Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Hei folkens!
Jeg driver å justerer ventiler på Ducati maskineriet, så er det noen som vil låne bort adapteren man trenger for å få målt stenge shimsa skikkelig?
Jeg driver å justerer ventiler på Ducati maskineriet, så er det noen som vil låne bort adapteren man trenger for å få målt stenge shimsa skikkelig?
Last edited by Jonta on 01 Mar 2017 19:26, edited 1 time in total.
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Sikkert ikke mange som har en slik liggende å slenge. Vet ikke hvor du bor, men du kan jo sjekke om det er noen lokal Desmodromene avdeling som har?
Hvis ikke så kan jeg anbefale http://www.desmotimes.com. Eksentrisk Ducati-sammler, entusiast, forfatter og mekaniker som har alt du trenger til å mekke Ducati selv. Han har også skrevet vedlikeholdsbøker som er meget gode. Selger også løse shim.
Hvis du har for trange klaringer, så kan både åpne- og lukkeshimmene "lappes", alltså slipes med smergelpapir oppå f.eks ei lita glassplate. De er meget harde, så ha litt tolmodighet når du sliper. Det er heller ingen garanti å måle seg til vilke shims man må bytte til. Opplever ofte at jeg må bytte litt fram og tilbake for å få rett klaring. Dette kommer ofte av at shimmet kan være slitt i sporet mot låseringene. Appropo låseringer, det er god praksis å bytte de hvis man må bytte shim
Hvis ikke så kan jeg anbefale http://www.desmotimes.com. Eksentrisk Ducati-sammler, entusiast, forfatter og mekaniker som har alt du trenger til å mekke Ducati selv. Han har også skrevet vedlikeholdsbøker som er meget gode. Selger også løse shim.
Hvis du har for trange klaringer, så kan både åpne- og lukkeshimmene "lappes", alltså slipes med smergelpapir oppå f.eks ei lita glassplate. De er meget harde, så ha litt tolmodighet når du sliper. Det er heller ingen garanti å måle seg til vilke shims man må bytte til. Opplever ofte at jeg må bytte litt fram og tilbake for å få rett klaring. Dette kommer ofte av at shimmet kan være slitt i sporet mot låseringene. Appropo låseringer, det er god praksis å bytte de hvis man må bytte shim
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Takk for tips!
Joda, jeg bruker bryne å får bort noen hundredeler på et par shims. Nå driver jeg å øver på å måle lukkeshims uten adapteren...
Er det slik at åpne klaringa blir trangere v bruk/slitasje og lukke klaringa blir større?
Joda, jeg bruker bryne å får bort noen hundredeler på et par shims. Nå driver jeg å øver på å måle lukkeshims uten adapteren...
Er det slik at åpne klaringa blir trangere v bruk/slitasje og lukke klaringa blir større?
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Uten at akkurat jeg har fasiten, så kan det virke slik ja. Men det kommer veldig ann på type motor, km-stand, bruksmønster osv har jeg ærfart. Desmodue-motorene virker til å bli litt trange på åpneshimmet når de har kommet til sin første ventilsjekk. Har blitt forklart at det kan komme av at ventilsetene har da fått satt seg skikkelig, noe som da logisk nok vil gi trangere klaring. Dette er mye mer stabilt på de vannkjølte, 4-ventilsmotorene. Lukkeklaringene har jeg opplevd som ganske stabile. Men det krever litt finjustering og shimpolering for å få klaringen ned i under 0,05mm. Det er de som regel ikke fra fabrikk.
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Takk for svar!
