Ulyd fra clutch - Yamaha R1 (LØST)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Alex_P
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2016 08:52
MC: Yamaha R1 2004

Ulyd fra clutch - Yamaha R1 (LØST)

Post by Alex_P »

Jeg har en Yamaha R1 2004 (27500km) med ulyd i clutchen. Det er slik rasling/klakking når den står i fri, men som forsvinner med en gang jeg tar inn clutch-hendelen. Lyden kommer og går, men er der nesten konstant. Føler lyden er der på lavere turtall i gir, men den forsvinner når turtallet øker (hører den hvertfall ikke..). Har for øvrig ingen problemer med å gire.

Noen som vet hva dette skyldes? Ulyden irriterer meg grønn!

Edit: Fant film på Youtube..
Last edited by Alex_P on 15 Jul 2016 09:31, edited 1 time in total.
Yamaha YZF R1
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by Lasse Liten »

Alle motorsykkelclutcher lager litt lyd når de har blitt litt slitt, veldig sjeldent er det noe verre enn at det er irriterende. Hvordan er clutchen å bruke ?
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by EasyRider »

Litt lyder er normalt når en har sykkelen i fri kontra holde sykkelen i gear med clutchen inne.
Men direkte ulyd er ikke normalt.
Hvis lyden din ligner på dette:

[youtube] [/youtube]

Så er dette resultatet:

[youtube] [/youtube]

Men må ikke være så ille som du ser her.
Måten å finne det ut på er jo å åpne å se.
Kawasaki ZZR 1400 Black
Alex_P
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2016 08:52
MC: Yamaha R1 2004

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by Alex_P »

Lasse Liten wrote:Alle motorsykkelclutcher lager litt lyd når de har blitt litt slitt, veldig sjeldent er det noe verre enn at det er irriterende. Hvordan er clutchen å bruke ?
Clutchen er fin å bruke, sykkelen har jo ikke gått mer enn 27500km heller. At lyden er irriterende er en ting, men det høres jo ikke direkte bra ut. Tenker kanskje det kan være utløserlageret? Stefaren min har en helt lik sykkelen som har trillet like langt, og den har ikke den samme lyden.
EasyRider wrote:Litt lyder er normalt når en har sykkelen i fri kontra holde sykkelen i gear med clutchen inne.
Men direkte ulyd er ikke normalt.
Hvis lyden din ligner på dette:

[youtube] [/youtube]

Så er dette resultatet:

[youtube] [/youtube]

Men må ikke være så ille som du ser her.
Måten å finne det ut på er jo å åpne å se.
Ja, litt lyder godtar jeg, men ikke sånn som den er nå. Lyden er veldig lik dette, ja! Jeg får åpne opp og se. Tenkte jeg bare skulle høre her først, kanskje noen hadde hatt samme erfaring og kunne veilede meg litt :)
Yamaha YZF R1
Alex_P
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2016 08:52
MC: Yamaha R1 2004

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by Alex_P »

Det har seg sånn at lyden ikke alltid er der, den kommer og går..

Tok av clutchdekslet her om dagen får se etter om noe var galt. Ser at i clutchkorgen og i trykkplata er det slitasjemerker fra fjærene, men dette kan vel ikke være årsaken til raslingen? Litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Image
Image
Yamaha YZF R1
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by DrGreve »

Jeg ville i første omgang byttet fjærene og montert de med rett moment. Hjelper ikke det må du bytte fjærplaten også..
Alex_P
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2016 08:52
MC: Yamaha R1 2004

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by Alex_P »

DrGreve wrote:Jeg ville i første omgang byttet fjærene og montert de med rett moment. Hjelper ikke det må du bytte fjærplaten også..
Men kan det være årsaken til raslingen/raklingen i clutchen? Leser på diverse forum at flere har samme problemet, men jeg klarer ikke å finne noen løsning på det.

Ingen andre som har opplevd det samme med sin R1?
Yamaha YZF R1
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by DrGreve »

Alex_P wrote:Jeg har en Yamaha R1 2004 (27500km) med ulyd i clutchen. Det er slik rasling/klakking når den står i fri, men som forsvinner med en gang jeg tar inn clutch-hendelen. Lyden kommer og går, men er der nesten konstant. Føler lyden er der på lavere turtall i gir, men den forsvinner når turtallet øker (hører den hvertfall ikke..). Har for øvrig ingen problemer med å gire.

Noen som vet hva dette skyldes? Ulyden irriterer meg grønn!

Edit: Fant film på Youtube..
DrGreve wrote:Jeg ville i første omgang byttet fjærene og montert de med rett moment. Hjelper ikke det må du bytte fjærplaten også..
Vel, jeg påstår ikke bombastisk at det er fjærene men når du skriver at lyden forsvinner når du engasjerer clutchen, så er det nærliggende å anta at det er fjærene for når du clutcher så presses de sammen..
WagenVonLagen
Posts: 4
Joined: 03 Nov 2015 10:40

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by WagenVonLagen »

Du er jo inne på det, såvidt, før du går deg vill igjen. Utløserlageret. Hvis du kjenner vibrering ved løsning er det oftest slitasjemerkene som gjør det.
Skift lageret, og hør.
Forøvrig standard lyd på alle gamle japs, ingenting å uro seg for, men skal ikke høres VELDIG godt. :smt117
User avatar
mekkern
Posts: 5121
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by mekkern »

Når det er de "sårene" i begge delene etter fjærene, er det nok naglene som holder stål/alu delene sammen som er løse.
Hvis dette er tilfellet bør den delen byttes. :-k
Alex_P
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2016 08:52
MC: Yamaha R1 2004

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by Alex_P »

Tok av hele clutchen igår, og det er rasling i selve clutch-huset. Se video (bb-koden fungerer ikke, derfor jeg legger ut linken):

Har sett på nettet at flere sveiser fast (punkt) disse fjærene i huset for å få vekk lyden. Har også lest at denne raslingen kommer tilbake etter svært kort tid, og at det nesten ikke er vits å fikse det. Synes jeg virker veldig rart???
Yamaha YZF R1
Alex_P
Posts: 6
Joined: 15 Jun 2016 08:52
MC: Yamaha R1 2004

Re: Ulyd fra clutch - Yamaha R1

Post by Alex_P »

Til dere andre som skulle ha samme feil, og vil slippe å bruke flere tusen kroner på feilsøking. Funnet ut av feilen nå. Det er selve clutch-huset som er årsaken til lyden. Jeg prøvde med et annet clutch-hus og etter det ble lyden borte. Når clutch-huset var montert på hadde jeg slark frem og tilbake som forårsaket lyden. Det "nye" clutch-huset hadde ikke i nærheten av samme slarken... og de "fjærene" som sitter bak på clutch-huset skal være løse. De er sånn for å fjerne vibrasjoner visstnok.

For de som lurer.. Clutch-huset er delen til høyre.
Image
Yamaha YZF R1
Post Reply