Hva er greia med et veldig tight styrelager?
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Hva er greia med et veldig tight styrelager?
På noen sykkler jeg har lånt bla på et par Yamaha XT offroader og en speedway sykkel har jeg har lagt merke til at styrelageret var strammet såpass at jeg fandt det ubehagelig og hemmende. Uten at eier hadde lagt noe videre merke det. Eieren av speedway sykkelen mente det hadde en styre dempende effekt. Jeg husker også at en gammel japaner (var det Kawa H1?) som en venn eide, hadde en stor enhånds styrelager stramme skrue som kunne justeres under kjøring.
Noen som har tanker om detta?
Noen som har tanker om detta?
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Mange som kjører rundt med korrekt strammete styrelagre, men med uttørket grease.
Japanere er kjent for å spare på fettet, de syklene jeg har hatt har ihvertfall fått en ny og bedre tilværelse med fersk grease
Japanere er kjent for å spare på fettet, de syklene jeg har hatt har ihvertfall fått en ny og bedre tilværelse med fersk grease
-
- Posts: 546
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Ja hva er for tight? Jeg føler at jeg må ha null motstand når jeg prøver å svinge når forhjulet henger fritt, samtidig ikke antydning til slark.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Rett det som skrives, verkstedsmanualer pleier å si en del om dette. Er jo en del varianter på lagertyper ute og går.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Ikke dumt med nippel, men jeg klarer meg lenge med gode tetninger og en solid dose siliconspray inni selve styrestammen for å fortrenge evt. fuktighet som måtte luske seg inn.Traveller wrote:Modifiserte styrekrona med fettnippel og pumpet den full av fett. Gruer meg litt for å demontere og skifte styrelager som er litt korrodert.Lasse Liten wrote:Mange som kjører rundt med korrekt strammete styrelagre, men med uttørket grease.
Japanere er kjent for å spare på fettet, de syklene jeg har hatt har ihvertfall fått en ny og bedre tilværelse med fersk grease
Bare å finne frem håndslegge
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Jeg bruker ei digital fiskevekt og jekker fremhjulet fra bakken og fester vekta i gaffeltoppene og drar. Når styrekrona beveger seg på 1,3-1,4 kg er det bra.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Den klarte ikke mine små grå å billedgjøreDrGreve wrote:Jeg bruker ei digital fiskevekt og jekker fremhjulet fra bakken og fester vekta i gaffeltoppene og drar. Når styrekrona beveger seg på 1,3-1,4 kg er det bra.
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Det handler i prinsippet om vekstang og avstand til senter. Uten at jeg har sjekket det så vil jeg anta at hvis man måler ytterst på styreholken så vil ca. ett halvt kilo være en ok belastning...
Skal huske å måle på begge plassene neste gang jeg bytter styrelager
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
Blei bare litt nysgjerrig
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: RE: Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Tror ikke det er noen forskjell på standard sykler i de forskjellige segmentene bortsett fra choppere med lange gafler og unormal gaffelforsprang.jhn wrote:Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
Det som slår ut mest er hvor langt fra senter man måler.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Bredden av krona har jo noe å si for tallet, det handler jo om moment for å bevege krona.jhn wrote:Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
Gaffelvinkel skal ikke ha noen betydning, dette er bare forspenning av styrelager.
Å stramme styrelageret for å oppnå dempende effekt er sikkert lurt på en konkurransesykkel hvor man ikke ikke ønsker å dra på vekten av en styredemper, men til vanlige sykler er styredemper bedre egnet.
Styrelager jobber i samme posisjon hele tiden, så de blir mye raskere slitt enn lager som snurrer. Dette merker man veldig godt hvis man forspenner et slitt lager.
Re: RE: Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
DrGreve wrote:Tror ikke det er noen forskjell på standard sykler i de forskjellige segmentene bortsett fra choppere med lange gafler og unormal gaffelforsprang.jhn wrote:Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
Det som slår ut mest er hvor langt fra senter man måler.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Det jeg tenkte ... tror jeg ... er at ved slakkere gaffelvinkel, vil ikke styret tippe lettere til siden, eller kanskje kjappere er mere presist sagt?pelsen wrote: Bredden av krona har jo noe å si for tallet, det handler jo om moment for å bevege krona.
Gaffelvinkel skal ikke ha noen betydning, dette er bare forspenning av styrelager.
Men dette var bare en flyktig og nesten ubevisst tanke som slo meg
Jeg er kjent med prinsippet om kraft * arm
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?
Om du trekker horisontalt, så vil gaffelvinkel ha noe å si. Her er det mulig å lage en utredning av hvor stor kraft (ikke masse!) man skal bruke, og hvordan måle dette hvor.
Men det er jo ikke så vanskelig, styret skal løpe lett og jevnt, og det skal ikke være slark i styrekrona. De fleste ønsker seg noe motstand i lageret, helt løst kan føles vinglete.
Men det er jo ikke så vanskelig, styret skal løpe lett og jevnt, og det skal ikke være slark i styrekrona. De fleste ønsker seg noe motstand i lageret, helt løst kan føles vinglete.