Jeg fant rimelig adapter på ebay:
http://www.ebay.com/itm/Ducati-valve-sh ... pw0I26V0Cw
Jeg fant rimelig adapter på ebay:
http://www.ebay.com/itm/Ducati-valve-sh ... pw0I26V0Cw
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Se der ja, da blir det vell liv i Elefanten Gjerne legg ut bilder av prosjektet! Kunne tenkt meg en slik selv. En sliten en med dårlig motor hadde passet meg perfekt. Vet av en ubrukt, uregistrert 2009' Multistrada 1100 som hadde vært perfekt som donorsykkel
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
"Pelsen", tror han er her inne også, har laget seg sånn adapter:
http://ikkebike.norwegianforum.net/t124 ... nnen-etage
http://ikkebike.norwegianforum.net/t124 ... nnen-etage
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Skal prøve å legg ut noen bilder... Her er sykkelen: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=1&t=17476Andreas wrote:Se der ja, da blir det vell liv i Elefanten Gjerne legg ut bilder av prosjektet! Kunne tenkt meg en slik selv. En sliten en med dårlig motor hadde passet meg perfekt. Vet av en ubrukt, uregistrert 2009' Multistrada 1100 som hadde vært perfekt som donorsykkel
Kjøpte en fin søker på Mekkonomen i går, som har i tilegg til de obligatoriske 005-010 osv. har størrelser som: 004-006-008-013-018-023 osv.
Se der ja. Han må ha to slike nå da...skulle ha bedt han ut på en øl i stedeKliffArne wrote:"Pelsen", tror han er her inne også, har laget seg sånn adapter:
http://ikkebike.norwegianforum.net/t124 ... nnen-etage
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Joa, det går sakte framover. Vanskelig jobb detta, klipsa til lukkeshinsa er vriene å få på plass, når den ene er på plass så detter den den ned når den andre skal på plass, også må det hele av igjen for å ta av et par hundredeler til på shimsen
Forresten noen som veit om det er greit med en "klaring" bare nesten en hundredel?
Forresten noen som veit om det er greit med en "klaring" bare nesten en hundredel?
Last edited by Jonta on 18 Mar 2017 20:31, edited 1 time in total.
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Ganske knotete dette ja! Regner med du er obs på det, men putt f.eks en M6 skrue nedi oljereturhullet i den vertikale toppen, så unngår du å miste låseklipps nedi bunnen av blokka. Bare husk å fjern skruen når du er ferdig!!!! Et annet triks er å bruke et stort (og rent) flatskrujern til å holde ned lukkevippearmen. Dytt det forsiktig inn fra motsatt side og prøv deg fram. Vanskelig å forklare uten å vise.
Nå har jeg ikke klaringene til akkurat din type motor framfor meg, men flere Desmo-motorer er oppgitt med klaring fra 0.00mm-0.05mm på lukkeshim. Så en hundredel kan være mer enn nok på din motor, men sjekk opp
Nå har jeg ikke klaringene til akkurat din type motor framfor meg, men flere Desmo-motorer er oppgitt med klaring fra 0.00mm-0.05mm på lukkeshim. Så en hundredel kan være mer enn nok på din motor, men sjekk opp
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Har visst gått glipp av denne tråden. Jeg har et par måleadapter, enkle greier, et av dem lagde jeg i løpet av et par straxer i dreiebenken.
Klipsene holder seg lettere på plass hvis man har litt grease i sporet. Jeg tar også ut lukkefjæra mens jeg shimser, litt enklere uten denne.
Lukkeklaringene blir jo større etterhvert, så det er jo best å sette dem så små som man kan. Men de må jo ikke nype, lukkeshimset må kunne dreies uten motstand.
Og så liker jeg å snurre kammen og verifisere at det ikke nyper noe sted. Uten lukkefjær dette også.
Klipsene holder seg lettere på plass hvis man har litt grease i sporet. Jeg tar også ut lukkefjæra mens jeg shimser, litt enklere uten denne.
Lukkeklaringene blir jo større etterhvert, så det er jo best å sette dem så små som man kan. Men de må jo ikke nype, lukkeshimset må kunne dreies uten motstand.
Og så liker jeg å snurre kammen og verifisere at det ikke nyper noe sted. Uten lukkefjær dette også.
