dette ha eksistert fra dag 1. Zoomer man inn på bildet ser det ikke akkurat perfekt ut heller, OM det er bevisst.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 14:36
by Jonta
Merkelige greier. Har du lekkesje fra veiva vil ikke sykkelen gå skikkelig. Detta ville jeg ha sjekket med Gasgas leverandøren (er det ikke et verksted i Hobøl?) Om du skal lime igjen hullet, sørg for at du bruker noe som tåler varme f.eks. Locktite epoxy.

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 16:16
by Oystein00
Jonta wrote:Merkelige greier. Har du lekkesje fra veiva vil ikke sykkelen gå skikkelig. Detta ville jeg ha sjekket med Gasgas leverandøren (er det ikke et verksted i Hobøl?) Om du skal lime igjen hullet, sørg for at du bruker noe som tåler varme f.eks. Locktite epoxy.
Er en tidligere Gasgas-forhandler i Spydeberg ja, men der var eneste tipset å bytte blokka. Nåværende importør foreslo Loctite som alternativ (ikke testa), men ville høre om folk hadde noen erfaringer med dette eller alternative løsninger.

Har Loctite 3450 som jeg tenkte å prøve, som er to-komponent stålfylt epoxy.

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 16:39
by mekkern
Kan ikke se at det skulle være et behov for drenering/sladrehull for lekkasje der.. maskineringen er gjort for å få på plass en av spolene i statoren.
http://www.gasgasmotos.es/en/manuals/3.html

vask hullet og området rundt med bremserens og børst med stålbørste for å ripe flatene og gjenta dette minst 3 ganger etter du er sikker på at det er rent.
til slutt spyler du det rent m startgass. og når denne har fordampet fyller du "stålepoxyen" din inn i hullet og lar det bli en liten "ruke" litt utover den maskinerte flaten men la den ikke bygge så mye at den kræsjer m statoren.

så kan du "brumm-brumm"

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 17:32
by KliffArne
Gjør som mekkern sier, tett hullet med hubba bubba. Det skal ikke være hull der.

http://www.ebay.com/itm/GAS-GAS-125-TXT ... Sw44BYmipb

Re: Hull i motorblokk

Posted: 18 Mar 2017 20:30
by Oystein00
Ypperlig! Takk for tips :) Jeg gir mekkerns plan en sjanse og ser om det holder!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Hull i motorblokk

Posted: 19 Mar 2017 14:21
by Oystein00
mekkern wrote:Kan ikke se at det skulle være et behov for drenering/sladrehull for lekkasje der.. maskineringen er gjort for å få på plass en av spolene i statoren.
http://www.gasgasmotos.es/e ... 3.html

vask hullet og området rundt med bremserens og børst med stålbørste for å ripe flatene og gjenta dette minst 3 ganger etter du er sikker på at det er rent.
til slutt spyler du det rent m startgass. og når denne har fordampet fyller du "stålepoxyen" din inn i hullet og lar det bli en liten "ruke" litt utover den maskinerte flaten men la den ikke bygge så mye at den kræsjer m statoren.

så kan du "brumm-brumm"
Takk! Skal prøve dette!:) Mener du å gjøre dette uten å skru alt fra hverandre? Du er i så fall sikker på at det ikke er noe på innsida som potensielt vil ødelegges av epoxyen..?

Re: Hull i motorblokk

Posted: 19 Mar 2017 14:34
by mekkern
Tenkte å fikse det som det er ja...
Hvis en bruker epoxykitt så renner ikke noe inni...
Hvis det er veldig "tyntflytende epoxy" så fyller du bare såret/hullet godt-setter over en teipbit og legger motoren på siden slik at det ville rent ut av hullet igjen hvis teipen ikke hadde vært der... :thumleft

Re: Hull i motorblokk

Posted: 16 Aug 2017 23:24
by Oystein00
Tenkte det kunne være nyttig for desperate sjeler i framtida med samme problem å vise hvordan denne visa endte.

Etter puss:
Image

Etter fylling:
Image

Etter herding:
Image

Etter flere måneder og mange timers kjøring lekker det fortsatt ingenting ut :) Takk for alle gode tips!! Ser ut til at alt er i orden! [emoji106][emoji106]

Re: Hull i motorblokk

Posted: 17 Aug 2017 00:39
by knutk
Med en viss fare for å pisse i øltønna:

Jeg er totalt ukjent med denne sykkelen, men tenker litt høyt. Hullet ser maskinert ut, dvs. produsentene har laget et hull med fullt overlegg. Kan man tenke seg at produsenten faktisk mente at hullet hadde en hensikt?

Har vært bort i lignende hull i nærheten av lager/tetninger på andre sykler. Der har hullet fungert som drenering for tetninger som ikke lenger er tette. Hullet har da drenert lekkasjen for å hindre at olje/vann skal presse seg inn andre steder og forårsake skade.
Hadde feks. en sykkel med vannpumpe og oljepumpe på samme aksling. De var adskilt med hver sin tetning og drenering i området mellom tetningene slik at eventuell lekkende olje ikke skulle presse på vanntetningen, eller at lekkende vanntetning ikke skulle presse seg inn i oljepumpa.

Vet ikke om sammenligningen er relevant, men man bør spørre seg selv om der kan være en hensikt i å ha en drenering hvor den er.
Om man tetter dreneringen vil det riktig nok ikke komme noe ut, men har det kurert problemet? Er der ikke en annen form for tetning i motoren som skal sørge for å hindre lekkasje? Kan det tenkes at væsken som tidligere kom ut av dreneringen nå søker andre veier og eventuelt lager mer skade?