F800GS - Batteri hjelp

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: F800GS - Batteri hjelp

Post by knutk »

Bergen wrote:
knutk wrote: Hvilket batteri?
Mange er så kjipe at de springer på Biltema.
Mitt syn er: Spar pengene andre steder.
Man kan selvsagt ha flaks å få et bra batteri også derifra, men ved å observere andres erfaringer med batteri derifra ville jeg ikke satt det i min sykkel.
Dra til BMW forhandler og betal de ekstra kronene. Ta også med deg en smart-lader for vedlikeholdslading i løpet av vinteren.
Ikke enig i at Biltema har dårligere gel batteri enn mange kjente og dyrere merker. Har mange kompiser som bruker batteri fra Biltema uten problemer på flere av sine sykler.
Har handlet nok dyrt skrot fra diverse kjente leverandører, bla. batterier.

Men helt enig i at det må en original canbuslader til. Det er viktig om du skal lade via canbus pluggen.
For ikke å dra dette tema til en BT vs de andre diskusjon vil jeg bare gi dette svaret. Foreslår eventuell videre diskusjon i egen streng.

Min skepsis til BTs batteri baserer seg på følgende:

BTs batteri har relativt stor indre motstand i forhold til andre mer annerkjente (og dyrere) batteri. (I tillegg passer ofte ikke kassa helt, så det kan bli køddent å montere..)

På nyere BMWer betyr dette følgende:
Når man aktiverer ABS blir der relativt mye strømforbruk (husk at dynamoen leverer begrenset strøm, og batteriet er relativt lite).
Indre motstand i batteriet forårsaker spenningstap, og lav spenning til ABS-servo betyr at servomotor snurrer treger = større strøm = raskere slitasje.
Dårlig batteri er en fin måte å sikre seg at man må skifte ABS- enheten etter noen år.
BMS-K computer (Motorstyring) på de nyere syklene har innebygget en terskel for minimum spenning. Faller spenningen for lavt legger ikke BMS-K inn tenning og bensin. Startmotor snurrer, men motor vil ikke starte.
I stedet for å måtte legge ut egenandel for bergningsbil mens man er på tur (og i tillegg må kjøpe nytt batteri i allefall) er det mye greiere å gjøre det først som sist.
Det jeg nevner er ikke oppdiktet, har sett det med egne øyner.
User avatar
Palma
Posts: 4743
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: F800GS - Batteri hjelp

Post by Palma »

Er det noe Knutk ikke kan svare på, så er det ikke verdt å få svar på =D>
bLEiGi
Posts: 4
Joined: 11 Dec 2016 14:58
MC: BMW F800GS 2013 mod.

Re: F800GS - Batteri hjelp

Post by bLEiGi »

Tusen takk for svar. Plutselig en mye bedre følelse i kroppen her!

Når det gjelder type batteri; gel eller syre (?), hva anbefales?
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: F800GS - Batteri hjelp

Post by knutk »

bLEiGi wrote:Tusen takk for svar. Plutselig en mye bedre følelse i kroppen her!

Når det gjelder type batteri; gel eller syre (?), hva anbefales?
Anbefaler AGM batteri.
Det har i likhet med GEL batteri samme egenskap som GEL når det gjelder å holde tett, men er mer robust og tåler større lading/utlading.
Flåsete sagt: AMG er alt GEL tilbyr, bare mer og bedre.

Syre kan du glemme. En GS kommer til å bli lagt på siden (ellers har du det ikke morro :D ), så glem syre.

Et annet moment med GEL vs AGM er at GEL batteri egentlig skal ha 0,6V lavere ladespenning. Således, med mindre sykkelen er levert med GEL batteri fra fabrikk (regner med at de da tilpasser ladespenning til GEL) bør man unngå GEL batteri om en ønsker at batteriet skal holde.

F800 serien kommer med AMG batteri fra fabrikk, og det er hva du får fra BMW forhandler.
Om man passer på så de ikke blir og forbli utladet over litt tid holder de i mange år.

Det snakkes om vedlikeholdslading om vinteren.

Der er smartladere som kan forbli tilkoblet hele vinteren.
De begynner med å toppe opp batteriet. Når batteriet er fulladet går lader i dvale, og våkner med jevne mellomrom (fra et døgn til en uke, varierende med fabrikat. (Feks, min BMW lader logger på hver 14 dag.)

Er man usikker på om smartladeren en har er "den rette" holder det å koble den til en gang i måneden. Er man lat kan man koble den via en uke-timer og la den stå på et par timer i uka.
Bergen

Re: F800GS - Batteri hjelp

Post by Bergen »

Dette var interessant og utfyllende info knutk :thumleft Leser en del på bla. I-BMW forumet, og har ikke sett dette diskutert før.
Vet du om andre forum dette er diskutert, og evt en link?

BMW sine moderne bremsesystem er for avansert til at en ikke tuller med strømtilførselen :)
Post Reply