Page 1 of 1

Luftfilter. Bmc. K&n filter. Har det noe for seg?

Posted: 14 Dec 2016 20:52
by Bjarne89
Hei.:) har det noe for seg å bytte til et annet luftfilter?
Ser de kommer i en "vanelig" versjon og en race versjon. .
Hva er forskjellen på de?

Re: Luftfilter. Bmc. K&n filter. Har det noe for seg?

Posted: 14 Dec 2016 23:12
by Toven
De med mer kunnskaper enn meg kommer nok med svar etter hvert :D

Sånn som jeg har forstått det, ofte sånne 'racing' filtre gir mer luftgjennomstrømming som igjen øker effekten (?).
Vil vel kanskje være en merkbar effektøkning. Om det gir noe negativ følge er jeg ikke helt sikker på. Computeren tar seg vel av eventuell blandingsforhold, eller tar jeg feil nå?

Så er det smak og behag om filtrene er type vaskbare, slik at du slipper å kjøpe nye. Tror da K&N har dette, pleier å koste litt.

Re: Luftfilter. Bmc. K&n filter. Har det noe for seg?

Posted: 14 Dec 2016 23:20
by tshansen
Nå er det vel begrenset hvor god sykkelen er til å justere blandingen selv. Vet Lambda sensorene i eksosen har litt funksjon, men å bytte til racing filter er vel helt unødvendig om en ikke har planer om å mappe (power commander) samt benke sykkelen :-k

Re: Luftfilter. Bmc. K&n filter. Har det noe for seg?

Posted: 15 Dec 2016 01:01
by mekkern
Når det gjelder luftfiltere er det store forskjeller...
På noen sykler er det ingen/minimal forskjell fordi utgangspunktet var bra-andre får merkbare forskjeller.
noen sykler har i utgangspunktet også filtre lignende ettermarkedsfiltere -andre papirfilter(papir billig og ok hvis konstruert bra)
noen har dårlige løsninger av plasshensyn design eller for å spare litt på produksjon -men også for å selge servicedeler.

Hva er det "beste" filtermaterialet?(papir/bomull/skum/syntetduk/oljebad-netting)
da kommer spørsmålet: For hva?

rense lufta eller slippe mest mulig luft igjennom?
levetid for filter eller serviceintervaller for skifte/rens?
Pris?

Her må en da ta noen valg.

Noen sykler får en såpass økning i luftgjennomgangen at ecu ikke greier å kompensere og vil gå magrere -andre ikke.

Re: Luftfilter. Bmc. K&n filter. Har det noe for seg?

Posted: 15 Dec 2016 01:11
by Toven
Tror det greieste er kanskje å kjøre vanlig filter, med mindre man skal få til optimalt ytelse og banekjøring.

Til det daglige og tur, ville ikke jeg ofret dårligere renseevne for mer luft.

Re: Luftfilter. Bmc. K&n filter. Har det noe for seg?

Posted: 15 Dec 2016 10:49
by Bjarne89
Takk for svar:) tror jeg går for denne vanelog versjonen da:) sykkelen skal uansett mappes i benk til våren før den blir tatt i bruk igjen:)