F800GS - Batteri hjelp
F800GS - Batteri hjelp
Hei,
Jeg har en BMW F800GS 2013 modell. MC er "nytt" for meg og det er forsovidt "mekking"/ feilsøking på slike råe maskiner. Jeg kjøpte sykkelen i fjor og la merke til at selger måtte lade batteri før jeg prøvekjørte og når jeg skulle hente den. Han var redd for at sykkelen ikke skulle starte pga utladet batteri. Jeg tror ikke batteriet noengang har blitt skiftet ut. Jeg har etter kjøpet installert en slik ladekabel slik jeg enkelt kan vedlikeholde batteriet. Dette installerte jeg etter jeg ved flere anledninger kom til en utladet sykkel; etter å ha stått ubrukt i noen uker. Ladingen har fungert fint til nå, men nå vil ikke sykkelen starte mer. Lys etc. går på når jeg vrir om tenningen, men sykkelen starter ikke når jeg trykker på startknappen selv om batteriladeren sier at batteriet er fulladet. Sykkelen startet derimot i bakkestart; så sykkelen fungerer!
Spørsmål
1. Er det på tide å skifte ut batteriet om det aldri er blitt skifta før?
2. Kan batteriet være fullada, men at det fortsatt ikke er nok "futt" lagret i det for start av MC grunnet alder på batteri (altså for lite Volt eller amper eller noe i den duren)?
3. Om jeg bør kjøpe nytt batteri; hvor anbefaler dere å kjøpe dette (bor i Bergen)? På nett eller i byen? Biltema eller merkevare? Gel eller syre?
Hadde satt pris på svar. Liker ikke denne evige bekymringen på en sykkel som ikke vil starte som den er laget for å starte.
Hilsen,
bLEiGi
Jeg har en BMW F800GS 2013 modell. MC er "nytt" for meg og det er forsovidt "mekking"/ feilsøking på slike råe maskiner. Jeg kjøpte sykkelen i fjor og la merke til at selger måtte lade batteri før jeg prøvekjørte og når jeg skulle hente den. Han var redd for at sykkelen ikke skulle starte pga utladet batteri. Jeg tror ikke batteriet noengang har blitt skiftet ut. Jeg har etter kjøpet installert en slik ladekabel slik jeg enkelt kan vedlikeholde batteriet. Dette installerte jeg etter jeg ved flere anledninger kom til en utladet sykkel; etter å ha stått ubrukt i noen uker. Ladingen har fungert fint til nå, men nå vil ikke sykkelen starte mer. Lys etc. går på når jeg vrir om tenningen, men sykkelen starter ikke når jeg trykker på startknappen selv om batteriladeren sier at batteriet er fulladet. Sykkelen startet derimot i bakkestart; så sykkelen fungerer!
Spørsmål
1. Er det på tide å skifte ut batteriet om det aldri er blitt skifta før?
2. Kan batteriet være fullada, men at det fortsatt ikke er nok "futt" lagret i det for start av MC grunnet alder på batteri (altså for lite Volt eller amper eller noe i den duren)?
3. Om jeg bør kjøpe nytt batteri; hvor anbefaler dere å kjøpe dette (bor i Bergen)? På nett eller i byen? Biltema eller merkevare? Gel eller syre?
Hadde satt pris på svar. Liker ikke denne evige bekymringen på en sykkel som ikke vil starte som den er laget for å starte.
Hilsen,
bLEiGi
Re: F800GS - Batteri hjelp
Hallaien, velkommen hit
Man kan selvfølgelig ikke utelukke at batteriet har tatt kveld, men på en såpass ny sykkel er ikke dette det første som slår meg. Har du et voltmeter for hånden? Slik at du kan måle spenningen på batteriet? Sykkelen bruker en del strøm av batteri når det skal starte. Kjører du mye småturer, får gjerne ikke batteriet ladet seg skikkelig (bare ved kjøring) å batteriet tappes sakte utover sesongen.
Personlig kommer jeg ikke til å handle batteri på biltema, men de lærde strides om dette er tull eller ikke Å kjøpe seg et batteri med Ride i Åsane, BMW forhandleren i byen (bor selv i Bergen) er mitt råd. Men først ville jeg sjekket om batteriet var ødelagt, ved hjelp av et voltmeter.
