Rep etter bukkerittet

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Rep etter bukkerittet

Post by Epylypzon »

Kunne sikkert skrevet i min egen logg/blogg. Men der er jeg jo midt i Russlandturen. Lurer på når jeg skal bli ferdig med det referatet :-k :-k

Begynt reparasjon etter bukkerittet i dag.

Før demontering
Image

Alt er løsnet
Image

Image

Enkelt å dra ut defekte akslingen.
Image

Image

Bytter simmering med det samme
Image

Image

På plass igjen
Image

Image

Moment og rekkefølge
Image

Ny olje og filter
Image

Image

Gummiputene til "bukplata" er deformert. Får sjekke om dem har på MC Huset, hvis ikke har vel biltema noe snaks :P
Image

Image

Liten sprekk i venstre "tank kåpe". Slik at venstre festet til vindskjermen har glidd ut.
Image

Tec 7 :P
Image

Image

Ramma som holder vindskjerm og speedometer hadde også sprukket på venstre side
Image

Image

Wurth lim fikser saken :) Kommer nok til å stive opp med noen metallbiter utenpå også tec7 også
Image

Image

I skrivende stund står den slik
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rep etter bukkerittet

Post by Bikeridr »

Hmm, (muligvis dumt) spørsmål;
Den der gearpedalpinneakslingsdingsen der.. Er det bare å røske den ut når du har fått av dekslet, eller er det en haug med skjulte bolter og overraskende fjærspenn av typen "spjooiinngg" når du etterhvert har fått svinkjefta den ut?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Rep etter bukkerittet

Post by Epylypzon »

Bikeridr wrote:Hmm, (muligvis dumt) spørsmål;
Den der gearpedalpinneakslingsdingsen der.. Er det bare å røske den ut når du har fått av dekslet, eller er det en haug med skjulte bolter og overraskende fjærspenn av typen "spjooiinngg" når du etterhvert har fått svinkjefta den ut?
Den er komplett slik du ser på bildet av den nye og den gamle(alt sitter som en enhet). Ta av clutchdeksel så er den bare å dra rett ut, uten å måtte passe på noe som helst. Bare å passe på at gaffelen går riktig på "drevet" som sitter på skiftetrommelen når du setter den på plass igjen.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Rep etter bukkerittet

Post by Bikeridr »

Ah, OK. Takk for svar. Da trenger jeg ikke bli småsvett om jeg plutselig skulle finne på å knekke min av :)
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Rep etter bukkerittet

Post by Epylypzon »

Bikeridr wrote:Ah, OK. Takk for svar. Da trenger jeg ikke bli småsvett om jeg plutselig skulle finne på å knekke min av :)
På Wr en min er jeg ganske sikker på at det er gjennomgående aksling. Tror ikke motoren må splittes, men må ihvertfall ha av høyre sidedeksel. Å da må motoren løftes litt ut av ramma.
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Rep etter bukkerittet

Post by mekkern »

En "nabo" av meg knakk en GPS brakett på bukkerittet.
Gpsbraketten til KTM990 fra torturatekk IKKE er i sveisbar aluminium.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rep etter bukkerittet

Post by knutk »

Epylypzon wrote:Kunne sikkert skrevet i min egen logg/blogg. Men der er jeg jo midt i Russlandturen. Lurer på når jeg skal bli ferdig med det referatet :-k :-k

Begynt reparasjon etter bukkerittet i dag.

.....................

Liten sprekk i venstre "tank kåpe". Slik at venstre festet til vindskjermen har glidd ut.
Image

Tec 7 :P
Image

Image

Ramma som holder vindskjerm og speedometer hadde også sprukket på venstre side
Image

Image

Wurth lim fikser saken :) Kommer nok til å stive opp med noen metallbiter utenpå også tec7 også
Image

Image
Litt nysgjerrig på plastlimingen.
Når denne type plastreperasjoner blir foretatt, forventes de å være permanente, dvs den limte delen blir like sterk som resten slik at eventuelt nytt brudd kan skje like ved siden.

Har for øvrig god erfaring med forsterkning av tynnplast ved å lime tynn fibermatte på baksiden som forsterkning, hvor matten limes helt og holdent med superlim
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Rep etter bukkerittet

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Epylypzon wrote:Kunne sikkert skrevet i min egen logg/blogg. Men der er jeg jo midt i Russlandturen. Lurer på når jeg skal bli ferdig med det referatet :-k :-k

Begynt reparasjon etter bukkerittet i dag.

.....................

Liten sprekk i venstre "tank kåpe". Slik at venstre festet til vindskjermen har glidd ut.
Image

Tec 7 [emoji14]
Image

Image

Ramma som holder vindskjerm og speedometer hadde også sprukket på venstre side
Image

Image

Wurth lim fikser saken :) Kommer nok til å stive opp med noen metallbiter utenpå også tec7 også
Image

Image
Litt nysgjerrig på plastlimingen.
Når denne type plastreperasjoner blir foretatt, forventes de å være permanente, dvs den limte delen blir like sterk som resten slik at eventuelt nytt brudd kan skje like ved siden.

Har for øvrig god erfaring med forsterkning av tynnplast ved å lime tynn fibermatte på baksiden som forsterkning, hvor matten limes helt og holdent med superlim
Glemte å legge ut alt. Ble limt butt i butt med wurth limet. Om det er rett materiale så blir det utrolig sterkt.

Etter det så pussa jeg ned rundt. La på ett tynt lag tec 7. Bøyde til ei lita alu plate og limte på nytt igjen over.
Det har ihvertfall holdt 2 helger med hard grus kjøring + grustreff øst. Jeg kommer antageligvis til å bikke igjen. Så knekker det igjen kjøper jeg ny ramme.
Image


Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Rep etter bukkerittet

Post by Epylypzon »

Det er ikke ferdig bilde.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Rep etter bukkerittet

Post by knutk »

Tipper at det holder ganske så godt.

Har prøvd å fjerne Tech7 fra noe plast jeg hadde limt, og den satt fast som bare rakkern. Orntlig slit å fjerne
Post Reply