Vedlikehold av trommelbremser

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Vedlikehold av trommelbremser

Post by ChristerL »

Først og fremst: Oppkjøring på fredag gikk knirkefritt! Måtte bare få det ut [emoji2]

For det andre: Jeg har merket lenge at bakbremsen på sykkelen min har gjort lite ut av seg, men nå har jeg innsett at det kanskje er på tide å gjøre noe med det. Er det noen som vet hvor man får kjøpt nye "klosser" til trommelbremser? Jeg må uansett legge om bakdekket snart, så kan jo slå to fluer i en smekk når hjulet først er av...

På forhånd takk!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by tshansen »

Gratulere med bestått oppkjøring [emoji122][emoji122] da starter eventyrene [emoji106] hvilken sykkel er det du har? Det er sikker mulig å få originalt fra merke leverandør!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: RE: Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by ChristerL »

LordShaft wrote:Gratulere med bestått oppkjøring [emoji122][emoji122] da starter eventyrene [emoji106] hvilken sykkel er det du har? Det er sikker mulig å få originalt fra merke leverandør!
Tusen takk! Ja, nå kan jeg endelig kjøre uten å få et "nei, det regna for 4 dager siden, også er det Skavlan i kveld" av faren min...

Suzuki Marauder 1998. Vet jeg har noen forhandlere i nærområdet, men tenkte internett var stedet å sjekke pris på først [emoji6]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: RE: Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by ChristerL »

Traveller wrote:Gratulerer med lappen :thumleft

Du bør nå først få av hjulet og inspisere belegget på bremsebånda før du tenker på å kjøpe nytt :) .
En god rens kan være alt som skal til.
Tusen takk! [emoji2] ja, det er jo en god idé. Men kan det egentlig være noe annet når (og her må jeg bare beklage mangelen på fagbegrep) skruen man strammer/slakker er skrudd HELT ut på kanten, og pedalen fortsatt vandrer hele veien?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: RE: Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by DrGreve »

ChristerL wrote:
Traveller wrote:Gratulerer med lappen :thumleft

Du bør nå først få av hjulet og inspisere belegget på bremsebånda før du tenker på å kjøpe nytt :) .
En god rens kan være alt som skal til.
Tusen takk! [emoji2] ja, det er jo en god idé. Men kan det egentlig være noe annet når (og her må jeg bare beklage mangelen på fagbegrep) skruen man strammer/slakker er skrudd HELT ut på kanten, og pedalen fortsatt vandrer hele veien?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Det skal være merket av på trommelen for hvor langt armen på trommelen skal gå før klossene er moden for utskifting.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by Spiritofwinter »

MC-Deler har bremsebånd som kan passe til under 200,-

http://mcdeler.no/motorsykkel.asp?C=B_2 ... emsesystem


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by Tekumseh »

Vet ikke om denne videoen er noe til hjelp, men cirka sånn ser det ut når hjulet er av ihvertfall: [youtube][/youtube]

På Suzuki Savagen jeg hadde fikk jeg høre at det var fare på ferde når det begynte å bli skrapelyder (andre lyder enn vanlig) når man bremsa. Skriker det er det metall mot metall og livet til trommelen henger i en tynn tråd - ikke kjør en meter til. Men å åpne og se og få ut alt bremsestøv og sånt er nok ikke dumt når du først er av med hjulet likevel.
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: RE: Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by ChristerL »

Spiritofwinter wrote:MC-Deler har bremsebånd som kan passe til under 200,-

http://mcdeler.no/motorsykkel&# ... emsesystem


Sent from my iPad using Tapatalk
Takk! Det var jo ikke så dyrt som jeg frykta heller. [emoji106]

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: RE: Re: Vedlikehold av trommelbremser

Post by ChristerL »

Tekumseh wrote:Vet ikke om denne videoen er noe til hjelp, men cirka sånn ser det ut når hjulet er av ihvertfall: [youtube][/youtube]

På Suzuki Savagen jeg hadde fikk jeg høre at det var fare på ferde når det begynte å bli skrapelyder (andre lyder enn vanlig) når man bremsa. Skriker det er det metall mot metall og livet til trommelen henger i en tynn tråd - ikke kjør en meter til. Men å åpne og se og få ut alt bremsestøv og sånt er nok ikke dumt når du først er av med hjulet likevel.
Ja, ulyder er jeg ekstremt forsiktig med... Har ikke oppdaget noen ennå. Eneste problemet er som sagt at det skjer faretruende lite når jeg tråkker på pedalen, og det er langt fra full bremsekraft når den er tråkket 2/3 ned.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Post Reply