Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 546
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by Jonta »

På noen sykkler jeg har lånt bla på et par Yamaha XT offroader og en speedway sykkel har jeg har lagt merke til at styrelageret var strammet såpass at jeg fandt det ubehagelig og hemmende. Uten at eier hadde lagt noe videre merke det. Eieren av speedway sykkelen mente det hadde en styre dempende effekt. Jeg husker også at en gammel japaner (var det Kawa H1?) som en venn eide, hadde en stor enhånds styrelager stramme skrue som kunne justeres under kjøring.
Noen som har tanker om detta?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by Lasse Liten »

Mange som kjører rundt med korrekt strammete styrelagre, men med uttørket grease.
Japanere er kjent for å spare på fettet, de syklene jeg har hatt har ihvertfall fått en ny og bedre tilværelse med fersk grease :D
Jonta
Posts: 546
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by Jonta »

Ja hva er for tight? Jeg føler at jeg må ha null motstand når jeg prøver å svinge når forhjulet henger fritt, samtidig ikke antydning til slark.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by Lasse Liten »

Rett det som skrives, verkstedsmanualer pleier å si en del om dette. Er jo en del varianter på lagertyper ute og går.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by Lasse Liten »

Traveller wrote:
Lasse Liten wrote:Mange som kjører rundt med korrekt strammete styrelagre, men med uttørket grease.
Japanere er kjent for å spare på fettet, de syklene jeg har hatt har ihvertfall fått en ny og bedre tilværelse med fersk grease :D
:-k Modifiserte styrekrona med fettnippel og pumpet den full av fett. Gruer meg litt for å demontere og skifte styrelager som er litt korrodert. :redface
Ikke dumt med nippel, men jeg klarer meg lenge med gode tetninger og en solid dose siliconspray inni selve styrestammen for å fortrenge evt. fuktighet som måtte luske seg inn.
Bare å finne frem håndslegge
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by DrGreve »

Jeg bruker ei digital fiskevekt og jekker fremhjulet fra bakken og fester vekta i gaffeltoppene og drar. Når styrekrona beveger seg på 1,3-1,4 kg er det bra.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by Lasse Liten »

DrGreve wrote:Jeg bruker ei digital fiskevekt og jekker fremhjulet fra bakken og fester vekta i gaffeltoppene og drar. Når styrekrona beveger seg på 1,3-1,4 kg er det bra.
Den klarte ikke mine små grå å billedgjøre :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by DrGreve »

Hjalp dette? :)
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by Lasse Liten »

DrGreve wrote:Hjalp dette? :)
Image
JA!
ikke dumt :) 1,4 kg hørtes umiddelbart litt tungt ut, men det er det sikkert ikke :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by DrGreve »

Lasse Liten wrote:
DrGreve wrote:Hjalp dette? :)
Image
JA!
ikke dumt :) 1,4 kg hørtes umiddelbart litt tungt ut, men det er det sikkert ikke :thumleft
Det handler i prinsippet om vekstang og avstand til senter. Uten at jeg har sjekket det så vil jeg anta at hvis man måler ytterst på styreholken så vil ca. ett halvt kilo være en ok belastning...
Skal huske å måle på begge plassene neste gang jeg bytter styrelager :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by jhn »

Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: RE: Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by DrGreve »

jhn wrote:Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
Tror ikke det er noen forskjell på standard sykler i de forskjellige segmentene bortsett fra choppere med lange gafler og unormal gaffelforsprang.
Det som slår ut mest er hvor langt fra senter man måler.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by pelsen »

jhn wrote:Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
Bredden av krona har jo noe å si for tallet, det handler jo om moment for å bevege krona.
Gaffelvinkel skal ikke ha noen betydning, dette er bare forspenning av styrelager.

Å stramme styrelageret for å oppnå dempende effekt er sikkert lurt på en konkurransesykkel hvor man ikke ikke ønsker å dra på vekten av en styredemper, men til vanlige sykler er styredemper bedre egnet.
Styrelager jobber i samme posisjon hele tiden, så de blir mye raskere slitt enn lager som snurrer. Dette merker man veldig godt hvis man forspenner et slitt lager.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: RE: Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by jhn »

DrGreve wrote:
jhn wrote:Vil dette tallet 1,4 kg passe like godt på alle sykler, eller har gaffelvinkel noen betydning?
Blei bare litt nysgjerrig
Tror ikke det er noen forskjell på standard sykler i de forskjellige segmentene bortsett fra choppere med lange gafler og unormal gaffelforsprang.
Det som slår ut mest er hvor langt fra senter man måler.

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
pelsen wrote: Bredden av krona har jo noe å si for tallet, det handler jo om moment for å bevege krona.
Gaffelvinkel skal ikke ha noen betydning, dette er bare forspenning av styrelager.
Det jeg tenkte ... tror jeg ... er at ved slakkere gaffelvinkel, vil ikke styret tippe lettere til siden, eller kanskje kjappere er mere presist sagt?
Men dette var bare en flyktig og nesten ubevisst tanke som slo meg

Jeg er kjent med prinsippet om kraft * arm
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva er greia med et veldig tight styrelager?

Post by ole m. »

Om du trekker horisontalt, så vil gaffelvinkel ha noe å si. Her er det mulig å lage en utredning av hvor stor kraft (ikke masse!) man skal bruke, og hvordan måle dette hvor. :shock:

Men det er jo ikke så vanskelig, styret skal løpe lett og jevnt, og det skal ikke være slark i styrekrona. De fleste ønsker seg noe motstand i lageret, helt løst kan føles vinglete. 8)
Post Reply