Skal skifte olje på sykkelen til meg og fruen straks, men vi har dessverre ingen instruksjonsbok.
Syklene: kawasaki zzr600 1998 og honda cb500 2001
Spørsmålene er som følger:
1. Hvor mye olje skal fylles på, på disse syklene? Dette er skifte av både oljexog filter
2. Hvilken viskositet anbefales, og har det så mye å si om oljen er halvsyntetisk eller full?
3. Er man nødt til å skifte kobberpakning/skive på tappepluggen. Hvor stor dimensjon?
Er det evt noe steder på nett jeg kan finne utav infoen nødvendig for oljeskift?
Hjelp med oljeinfo
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Hjelp med oljeinfo
Finner du brukermanual/servicemanual bør infoen finnes der.
Mulig noen inne her også sitter på infoen
Mulig noen inne her også sitter på infoen
Re: Hjelp med oljeinfo
Mulig du finner noe her, tror det er riktige linker
https://www.dropbox.com/s/bu43di24gaiwc ... 090-97.pdf
https://vk.com/doc229997541_361122595?h ... 49b48c78ea
https://www.dropbox.com/s/bu43di24gaiwc ... 090-97.pdf
https://vk.com/doc229997541_361122595?h ... 49b48c78ea
- quattrokim
- Posts: 823
- Joined: 06 Oct 2015 08:38
- MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R - Location: Frekhaug, Hordaland
Re: Hjelp med oljeinfo
Om du ikkje får tak i ny kobberpakning er det berre å varme opp den gamle så blir den nesten god som ny.
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Re: Hjelp med oljeinfo
1. Enten er det kikkehull med max/min - dvs olje midt på så er nivået riktig. Eller så er det peilepinne med strek - dvs olje akkurat på streken er riktig. Oljenivå skal alltid peiles/sjekkes når sykkelen står på senterstøtte (eller holdes i den rett opp og ned posisjonen) og med varm olje (dvs kjør litt, stopp og la stå i 2 min før måling). Ved oljebytte når det er litt usikkert hvor mye olje som skal fylles så fyll på litt under det du skal, kjør litt på tomgang, etterfyll. (Dvs spesielt ved filterbytte så suger disse til seg endel olje)Svenn1n wrote:Skal skifte olje på sykkelen til meg og fruen straks, men vi har dessverre ingen instruksjonsbok.
Syklene: kawasaki zzr600 1998 og honda cb500 2001
Spørsmålene er som følger:
1. Hvor mye olje skal fylles på, på disse syklene? Dette er skifte av både oljexog filter
2. Hvilken viskositet anbefales, og har det så mye å si om oljen er halvsyntetisk eller full?
3. Er man nødt til å skifte kobberpakning/skive på tappepluggen. Hvor stor dimensjon?
Er det evt noe steder på nett jeg kan finne utav infoen nødvendig for oljeskift?
2. 10W-40 JASO MA2 er safe for det meste. Ikke bruk bilolje (dvs olje uten JASO MA2) fordi da er det midler i oljen som gjør den for glatt for våtclutch i MC. Helsyntetisk er best medmindre det er snakk om innkjøring eller veterankjøretøy.
3. Nei, brukte min 2-3 ggr på V-Strom'en. Skrur du til med riktig moment så blir ikke denne så flattrykt at den ikke kan brukes igjen noen ggr. Det vanskeligste er å finne partnummer. Når du har det så er det bare å bestille - koster ikke stort for 10x f.eks.
Re: Hjelp med oljeinfo
Runes svar dekker det meste.
Men tillater meg å være uenig med hensyn til synet på bytte av tetningsring for bunnpluggen.
Dersom du har bunnpanne i aluminium bør du bruke en aluminiumsring isf. kobberring. Dette pga. galvaniske reaksjoner mellom kobber og aluminium.
Uansett, bytt ringen hver gang. Første gang man drar til bunnskruen med ny kobber/alu-ring blir denne komprimert og tetter i prosessen uten behov for å stramme bunnpluggen for hardt.
Ved gjenbruk må man dra til bunnpluggen hardere for å holde tett.
