Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Post by Tobben84 »

Har nylig kjøpt meg en 2013 Ktm 690 enduro R å oppdaget etter litt demontering og blikjentgjøring at de luftslangene fra nevnte system er morkne og suger falskluft. Etter litt googling så ser jeg at dette systemet ikke har noen funksjon utover å begrense utslipp noe(og det hevdes at det ikke virker spesielt godt). Videre skal det gi mykere og mer responsiv gassrespons. Derfor skal jeg bare demontere hele systemet tenker jeg, er det noen her som har gjort det??
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Post by Tommas »

Ser mange som gjør det, og det ligger på lista for sykkelen min også.

Fant denne for 690, muligens noe hjelp å få?


[youtube][/youtube]
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Post by Tobben84 »

Takk for linken, men han fyren der gikk i siruptempo :lol:

Har kjøpt følgende deler til min, så det skal være plug and play :thumleft

http://m.ebay.com/itm/SAS-SLS-Valve-Rem ... nav=SEARCH

http://m.ebay.com/itm/SAS-SLS-Valve-SMO ... nav=SEARCH
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Post by pelsen »

Jeg har tatt vekk SAS på RC8Ren, det er ikke noe spesiell forbedring annet enn at jeg renset vekk endel unødvendig tjafs. Jeg ble kvitt smelling i potta på avdrag: Solenoidventilen i SAS var sotet og stengte ikke, derfor slapp systemet inn luft i eksosen hele tiden.
SAS skal slippe luft inn i eksosen til forbrenning i katalysatoren, har man fjernet denne har SAS ingen funksjon.
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Post by Tobben84 »

Ok. Har tro på at det skal bedre gangen på sykkelen noe hvertfall, da det sies at det skal gjøre det på 690 motoren :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Post by ole m. »

Med tro på dette, så kan det jo hende du merker bedring av gangen. Men det har vel kke noe effekt på hvordan syķkelen går, det er koblet inn på eksossystemet. :D
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Ktm 690 LC4- blending/demontering av SAS(secondary air system)

Post by pelsen »

ole m. wrote:Med tro på dette, så kan det jo hende du merker bedring av gangen. Men det har vel kke noe effekt på hvordan syķkelen går, det er koblet inn på eksossystemet. :D
Sant nok :D , for å få bedring av gangen må man endre på mappet i ECUen.
På min fikk jeg mye penere eksoslyd uten smell og poff, men det er bare lyd og den går akkurat likt som før.
Min går faktisk like bra med og uten dB-killer i potta også, men den høres jo raskere ut uten. Antakelig er det noe effekt å hente på å mappe den uten dB-killer, at den går likt med og uten kan tyde på at mappet ikke er optimalt.
Men det blir ikke gjort noe med og dB-killeren skal få sitte, sykkern bråker for mye uten.
Post Reply