Nå husker jeg ikke i farten hvor mye det skulle vise, men regner med flere vil komme med innspill i denne tråden
Man kan selvfølgelig ikke utelukke at batteriet har tatt kveld, men på en såpass ny sykkel er ikke dette det første som slår meg. Har du et voltmeter for hånden? Slik at du kan måle spenningen på batteriet? Sykkelen bruker en del strøm av batteri når det skal starte. Kjører du mye småturer, får gjerne ikke batteriet ladet seg skikkelig (bare ved kjøring) å batteriet tappes sakte utover sesongen.
Personlig kommer jeg ikke til å handle batteri på biltema, men de lærde strides om dette er tull eller ikke Å kjøpe seg et batteri med Ride i Åsane, BMW forhandleren i byen (bor selv i Bergen) er mitt råd. Men først ville jeg sjekket om batteriet var ødelagt, ved hjelp av et voltmeter.
Nå husker jeg ikke i farten hvor mye det skulle vise, men regner med flere vil komme med innspill i denne tråden
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: F800GS - Batteri hjelp
For å sjekke om batteriet er kaputt må du nesten sjekke spenningsfallet ved belastning, det får du gjort på et verksted. Har du sjekka kontaktene dine både på batteriet og starteren. Ta de av og puss de rene med et pussepapir.
Et batteri til sykker'n din koster fra 400-800 kr på biltema. De har som alle andre 3 års garanti hvis du tar vare på kvitteringa.
Mitt BT-batteri er nå på 4. året. Funker gull. Har en BMW1150GS.
Men man kan være uheldig med BT-batteri og.. som alle andre batteri.
Du sier at sykker'n ikke starter, vil det si at det ikke skjer noe? Ikke noe knepp, ingen lyd i starteren, eller går den rundt men vil ikke i gang ?
Et batteri til sykker'n din koster fra 400-800 kr på biltema. De har som alle andre 3 års garanti hvis du tar vare på kvitteringa.
Mitt BT-batteri er nå på 4. året. Funker gull. Har en BMW1150GS.
Men man kan være uheldig med BT-batteri og.. som alle andre batteri.
Du sier at sykker'n ikke starter, vil det si at det ikke skjer noe? Ikke noe knepp, ingen lyd i starteren, eller går den rundt men vil ikke i gang ?
- mekkern
- Posts: 5121
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: F800GS - Batteri hjelp
De "nye" syklene i dag bruker strøm hele tiden selv m tenning av og vil være "tomme" etter x antall uker..
Når det gjelder titt tilfelle er spørsmålet om alt "går i svart" når du trykker på startknappen eller om det bare er starter som ikke funker?
Når du ikke belaster batteriet kan et def. batteri virke ok.
Hvis det blir "mørkt" er nok batteriet kass.. hvis det fortsatt virker som andre ting fortsatt har plenty strøm mens du holder startknappen inne kan det være en feil du kan ta på reklamasjon(startrelee/starter)
Prøv m startkabel fra et annet batteri/bil så finner du ut om du mangler strøm.
Når det gjelder titt tilfelle er spørsmålet om alt "går i svart" når du trykker på startknappen eller om det bare er starter som ikke funker?
Når du ikke belaster batteriet kan et def. batteri virke ok.
Hvis det blir "mørkt" er nok batteriet kass.. hvis det fortsatt virker som andre ting fortsatt har plenty strøm mens du holder startknappen inne kan det være en feil du kan ta på reklamasjon(startrelee/starter)
Prøv m startkabel fra et annet batteri/bil så finner du ut om du mangler strøm.
Re: F800GS - Batteri hjelp
Hvis ikke batteriet holder etter å ha blitt ladet er det bare å kjøpe nytt. Hadde samme greien på min sykkel forrige vinter, og opplevd dette på flere sykler med vedlikeholdslader tilkoblet. Batterier er forbruksvarer..
Selv skiftet jeg forrige vinter et 5 år gammelt batteri på min GS1200. Bare pass på at størrelse / målene stemmer. På min sykkel var det en "kasse" under original batteriet som jeg måtte ta ut for å få plass til det nye. (glemte å sjekke mål før jeg stakk innom biltema)
Tror jeg kjøpte dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... 000019520/
12 volt 14Ah. Og det har funket fint siden, også nå på høst / vinter.
