Treg start, Super Tenere 2016

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Treg start, Super Tenere 2016

Post by Treize »

(Tråden er hovedsakelig til andre som kjører Super tenere, men andre førere må for all del lese og kommentere)

Har nå kjørt ca. 6500km på en flunken ny 2016 super tenere og er meget fornøyd over valget. Kjører stort sett i s mode uten at forbruket går opp. Klarer gjennomsnittlig 20km/L på begge modusene (S eller T mode) og registrerer forbruket mitt på fuelly.com

Det eneste jeg har å nevne negativt om sykkelen er når jeg skal starte sykkelen. Inniblant når jeg trykker på startknappen så er det ikke alltid motoren starter med en gang, men må jeg må holde den inne litt lenger for å få liv i den. Ikke akkurat tillitsvekkende men jeg har alltid fått start på sykkelen og tenker ikke stort mer på det. Men senest i går opplevde jeg at jeg måtte holde startknappen inne enda lenger enn de gangene med treg start for å få liv i motoren. Så rart tenkte jeg og sjekket forumet til yamahasupertenere.com om det var rapportert lignende tilfeller. Og der ser en tråd på 17 sider om "Yamahas response to hard start" og flere tråder om "hard start" hvor flere har opplevd samme som meg og i verste fall ikke fått start i det hele tatt.

Jeg har nå brukt noen timer med å lese trådene og jeg ser en landsmann har opplevd samme som meg uten å få start i sykkelen innerst i en skog.

Jeg er ikke noe mekanisk anlagt til å forstå alt som blir skrevet der, men jeg har nå forstått hva jeg bør gjøre hvis jeg får treg start. 1. "wide open throttle" 2. Pull FI fuse" 3. Batteriladning 4. gå rundt sykkelen tre ganger mens man ber hardt til motorsykkelguden.

Uansett syns jeg det er rart at jeg må i det hele tatt gjøre sånne ting for å få liv i en så ny sykkel. Og jeg blir litt redd hvis jeg skulle befinne meg i Sahara eller i Gobi eller innerst i en norsk skog og bare høre at motoren turner uten tenning... :shock:

Skulle bare høre om andre norske tenerister opplever det samme "startproblem" som meg.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Treg start, Super Tenere 2016

Post by Okda »

Treize wrote:(Tråden er hovedsakelig til andre som kjører Super tenere, men andre førere må for all del lese og kommentere)

Har nå kjørt ca. 6500km på en flunken ny 2016 super tenere og er meget fornøyd over valget. Kjører stort sett i s mode uten at forbruket går opp. Klarer gjennomsnittlig 20km/L på begge modusene (S eller T mode) og registrerer forbruket mitt på fuelly.com

Det eneste jeg har å nevne negativt om sykkelen er når jeg skal starte sykkelen. Inniblant når jeg trykker på startknappen så er det ikke alltid motoren starter med en gang, men må jeg må holde den inne litt lenger for å få liv i den. Ikke akkurat tillitsvekkende men jeg har alltid fått start på sykkelen og tenker ikke stort mer på det. Men senest i går opplevde jeg at jeg måtte holde startknappen inne enda lenger enn de gangene med treg start for å få liv i motoren. Så rart tenkte jeg og sjekket forumet til yamahasupertenere.com om det var rapportert lignende tilfeller. Og der ser en tråd på 17 sider om "Yamahas response to hard start" og flere tråder om "hard start" hvor flere har opplevd samme som meg og i verste fall ikke fått start i det hele tatt.

Jeg har nå brukt noen timer med å lese trådene og jeg ser en landsmann har opplevd samme som meg uten å få start i sykkelen innerst i en skog.

Jeg er ikke noe mekanisk anlagt til å forstå alt som blir skrevet der, men jeg har nå forstått hva jeg bør gjøre hvis jeg får treg start. 1. "wide open throttle" 2. Pull FI fuse" 3. Batteriladning 4. gå rundt sykkelen tre ganger mens man ber hardt til motorsykkelguden.

