Motorstopp Yamaha FZ 1

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
yamahacruiser
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2016 09:19
MC: Yamaha FZ1

Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by yamahacruiser »

Fikk dessverre ikke start på MCen i dag. Når jeg trykker på startknappen kommer det kun en "høyfrekvent" durelyd fra rett bak batteriet under setet såvidt jeg kan forstå, ABS lyset lyser også når jeg trykker på startknappen, men det gjør den vel til vanlig og? Noen som har forslag til hva som kan være galt og hvordan det kan fikses?
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by Tosk »

Prøvde du å trille den igang? Første jeg ville sjekka var om det var lite strøm, og deretter om det kan være starteren.
yamahacruiser
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2016 09:19
MC: Yamaha FZ1

Re: Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by yamahacruiser »

Tror det var greit med strøm, var under en kort stopp. Flatmark, så ikke prøvd å trille. Sykkelen sang kanskje ikke helt rent under kjøring før den stanset.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by DrGreve »

Rett bak batteriet sitter start-relèet men det skal normalt ikke "dure" men klikke en gang hver gang du trykker på startknappen?
Får du samme reaksjon hvis du kortslutter de 2 polene på relèet?
PS, husk å bruke et skrujern med isolerende håndtak når du kortslutter ;)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by knutk »

Det første som slår meg er tanken om et startfrele som klaprer grunnet for dårlig batteri.
Er enig i at det er rart om batteriet ikke er ladet, men iblant konker batteri på kort varsel.
Ville ha sjekket at batteriet leverte nok strøm og spenning som første trinn. Deretter koblingen til starter og som tredje punkt selve releet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by DrGreve »

knutk wrote:Det første som slår meg er tanken om et startfrele som klaprer grunnet for dårlig batteri.
Er enig i at det er rart om batteriet ikke er ladet, men iblant konker batteri på kort varsel.
Ville ha sjekket at batteriet leverte nok strøm og spenning som første trinn. Deretter koblingen til starter og som tredje punkt selve releet.
Jeg er nesten enig :)
Hvis han kortslutter relèet og får samme reaksjon så kan man med rimelig sikkerhet hevde at batteriet er synderen. Er batteriet i orden og relèet gåent så skal han få kun ett klikk når han trykker på startknappen.
Eller prøve med startkabler fra en bil og se om den starter...
yamahacruiser
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2016 09:19
MC: Yamaha FZ1

Re: Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by yamahacruiser »

Takker for tips! Skal forsøke å lade batteriet helt fullt først.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Motorstopp Yamaha FZ 1

Post by DrGreve »

yamahacruiser wrote:Takker for tips! Skal forsøke å lade batteriet helt fullt først.
Hvis en eller flere celler i batteriet er kortsluttet så nytter det ikke å lade. Da kan det måles som oppladet men tåler ikke belastningen og symptomet er fremdeles der. Så hvis det ikke hjelper å lade batteriet så kan du prøve med startkabler fra et bilbatteri. Hvis det hjelper og batteriet ditt er ødelagt så vil i mange tilfeller sykkelen stoppe når du kobler fra startkablene på grunn av kortslutningen mellom cellene..
Post Reply