Sier ikke at man ikke kan bruke ringen på nytt i nødsfall, men gjør man det ofte ryker gjengene i bunnpanna til slutt.
Det er innerdiameteren på ringen som er viktig. Om du ikke finner data for ringen tar du bunnpluggen med til nærmeste lokale verksted og de hjelper deg å finne en ring som passer.
Trolig har de kun kobberringer, men bedre med ny kobberring enn gjenbruk av alu-ring. Få med et par stk, så kan du bruke tiden frem til neste skift til å skaffe flere ringer. Merkeforhandler vil helt sikkert kunne skaffe deg riktige produkt.
Men tillater meg å være uenig med hensyn til synet på bytte av tetningsring for bunnpluggen.
Dersom du har bunnpanne i aluminium bør du bruke en aluminiumsring isf. kobberring. Dette pga. galvaniske reaksjoner mellom kobber og aluminium.
Uansett, bytt ringen hver gang. Første gang man drar til bunnskruen med ny kobber/alu-ring blir denne komprimert og tetter i prosessen uten behov for å stramme bunnpluggen for hardt.
Ved gjenbruk må man dra til bunnpluggen hardere for å holde tett.
Sier ikke at man ikke kan bruke ringen på nytt i nødsfall, men gjør man det ofte ryker gjengene i bunnpanna til slutt.
Det er innerdiameteren på ringen som er viktig. Om du ikke finner data for ringen tar du bunnpluggen med til nærmeste lokale verksted og de hjelper deg å finne en ring som passer.
Trolig har de kun kobberringer, men bedre med ny kobberring enn gjenbruk av alu-ring. Få med et par stk, så kan du bruke tiden frem til neste skift til å skaffe flere ringer. Merkeforhandler vil helt sikkert kunne skaffe deg riktige produkt.
- mekkern
- Posts: 5110
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Hjelp med oljeinfo
eller kjøp et sett det koster ikke stort...
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelem ... 000037212/
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelem ... 000035592/
Aluminium trenger minst moment for å tette skikkelig.
skal en "gjenbruke" kobberskiver må de glødes=varmes rødglødende og slippes i vann(bråkjøles).
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelem ... 000037212/
http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelem ... 000035592/
Aluminium trenger minst moment for å tette skikkelig.
skal en "gjenbruke" kobberskiver må de glødes=varmes rødglødende og slippes i vann(bråkjøles).
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Hjelp med oljeinfo
Enhvermaskinforretning (tools feks.) har kobberskiver og aluskiver til under 10 kr. stk.
Bare å ta med den gamle til en slik forhandler og kjøpe en neve.
Jeg bruker mine et par tre ganger før jeg kasserer de. Varmer de opp med gassbrenner mens oljen renner ut
Bare å ta med den gamle til en slik forhandler og kjøpe en neve.
Jeg bruker mine et par tre ganger før jeg kasserer de. Varmer de opp med gassbrenner mens oljen renner ut
- Tekumseh
- Posts: 2072
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Re: Hjelp med oljeinfo
Jeg bruker mineralolje (99.mod), og har lest at mange ble kvitt clutchsluring nettopp pga det (tips før man evt begynner å bytte clutch).
Triumph sender med bunnpluggring med oljefilteret, noe jeg syntes var veldig smart, men før har jeg ikke bytta hver gang, gjelder bare å heller være "for snill" enn "for bestemt" når man tighter til.
Triumph sender med bunnpluggring med oljefilteret, noe jeg syntes var veldig smart, men før har jeg ikke bytta hver gang, gjelder bare å heller være "for snill" enn "for bestemt" når man tighter til.
-
- Posts: 540
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette
Re: Hjelp med oljeinfo
Jeg kjøpte Gulf Pride 4T i dag til 170,- for litern. Litt dyr til å være mineral olje.
Det har spesif. JASO MA og det står på flaskene at de er spesielt for luftkjølt 4 taketere med våt cluch. Men altså ikke JASO MA 2.
Det har spesif. JASO MA og det står på flaskene at de er spesielt for luftkjølt 4 taketere med våt cluch. Men altså ikke JASO MA 2.