Uansett syns jeg det er rart at jeg må i det hele tatt gjøre sånne ting for å få liv i en så ny sykkel. Og jeg blir litt redd hvis jeg skulle befinne meg i Sahara eller i Gobi eller innerst i en norsk skog og bare høre at motoren turner uten tenning... :shock:

Skulle bare høre om andre norske tenerister opplever det samme "startproblem" som meg.

Har du hørt om garanti og merkeverksted?
OkDa
Fjr 1300
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Treg start, Super Tenere 2016

Post by Treize »

Hei Fjellbekken, ut ifra det jeg leser på tenere forumet så skjer dette vist i mange forskjellige situasjoner, og ut ifra det jeg husker å ha lest så har det skjedd med eiere som eier ES modellene også. "Hard start" problemet har vist seg å være et problem for mange at Yamaha forumet har kjørt en sånn undersøkelse over hvor mange det gjelder. Og det var en god del. Det høres ut som et stort og alvorlig problem for mange eiere at de venter på en recall fra Yamaha og at Yahama kjenner til problemet. Mange tenker at det er ECU... Har nevnt problemet med treg start under første service på sykkelen hos Yamaha Tromsø uten at de fant noe eller tenkte mer om den saken...
Litt spent på dette her og skal følge litt mer med på forumet til supertenere. Fjellbekken, synd du også opplever det, men da vet jeg at jeg ikke er alene om dette her. Hadde vært fint om du sa ifra hvis du opplever noe endringer med starten så vi kan oppdatere hverandre om syklene våres.

Ellers så fant de enda en løsning på "hard start" ved å:
(1) Identify hard start and stop cranking
(2) Turn kill switch to "kill" position
(3) Turn off key
(4) Wait 5 seconds
(5) Turn on key
(6) Turn kill switch to "run" and IMMEDIATELY start cranking
(7) Bike starts
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Treg start, Super Tenere 2016

Post by Treize »

Forhåpentlighvis som du sier så er det en "ikke sak", men kan ikke la være å tenke på at dette skjer med mange og at kanskje det skjer med sykkelen min også. Jeg føler at jeg er nå er en smule religiøs hver gang jeg trykker på startknappen i håp om at den starter riktig (og stort sett så gjør den det).

(Hmmm at nøkkelen kan sitte i en mellomposisjon.... Skal sjekke ut dette...)
At nøkkelen er satt i og vridd om men at man venter med å starte motoren har også vært en "årsak" til "hard start" har jeg lest. Dette er nok en av mange eksempler på "hard start" og jeg føler på som mange andre der ute at dette er en symptom på et eller annet. Det som er skummelt er at mange har opplevd vanskelig start/ikke start bare etter vanlig bruk.

Jeg får uansett slutte å lese om dette her eller så dukker vel det opp en spøkelse også når jeg skal kjøre :D

Tenker jeg tar meg en tur til Nordkapp til helgen. Så har jeg gjort unna Lindesnes-Nordkapp turen i år. 1720km tur-retur. Skal telle mine trege starter ;-)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Treg start, Super Tenere 2016

Post by knutk »

Kjenner ikke til dette konkrete problemet, men fenomenet som sådan er ganske så typisk.
Alle som er fornøyde med sykkelen holder kjeft og bare kjører, mens noen ganske få som har problem (og for dem det gjelder er jo oftest problemet reelt nok og i mange tilfeller svært frustrerende) skriver side opp og side ned og maler fanden på veggen.

Internett tilbyr mye informasjon vi alle kan ha stor nytte av, men er også en enkel arena for negative ytringer, og folk setter seg oftere ned og skriver når de er forbanna enn når de er godt fornøyde.

Ikke mye å gjøre med det, man skal bare ha det i bakhodet og ta det med i betraktningen når noen klager.
Post Reply