Oljeskift på egenhånd og garanti?
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Litt rart egentlig at oljen deres ser så dårlig ut. Når jeg bytter olje på Kawasakien min etter sånn ca 10 000km så ser den egentig like fin ut. Lys og fin i fargen og ikke spesiellt tynn.
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
At oljen er tynn vil du ikke merke.JohnnyTh wrote:Litt rart egentlig at oljen deres ser så dårlig ut. Når jeg bytter olje på Kawasakien min etter sånn ca 10 000km så ser den egentig like fin ut. Lys og fin i fargen og ikke spesiellt tynn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Posts: 4
- Joined: 03 Nov 2015 10:40
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
De andre.LordShaft wrote:
Jeg har ekstremt dårlig erfaring med biltema olje. Jeg mener at denne er noe av det dårligste du får kjøpt. Ekstremt mange andre vil hevde det motsatte Hvem av oss har rett?
- quattrokim
- Posts: 823
- Joined: 06 Oct 2015 08:38
- MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R - Location: Frekhaug, Hordaland
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Eg har ein bekjent som har køyrt Biltemaolje på isbilen sin i mange år no, ein godt trimmet Audi femmer som ikkje blir spart på kruttet rundt bana. Gått som ei klokke der så at den olja er dårligere enn mykje anna tviler eg på.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Pleier ikke å være så vanskelig å merke om olja er tynn eller ikke. Jeg har en veteranbil fra 1942 og der er olja helt klar tynn når jeg bytter.AJSm20 wrote:At oljen er tynn vil du ikke merke.JohnnyTh wrote:Litt rart egentlig at oljen deres ser så dårlig ut. Når jeg bytter olje på Kawasakien min etter sånn ca 10 000km så ser den egentig like fin ut. Lys og fin i fargen og ikke spesiellt tynn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Selvsagt så merker man det ikke hvis det er ubetydelig endring.
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Ja men hør på dere selv da!! Hvordan kan du sitte der å hevde at han har feil eller du har mer rett!? (Generelt snakket)
Oljeprodusenter, mener fast bestemt at deres oljer skal tåle x antall tusen km før det er nødvendig å bytte! På noen biler opererer de med 35.000 km!! Så hvorfor er det da nødvendig å bytte olje hver 5000 på en sykkel!? Å hvis oljen er så dårlig, mørk på farge osv som det blir hevdet! Er det noe annet som burde varsle at her er noe riv ruskende feil? [emoji848]
Oljeprodusenter, mener fast bestemt at deres oljer skal tåle x antall tusen km før det er nødvendig å bytte! På noen biler opererer de med 35.000 km!! Så hvorfor er det da nødvendig å bytte olje hver 5000 på en sykkel!? Å hvis oljen er så dårlig, mørk på farge osv som det blir hevdet! Er det noe annet som burde varsle at her er noe riv ruskende feil? [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Ja, men hvorfor er det slik at på sykkel bør du bytte olje hver 5000? Det er så latterlig lite det!! Mener dere at oljene en får kjøpt i dag ikke er god nok til å holde mer enn 5000 km!?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Kan det ha noe å si at en motorsykkel gjerne går på høyere rpm også?
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Hver 6K gikk forsåvidt med V-Strom'en, men takker og bukker for at det bare er hver 12K med AT'n - jeg har f... ikke tid til å ha den stående på verksted hele tiden... Kjøpt sist i Mars og har nå gått litt over 9K, så snart på tide å bestille 12K service. Oljen ser grei ut... får litt nærkontakt med den når jeg peiler den ganske jevnlig. Lysebrun og fin, ser ikke noen grunn til å bytte oftere enn produsenten sier - antar de vet hva de driver med
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Er vel at clutchen på de fleste moppene spinner i olja, ja.FjellBekken wrote:Det her tørr jeg ikke å uttale meg om, men det er jo noe andre faktorer her en på f.eks. en bilmotor. For det første vil jeg tro at clutchen som surrer å går i olja kan på virke noe. Hvor mye forurensning den må oppta er vel avhenge av motoren, men at mange av dem opplever småkjøring er vel riktig. Høye temperaturer dreper også olje, så her er det vel bare å velge å vrake i muligheter.LordShaft wrote:Ja, men hvorfor er det slik at på sykkel bør du bytte olje hver 5000? Det er så latterlig lite det!! Mener dere at oljene en får kjøpt i dag ikke er god nok til å holde mer enn 5000 km!?