Originale batteri trenger du ikke bruke penger på, som masse andre originale og dyre deler
Edit: ta en sjekk av batteriet også. Sjekk også ladestrøm. Her er en grei link http://www.mc24.no/article.php?articleID=2398
Selv skiftet jeg forrige vinter et 5 år gammelt batteri på min GS1200. Bare pass på at størrelse / målene stemmer. På min sykkel var det en "kasse" under original batteriet som jeg måtte ta ut for å få plass til det nye. (glemte å sjekke mål før jeg stakk innom biltema)
Tror jeg kjøpte dette http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Re ... 000019520/
12 volt 14Ah. Og det har funket fint siden, også nå på høst / vinter.
Originale batteri trenger du ikke bruke penger på, som masse andre originale og dyre deler
Edit: ta en sjekk av batteriet også. Sjekk også ladestrøm. Her er en grei link http://www.mc24.no/article.php?articleID=2398
Re: F800GS - Batteri hjelp
For en respons! Dette kan jeg like...
Det jeg opplever nå er akkurat det samme jeg har opplevd tidligere (det er derfor jeg spør om det kan ha noe med kapasitet til et gammelt batteri å gjøre; om det kan forverre seg på en måte), hvor vedlikeholdsladeren min har vært løsningen. Alt av lys etc. går på når jeg vrir om nøkkelen. Meterne snurrer og "sjekker" blir utført som det gjør vanligvis når alt fungerer. Når jeg trykker på knappen lager det bare et "tikk", ikke noe motor som prøver å starte som man gjør på gamle biler (hvis dere forstår). Etter forsøket snurrer meterne på ny som om jeg har skrudd på sykkelen.
Jeg kan kanskje prøve å laste en video opp på youtobe og linke til; ville det hjulpet å vurdere feilen min?
Kan jeg koble opp MC mot bil med startkabler som bil mot bil???
Det jeg opplever nå er akkurat det samme jeg har opplevd tidligere (det er derfor jeg spør om det kan ha noe med kapasitet til et gammelt batteri å gjøre; om det kan forverre seg på en måte), hvor vedlikeholdsladeren min har vært løsningen. Alt av lys etc. går på når jeg vrir om nøkkelen. Meterne snurrer og "sjekker" blir utført som det gjør vanligvis når alt fungerer. Når jeg trykker på knappen lager det bare et "tikk", ikke noe motor som prøver å starte som man gjør på gamle biler (hvis dere forstår). Etter forsøket snurrer meterne på ny som om jeg har skrudd på sykkelen.
Jeg kan kanskje prøve å laste en video opp på youtobe og linke til; ville det hjulpet å vurdere feilen min?
Kan jeg koble opp MC mot bil med startkabler som bil mot bil???
Re: F800GS - Batteri hjelp
Ja, du kan fint gi starthjelp med startkabler fra bil.
Forsvinner displaylys når du tryker på startknappen? Isåfall vil jeg tro batteriet er kaputt. Men prøv starthjelp, og funker det er det bare å kjøpe nytt batteri.
Forsvinner displaylys når du tryker på startknappen? Isåfall vil jeg tro batteriet er kaputt. Men prøv starthjelp, og funker det er det bare å kjøpe nytt batteri.
Re: F800GS - Batteri hjelp
Display blir svart ja, når jeg prøver å starte.
Se video av det hele her.
Han valgte visst å lage en slags startlyd i dag.
Se video av det hele her.
Han valgte visst å lage en slags startlyd i dag.
- mekkern
- Posts: 5121
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: F800GS - Batteri hjelp
Ikke noe mer å lure på:
KAPUTT batteri.
Kjøp nytt på våren og ikke nå (så slipper du å lade i vinter)-hvis du ikke skal ut å kjøre da...
Edit:
Hvis et batteri blir HELT utladet har det tapt seg 20% selv om det er helt nytt..
Derfor må du passe på å gi en dæsj m strøm innimellom hvis den ikke brukes på en stund-men som mange har erfart så er ikke vedlikeholdslading over lenger tid heldig for batteriet(superlader eller ikke)
KAPUTT batteri.
