H7 65w på nærlys?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Bergen

H7 65w på nærlys?

Post by Bergen »

Noen som har prøvd Osram H7 65w Rally pære?
Står 55w på GSA'en, men det er sørgelig dårlig stearinlyseffekt!

Har planer om LED på langlys, men det funker visst dårlig på nærlys.. så imorgen tar jeg en tur til Hardanger og sjekker lysene til en som har LED på langlys på sin GS.
http://www.cyclopsadventuresports.com/R ... p_147.html
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: H7 65w på nærlys?

Post by knutk »

Bergen wrote: .........
Har planer om LED på langlys, men det funker visst dårlig på nærlys.. så imorgen tar jeg en tur til Hardanger og sjekker lysene til en som har LED på langlys på sin GS.
http://www.cyclopsadventuresports.com/R ... p_147.html
H7 pæren har i utgangspunktet en tråd som stråler rundt 360 grader, og samme pære kan benyttes for både fjernlys og nærlys.

På papiret foreligger der ingen saklig grunn til at nærlys ikke skal virke like bra som fjærnlys.
Foreslår du prøver og eventuelt tar problemet derifra. Tipper du blir fornøyd.
Bergen

Re: H7 65w på nærlys?

Post by Bergen »

Det er skrevet side opp og side ned om lyset på GS rundt om på forskjellige forum. Men ingen har skrevet at "YES!!", her er løsningen for bedre lys :thumleft så det blir å prøve seg frem...
Får håpe at LED er merkbart bedre på langlys (det funket ikke bra på nærlys iflg han som har testet da det spredde lyset for mye i alle retninger), så satser jeg på at 10w ekstra gir merkbar bedring på nærlyset. Det koster kun en lyspære til ca 170 kroner å prøve.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: H7 65w på nærlys?

Post by knutk »

Bergen wrote:Det er skrevet side opp og side ned om lyset på GS rundt om på forskjellige forum. Men ingen har skrevet at "YES!!", her er løsningen for bedre lys :thumleft så det blir å prøve seg frem...
Får håpe at LED er merkbart bedre på langlys (det funket ikke bra på nærlys iflg han som har testet da det spredde lyset for mye i alle retninger), så satser jeg på at 10w ekstra gir merkbar bedring på nærlyset. Det koster kun en lyspære til ca 170 kroner å prøve.
Som du sier, lysspredning som medfører blending av møtende trafikk vil være en utfordring om man bytter til LED eller Xenon.
Nærlys med H7 pære baserer lysstyringen på sliping av reflektor, og det er viktig at lyskilden sitter på riktig sted.
Xenon pærer med sin lysende gass er opplagt problem, men man skulle tro at en LED pære med kun en LED på hver side burde styre lyset i samme retning og spredning som original glødetråd. Mulig at LEDs plassering 2-3 mm ut fra senter er nok til å rote det til. Praktisk erfaring det vises til kan jo absolutt tyde på det.

Interessant å se erfaringene med 65W pære. Er kjent med at i enkelte tilfeller har den ekstra varmen skadet reflektor og lykteglasset.

Sikkert mange som sitter med samme ønske om å forbedre lyset, så oppdateringer vil bli godt mottatt :D
Bergen

Re: H7 65w på nærlys?

Post by Bergen »

Ja, har lest om det at reflektorene soter ned ved bruk av xenon pga bla varme. Men har trua på at en 10w økning på nærlys ikke skader. Så nå er 1stk 65w pære til den nette totalsum kr 215,- levert lokale postkontoret bestilt hos arbeidslys.no i Bodø http://www.arbeidslys.no/products/h7-65 ... x26d-rally
De LED pærene skal ikke gi mer varme, men bedre lumen. Blir spennende å sammenligne lys på min og den i Hardanger ikveld.
At langlyset spres litt i alle retninger får heller våge seg, så lenge det ikke plager meg :thumleft
Skal gi en tilbakemelding når utprøvd!

Det neste blir å finne gode erstatninger for ekstra/tåkelysene. De er også dårlige lys. Er vel mer markeringslys enn til godt for noe :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: H7 65w på nærlys?

Post by ojda »

Traveller wrote:Tar sjansen på å blande meg inn. Har noen av dere prøvd Philips X-treme Vision eller Osram Nightbreaker? De skal gi henholdsvis 130% og 110% bedre lys. Nedsiden er at levetiden er noe kortere enn standard halogenpærer.

Jeg bruker Nightbreaker, og de gir definitivt bedre lys. Men 110% mer, nei det tviler jeg på [-(
Men fortsatt såpas mye bedre at jeg "alltid" handler inn og bytter første vinteren :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: H7 65w på nærlys?