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Joda, jeg har huska å tette hullet med en gummipropp ja og lagt en huskelapp sammen med vippearmsdeksla. Jeg har brukt en flattrekker inn fra samme side, den er lett å komme bort i og glipper lett, jeg skal prøve det du fåreslår, fra motsatt side. Nå venter jeg bare på fem shims fra Løvaas for å få det ferdig.Andreas wrote:Ganske knotete dette ja! Regner med du er obs på det, men putt f.eks en M6 skrue nedi oljereturhullet i den vertikale toppen, så unngår du å miste låseklipps nedi bunnen av blokka. Bare husk å fjern skruen når du er ferdig!!!! Et annet triks er å bruke et stort (og rent) flatskrujern til å holde ned lukkevippearmen. Dytt det forsiktig inn fra motsatt side og prøv deg fram. Vanskelig å forklare uten å vise.
Nå har jeg ikke klaringene til akkurat din type motor framfor meg, men flere Desmo-motorer er oppgitt med klaring fra 0.00mm-0.05mm på lukkeshim. Så en hundredel kan være mer enn nok på din motor, men sjekk opp
Det måleadapteret var ikke så lett å bruke, da det ikke var opplyst høyden på det, og man trenger egentlig en ny shims for å måle høyden på det. Jeg kom fram til 8.48mm. merkelig at de ikke klarte å gjøre det enkelt og laget det på f.eks. 10mm. ?pelsen wrote:Har visst gått glipp av denne tråden. Jeg har et par måleadapter, enkle greier, et av dem lagde jeg i løpet av et par straxer i dreiebenken.
Klipsene holder seg lettere på plass hvis man har litt grease i sporet. Jeg tar også ut lukkefjæra mens jeg shimser, litt enklere uten denne.
Lukkeklaringene blir jo større etterhvert, så det er jo best å sette dem så små som man kan. Men de må jo ikke nype, lukkeshimset må kunne dreies uten motstand.
Og så liker jeg å snurre kammen og verifisere at det ikke nyper noe sted. Uten lukkefjær dette også.
Grease i sporet selvførgelig, jeg prøvde grease på klipsen og det er håpeløst, da klistrer det til allt annet som fingre pinsett osv.
Er det bare å hekte av lukke fjæra?
På det to lukkeshimsa jeg er færdig med får jeg dreid dem greit rundt, men 004 søker'n går ikke inn.
Takk for tips begge to!
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Man må ha et shims med kjent størrelse for å kalibrere måleadapteret.Jonta wrote:Det måleadapteret var ikke så lett å bruke, da det ikke var opplyst høyden på det, og man trenger egentlig en ny shims for å måle høyden på det. Jeg kom fram til 8.48mm. merkelig at de ikke klarte å gjøre det enkelt og laget det på f.eks. 10mm. ?
Grease i sporet selvførgelig, jeg prøvde grease på klipsen og det er håpeløst, da klistrer det til allt annet som fingre pinsett osv.
Er det bare å hekte av lukke fjæra?
På det to lukkeshimsa jeg er færdig med får jeg dreid dem greit rundt, men 004 søker'n går ikke inn.
Takk for tips begge to!
Min F1 har ikke samme toppene som nyere dukker, men det bør jo gå an og ta av lukkefjæra på de nyere også. De er jo enklere å shimse enn Pantah.
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Ventiler just. Ducati. Låne adapteren for å få målt stenge shimsa skikkelig...
Har bomma litt på målinga og bestillt et par lukkeshims 13 hundredeler for tykke. Men etter noen runder på brynet er den ene straks i mål, og handa mi er ikke brukandes til noe på ei stund da jeg selvførgelig driver å fresher opp et par bass halser samtidig.
Får ikke av ret fjæra men jeg bruker en trekker til å presse ned vippearmen som passer fint.
Får ikke av ret fjæra men jeg bruker en trekker til å presse ned vippearmen som passer fint.