Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Taggen
Posts: 58
Joined: 19 Aug 2016 22:51
MC: Virago Bobber
Location: Tomter
Contact:

Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Taggen »

Har en Yamaha Virago 125cc som jeg tror har litt kast i bakhjulet.
Merker ikke noe når jeg kjører, men når jeg løfter opp sykkelen og snurrer hjulet, da vugger sykkelen litt.
Så det jeg lurer på er noen vet om hvor jeg kan få rettet dette helst et sted i nærheten av Spydberg :roll
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Norse »

Dette ordner du sjøl, serru. Ingen rakettvitenskap å få orden på det, bare tålmodighet og "elbow-grease". Det finnes flere videoer på Utube om emnet, men du kommer langt med litt logisk ressonnement også[emoji1303] Og skulle alt skjære seg så kan du sikkert sjekke en gang til hvorvidt det finnes en ivrig felg-retter nær Spydeberg. I motsatt fall så finnes det en ny felg-kyndig person nær Spydeberg. Holder en knapp på siste alternativ, jeg[emoji1303][emoji1319][emoji1319]
Bergen

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Bergen »

Hvis du ikke merker noe når du kjører, så hadde ikke jeg gidda å gjøre noe med det.
Høydekast er en del vanskeligere å rette enn sidekast (siden det høres ut som det er problemet)

Det var vel en på forumet her som prøvde å rette en skjev felg med høydekast på en GS 800. Han fikk retta litt, men det tok tid...
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by knutk »

Hadde en felg som hadde kast, dvs hjulet spora beint, men opplevdes som akslingen ikke stod i midten. I tillegg var der en liten bulk i felgen.

Søkte på YT, "true motorcycle wheel" og laget meg et stativ basert på en balanseringsaksling fra BT.
Image

Kulelagerene som er skrudd fast i bukken kjøpte jeg fra eBay. Der fant jeg og et sett med fastnøkler, inkludert moment nøkkel, spesielt laget for eiker

Videoene dekker det meste. Poenget er tålmodighet.

Begynte med å merke felgen med maskeringstape jevnt rundt felgen og nummererte eikene.
Deretter slakket jeg alle eikene til jeg kunne skru dem med fingrene. Slakket dem 1/8 turn om gangen, hver fjerde eike.
1/8 omdreining og hver fjerde går igjen på alt man skrur.
Når alle skruene var slakke identifiserte jeg de høyeste punktene på felgen, strammet 4 eiker 1/8 turn. Gikk deretter en runde (dvs 4 runder siden man strammer hver fjerde) hvor alle ble strammet 1/8, identifiserte høyeste på nytt, og gjentok prosessen.

Ettersom eikene ble relativt stramme gikk jeg over til å stramme med momentnøkkelen

Om det er rett eller feil tør jeg ikke si siden det er eneste hjulet jeg har gjort. Dog blei hjulet sentrert (med bulken intakt).
For å måle kastet fant jeg det lettest å holde baksiden av en penn imot og holde den med handa, støttet mot stativet.
For å være sikker på at jeg var innafor fabrikk spek. brukt jeg til slutt en måleklokke innkjøpt fra BT.

Det er ikke så vanskelig å gjøre dette som man kanskje skulle tro. Det verste er å tørre å begynne på det.
User avatar
Taggen
Posts: 58
Joined: 19 Aug 2016 22:51
MC: Virago Bobber
Location: Tomter
Contact:

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Taggen »

Bergen wrote:Hvis du ikke merker noe når du kjører, så hadde ikke jeg gidda å gjøre noe med det.
Høydekast er en del vanskeligere å rette enn sidekast (siden det høres ut som det er problemet)

Det var vel en på forumet her som prøvde å rette en skjev felg med høydekast på en GS 800. Han fikk retta litt, men det tok tid...
Nei merker ikke noe i sykkelen når jeg kjører, bare hører en lyd at noe er skakt.
Lyden kommer fra kjede og drevet.
Jeg tror jeg ikke skal begi meg ut på å rette selv.. Da ender jeg sikkert opp med et 8 tall..
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by DrGreve »

Taggen wrote:
Bergen wrote:Hvis du ikke merker noe når du kjører, så hadde ikke jeg gidda å gjøre noe med det.
Høydekast er en del vanskeligere å rette enn sidekast (siden det høres ut som det er problemet)

Det var vel en på forumet her som prøvde å rette en skjev felg med høydekast på en GS 800. Han fikk retta litt, men det tok tid...
Nei merker ikke noe i sykkelen når jeg kjører, bare hører en lyd at noe er skakt.
Lyden kommer fra kjede og drevet.
Jeg tror jeg ikke skal begi meg ut på å rette selv.. Da ender jeg sikkert opp med et 8 tall..
Hvis lyden kommer fra kjedet og drevet så er det vel kanskje kjedet som er punktstrekt eller at et kjedeledd har låst seg?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Lasse Liten »

Jeg også tenkte på kjedet, det er nok noe i det som Dr.Greve sier.
Sjekk at alle leddene i kjedet beveger seg. Sjekk at det ikke er slakk i drevet (rotasjon). Sjekk at det ikke er slakk i drevet sideveis.
Sjekk at du ikke har kast i bremseskiven.
User avatar
Taggen
Posts: 58
Joined: 19 Aug 2016 22:51
MC: Virago Bobber
Location: Tomter
Contact:

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Taggen »

Har tenkt det samme som dere sier, så jeg får prøve og kjøpe nytt drev og kjede.
Så får jeg begynne derfra :D

Tusen takk for svar :thumleft
User avatar
Taggen
Posts: 58
Joined: 19 Aug 2016 22:51
MC: Virago Bobber
Location: Tomter
Contact:

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Taggen »

Jeg tenkte når jeg først skal bytte kjede og drev at jeg skulle dreve om litt bak.
For den er så slapp i 5 gir. Må nesten være litt nedover og medvind for at den ikke skal dabbe av i det giret.
Men jeg finner ikke noen steder større drev bak, kun orginalt 13 foran og 47 tenner bak :(
Finnes det ikke 50 tenner til denne bak? :shock:
Noen som vet?
User avatar
Taggen
Posts: 58
Joined: 19 Aug 2016 22:51
MC: Virago Bobber
Location: Tomter
Contact:

Re: Retting / Avbalangsering av et bakhjul

Post by Taggen »

Har endelig fått bytta kjede og begge dreva, og da blei det bra..
Så det var ikke hjulet som var skjevt.
Post Reply