Metallflis i dekket

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Metallflis i dekket

Post by Treize »

Jeg hadde nettopp anskaffet meg en splitter ny tohjuling og nesten hjemme med sykkelen oppdaget jeg at det satt en jæ... metallflis som var 3-4 cm lang og ca 1cm bred. Den hadde ikke gått tvers rett i dekket, men litt inn på siden. Da jeg dro metallflisen sakte ut hadde flisen nådd metalltrådene i dekket og jeg var livredd at det lakk luft fra dekket. Jeg dro litt spytt over der metallflisen var, men kunne ikke se noen bobler. Jeg kjørte rolig hjem og hjemme dro jeg til en lokal bildekkforhandler og fikk pratet med en "dekkspesialist". Han sa at området var for stort til at det kunne repareres, men at jeg kunne fortsette å kjøre med dekket så lenge jeg passet på at det ikke lakk luft. Da måtte jeg bytte dekket. Området kunne også "bule ut" uten at jeg fikk noe mer forklaring på det...

Nå sitter jeg her og lurer på om jeg bør bytte til helt nytt bakdekk eller om jeg skal være modig å fortsette å kjøre som før. Eller har kanskje mc mekanikere løsninger som kan redde bakdekket? Hva bør jeg gjøre? Dekkene er Bridgestone Battlewing

Hva tror dere forumbrukere? Har dette skjedd med dere før?
Takker for alle erfaringer, løsninger og kommentarer

Laster gjerne opp bildet hvis dette lar seg gjøre.

mvh Kim
Bergen

Re: Metallflis i dekket

Post by Bergen »

Jeg vil si at du lider ikke noen nød eller utsetter deg for noen fare med å kjøre med dekket (uten å ha sett bilde da)
Kjøp nytt dekk via motorsykkeldekk.com og skift ved anledning. Så får du billig dekk samt slipper å bekymre deg :thumleft Men jeg hadde ikke forhastet meg sånn uten videre...
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Metallflis i dekket

Post by RuneMC »

Bilde laster du opp på en eller annen bildetjeneste ( Flickr, Photobucket el lign) kopier bildeadressen, klikk "Img" knappen når du skriver her og lim inn bildeadressen. [img ]http://staticflicr.../bildenavn.jpg[/ img]

MC dekk har generelt slitelag av gummi ytterst. Deretter gjerne et lag av metalltråder for styrke/stabilitet og endel lag med gummi innenfor det igjen som er dekkstammen - rimelig sterke saker vil du oppdage hvis du prøver å skjære igjennom et brukt MC-dekk..
Så lenge det ikke er gått gjennom metalltrådene, så vil det være noen millimeter med gummi som holder luften på plass innenfor metalltrådene.
Metalltrådene kan hvis de er synlige evt ruste og bli svekket - et svakt parti på dekket vil da kunne bule ut. Samme hvis metalltrådene er kuttet i et område.

M.a.o. bør være trygt for vanlig asfaltkjøring så lenge det ikke er noe som tyder på at metalltrådene er kuttet/svekket.
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Metallflis i dekket

Post by Treize »

takker for svar RuneMC og Bergen
her er bilder

Image

Image
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Metallflis i dekket

Post by RuneMC »

Uproblematisk, har sannsynligvis bare gått ned i gummiklossen som slites over tid likevel - på det stedet så slites ikke gummien så mye heller - som regel midt på det blir minst mønster etterhvert som gjør at dekket må byttes.
Bergen

Re: Metallflis i dekket

Post by Bergen »

Ville ikke tatt bryet å bytte dekk her. På min GSA får jeg mange slike rift iløpet av levetiden på hvert dekk.
Hvis dekket skal bule ut så må skaden være ned i armeringen i dekket. Fikk en sånn bul på fordekket etter 150 km/t på en stein borti Latvia, men det var ingen skade på utsiden. Da MÅ det byttes :D
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Metallflis i dekket

Post by Treize »

Hei takk for svar alle sammen. Dette hjalp mye.

Fjellbekken - ja d er en ny og blank super tenere :). Den har vist cruise control. Jeg har hørt mye om cruise control men d er første gang i mitt liv at jeg kjører en doning med cruise control og for en LUKSUS!!!

RuneMC og Bergen takk for svar. Jeg føler at jeg kan roe meg litt mer ned nå med de tilbakemeldingene som dere har gitt.

Jeg kjører med dekket så får vi se. Møtte på en annen super tenerist på båten på vei til Tromsø. Han anbefalte sånn biltema elektronisk dekktrykkmåler. Dette skal jeg anskaffe meg, for sikkerhet skyld.

Igjen takk for svar alle sammen.
Bergen

Re: Metallflis i dekket

Post by Bergen »

Gratulerer med ny Super Tenere da :thumleft

Dekktrykk er viktig for rett slitasje og funksjon. Har også trykkmåler fra Biltema, og den fungerer fint. Hatt den i mange år.
Bruker å sjekke trykk i dekkene på alle syklene minst en gang i måneden.
På BMW'en er det trykkmålere i felgene, så der slipper jeg det. Leser trykket på kjøre computer 8)
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Metallflis i dekket

Post by Treize »

Dette er mitt tredje år som motorsykkelist så jeg ble litt redd for at Super tenere ble tung og vanskelig men jeg ble så overrasket over hvor lettkjørt sykkelen var. Jeg bestilte den uprøvd og stolte litt blindt på alle testene om super tenere. Dette er min andre sykkel og jeg kommer fra Yamaha xj6 som jeg ikke har vært helt fornøyd med med tanke på komfor... Og motoren er svært masete, så jeg ville ha en mer... bedagelig motor. Det sto mellom Africa twin eller Super tenere. Yamaha kjørte kampanje på modelen så valget ble litt lettere for meg. Uansett super fornøyd!
Bergen

Re: Metallflis i dekket

Post by Bergen »

Var det en ting som virkelig trigget meg på Tenere'en, så var det motoren :thumleft
Mye bedre drag der enn African Twin!
Treize
Posts: 20
Joined: 23 Dec 2007 04:25

Re: Metallflis i dekket

Post by Treize »

Har ikke turt å sette han i sportmodus enda :redface

touringmode er mer enn godt for meg, for en som kommer fra 76 hester og 60nm... ;-)
Post Reply