Post by Palma »

Kan synse litt jeg og; Det ble nevnt brenning av reflektor osv. Jeg har brukt 100W rallypærer i billykter uten at de tok skade, Nå er MC-reflektor mindre men tror ikke at 10W ekstra vil gjøre noen skade mtp varme. En annen ting er fargen på lyset, blir det for hvitt vil det syns godt, men gi dårligere effekt ved våt mørk vei.
JLafton
Posts: 563
Joined: 23 Oct 2015 19:20

Re: H7 65w på nærlys?

Post by JLafton »

Jeg kan ikke gi noe tilbakemelding på H7 Led fra Cyclops, men har veldig godt å si om de to settene av H4 som jeg har på Tiger'n. Cutoffen er lik original halogen.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: H7 65w på nærlys?

Post by knutk »

JLafton wrote:Jeg kan ikke gi noe tilbakemelding på H7 Led fra Cyclops, men har veldig godt å si om de to settene av H4 som jeg har på Tiger'n. Cutoffen er lik original halogen.
Med fare for å fremstå som brønnpisser vil jeg driste meg til å tilføye at trolig er H4 enklere å konvertere med hensyn til styring av strølys siden H4 styrer lyset via sliping av glasset og er således ikke så kritisk med hensyn til utformimg av lyskilde
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: H7 65w på nærlys?

Post by mekkern »

På citroen min er det klart glass og profilert reflektor for fjærn/grøftelys med H4 i hovedlykt, og H7 på nærlys.
http://www.ebay.com/itm/Clear-chrome-fi ... Ja&vxp=mtr
Image

På ene motorsyklen er det også klart glass med H4.
Så Nei, ikke alltid det er glasset som har lysbrytningen...Ei heller på H4
Bergen

Re: H7 65w på nærlys?

Post by Bergen »

Har vært og sammenlignet mitt standard langlys med LED langlys.
Min har standard pærer. GS har nightbreaker nærlyspære og LED langlys.
Har bestilt 65w pære til mitt nærlys, og kjøpte LED til langlys. Blir å montere alt når jeg får 65w pæren i posten.
Skal ta noen før og etter bilder og legge ut her.

Bildene under viser ikke helt riktig. LED langlys lyste mye bedre i høyden :thumleft

Standard langlys på en 2010 gsa
ImageFB_IMG_1473084629393 by Bergen, on Flickr

LED langlys på en 2004 GS
ImageFB_IMG_1473084645187 by Bergen, on Flickr
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: H7 65w på nærlys?

Post by mekkern »

Går jo an og justere lyset slik at det lyser dit det skal... ;-)
på det første bildet lyste det rett i bakken...er nærlyset ennå nærmere??
Bergen

Re: H7 65w på nærlys?

Post by Bergen »

mekkern wrote:Går jo an og justere lyset slik at det lyser dit det skal... ;-)
på det første bildet lyste det rett i bakken...er nærlyset ennå nærmere??
Ja, den gs'n er det stilt litt for høyt på :)
På min sykkel tror jeg det er riktig, men tar en sjekk for sikkerhetskyld.. nesten ikke forskjell på nærlys og langlys faktisk.
Uansett, LED lyset spredde lys strålene mye bedre. Jeg kjørte over Kvamskogen på vei hjem i stupmørke, og må si at jeg gleder meg til bedre lys.
Han med gs'n sa før jeg dro at "pass på sauer som kan gå i veien over Kvamskogen". Tror ikke jeg hadde fått øye på en eneste en før det hadde vært for seint...

Edit. Bilde med kun nærlys på min.
Edit 2 :D Syklene stod ved siden av hverandre. Forskjellen på nær og fjern på min er at en såvidt ser tredje hvitstripen på venstre side på langlysbildet..
ImageKun nærlys by Bergen, on Flickr
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: H7 65w på nærlys?

Post by mekkern »

justeres at de lyser slik ved kjøring på flat vei med "normal" last:

NÆRLYS
2. To- og trehjuls motorvogn skal ha en lykt foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1 Lyktene skal tilfredsstille kravene i § 28-6 nr. 2.1.
2.2 Lykten skal være slik innstilt at den belyser vegbanen minst 40 m fremover. For moped er kravet 20 m.

:thumleft
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: H7 65w på nærlys?

Post by Lasse Liten »

Vanskelig å se på bildene, men jeg også mistenker at lysene er ganske feil justert.
[youtube][/youtube]
Post Reply