Kjøp nytt på våren og ikke nå (så slipper du å lade i vinter)-hvis du ikke skal ut å kjøre da...
Edit:
Hvis et batteri blir HELT utladet har det tapt seg 20% selv om det er helt nytt..
Derfor må du passe på å gi en dæsj m strøm innimellom hvis den ikke brukes på en stund-men som mange har erfart så er ikke vedlikeholdslading over lenger tid heldig for batteriet(superlader eller ikke)
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: F800GS - Batteri hjelp
Det virket rimelig ferdig ja. Fin sykkel forresten Liker den fargen der
Re: F800GS - Batteri hjelp
Batteriet må byttes.
Forrige eier har trolig drept batteriet ved å tillate at det har blitt helt utladet under vinterlagring, eller noe slikt.
Hvilket batteri?
Mange er så kjipe at de springer på Biltema.
Mitt syn er: Spar pengene andre steder.
Man kan selvsagt ha flaks å få et bra batteri også derifra, men ved å observere andres erfaringer med batteri derifra ville jeg ikke satt det i min sykkel.
Dra til BMW forhandler og betal de ekstra kronene. Ta også med deg en smart-lader for vedlikeholdslading i løpet av vinteren.
Forrige eier har trolig drept batteriet ved å tillate at det har blitt helt utladet under vinterlagring, eller noe slikt.
Hvilket batteri?
Mange er så kjipe at de springer på Biltema.
Mitt syn er: Spar pengene andre steder.
Man kan selvsagt ha flaks å få et bra batteri også derifra, men ved å observere andres erfaringer med batteri derifra ville jeg ikke satt det i min sykkel.
Dra til BMW forhandler og betal de ekstra kronene. Ta også med deg en smart-lader for vedlikeholdslading i løpet av vinteren.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: F800GS - Batteri hjelp
Konstant tillkoblede vedlikeholdsladere har tatt livet av mange flere batterier enn de har reddet
Lad heller opp batteriet etpar ganger i løpet av vinteren og koble ifra laderen mellom ladningene
Lad heller opp batteriet etpar ganger i løpet av vinteren og koble ifra laderen mellom ladningene
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: F800GS - Batteri hjelp
Dette gjør jeg også! Lader batteriet kanskje annen hver helg eller noe slikt gjennom vinter lagringen. Det er begrenset hvor intelligent disse smart/vedlikeholdsladerene er.ojda wrote:Konstant tillkoblede vedlikeholdsladere har tatt livet av mange flere batterier enn de har reddet
Lad heller opp batteriet etpar ganger i løpet av vinteren og koble ifra laderen mellom ladningene
Kan jo bare referere til batteriene som står i de mange brannbilene rundt om. Tipper disse byttes langt oftere enn et gjennomsnittlig bil/lastebil batteri. De står på konstant lading (å det må de)
Så ikke la laderen stå på hele vinteren
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: F800GS - Batteri hjelp
Ikke enig i at Biltema har dårligere gel batteri enn mange kjente og dyrere merker. Har mange kompiser som bruker batteri fra Biltema uten problemer på flere av sine sykler.knutk wrote: Hvilket batteri?
Mange er så kjipe at de springer på Biltema.
Mitt syn er: Spar pengene andre steder.
Man kan selvsagt ha flaks å få et bra batteri også derifra, men ved å observere andres erfaringer med batteri derifra ville jeg ikke satt det i min sykkel.
Dra til BMW forhandler og betal de ekstra kronene. Ta også med deg en smart-lader for vedlikeholdslading i løpet av vinteren.
Har handlet nok dyrt skrot fra diverse kjente leverandører, bla. batterier.
Men helt enig i at det må en original canbuslader til. Det er viktig om du skal lade via canbus pluggen.
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9147
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: F800GS - Batteri hjelp
Det idielle er jo selvfølgelig å koble batteriet fra (-ledningen) men ikke alle nyerer syklers elektronikk er like glad i å stå uten strøm over lengere tidojda wrote:Konstant tillkoblede vedlikeholdsladere har tatt livet av mange flere batterier enn de har reddet
Lad heller opp batteriet etpar ganger i løpet av vinteren og koble ifra laderen mellom ladningene
Haha,! Jeg quoter meg selv
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.