Hva er intervallet på GSA'en nå da, etter at de fikk våtclutch? På den gamle min er det vel 10000 om jeg husker rett, men den har clutch som på en bil
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Jeg har lest tester som sier at viskositeten er redusert allerede ved 1000 km, i enkelte MC-motorer. Det er ikke noe jeg bare 'tror'.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Det er hver 10.000 på den nye GSA'en også! Jeg mener nå det er relativt ofte! Si at du kjører 20.000 i året da! Skal du skifte olje og filter 4 ganger i sesongen mener dere?
Nå diskuterer jeg, uten å mene så mye personlig
Å de testene som er lest, hvor troverdige er de? Hvor mye reduseres viskositeten og hvor stor betydning har det fra 1000 til 5000 eller 10000.
Hvis det er sånn at den blir dårligere allerede etter 1000, burde en ikke bytte oftere enn 5000 også!? [emoji848][emoji848]
Nå diskuterer jeg, uten å mene så mye personlig
Å de testene som er lest, hvor troverdige er de? Hvor mye reduseres viskositeten og hvor stor betydning har det fra 1000 til 5000 eller 10000.
Hvis det er sånn at den blir dårligere allerede etter 1000, burde en ikke bytte oftere enn 5000 også!? [emoji848][emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Vil ikke mengden olje også ha noe å si. For å få lengre intervaller så har vel også mengden olje økt på motorene?
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
problematikken med olje og "mc motor" er jo det vanligste:clutch og gearkasse.
clutchen skal ikke slure og gearkassa skal ikke "knuse" oljemolekylene .
med tørrclutch og separat gearkasse kan man bruke en "vanlig" olje
mens en mc-olje skal funke motor clutch og gear.
hvis i tillegg den er luftkjølt og har lite volum og går litt "fabrikkmager++"
er det en vanskelig jobb for olja.
men i dag har vi fått syntetiske oljer som tåler mye mer enn de gamle dino-oljene
hvis det ikke er "spesielle" motorforhold (eg motard/cross) funker 10000km helt ok.
om den blir noe "tynnere" har ikke praktisk betydning.
Noen oljer funker bedre på enkelte modeller(gearing/støy)
Har heller ikke prob med syntetoljer på 80talla sykler med 150000km++(ei heller biltemas)
Men hvis du bytter fra en type/merke til en annen vil en noen ganger få et høyere forbruk av olje/sverting første skift da oljene har forskjellig innvirkning på avleiringer.
det viktigste er faktisk å skifte filteret-tetter det seg så går olja urenset rundt(bra oljetrykk da.. )
Når det gjelder bilers 30000km oljeservice er dette en "salgsgimmik" og ikke noe seviceavdelingene går inn for... men så lenge det holder reklamasjonstiden er det gull.......
clutchen skal ikke slure og gearkassa skal ikke "knuse" oljemolekylene .
med tørrclutch og separat gearkasse kan man bruke en "vanlig" olje
mens en mc-olje skal funke motor clutch og gear.
hvis i tillegg den er luftkjølt og har lite volum og går litt "fabrikkmager++"
er det en vanskelig jobb for olja.
men i dag har vi fått syntetiske oljer som tåler mye mer enn de gamle dino-oljene
hvis det ikke er "spesielle" motorforhold (eg motard/cross) funker 10000km helt ok.
om den blir noe "tynnere" har ikke praktisk betydning.
Noen oljer funker bedre på enkelte modeller(gearing/støy)
Har heller ikke prob med syntetoljer på 80talla sykler med 150000km++(ei heller biltemas)
Men hvis du bytter fra en type/merke til en annen vil en noen ganger få et høyere forbruk av olje/sverting første skift da oljene har forskjellig innvirkning på avleiringer.
det viktigste er faktisk å skifte filteret-tetter det seg så går olja urenset rundt(bra oljetrykk da.. )
Når det gjelder bilers 30000km oljeservice er dette en "salgsgimmik" og ikke noe seviceavdelingene går inn for... men så lenge det holder reklamasjonstiden er det gull.......
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?
Før jeg fortsetter så må jeg presisere at jeg ikke er kategorisk og hevde bestemt at jeg vet, jeg bare tror
Hvor holdbar olja er avhenger av hvor sterk molekylstrukturen er og hvor mye den tåler før strukturen bukker under. Det er enorme krefter mellom for eksempel kamloob og ventilløfter og olja er utsatt for kraftige påkjenninger. Det er forskjellen mellom en god og dårlig olje, hvor mye trykk tåler den?
Så er det en vesentlig forskjell mellom mc-olje og bilolje, i alle fall på de fleste sykler, siden de har våtclutch og deler olje med motoren. Dedikerte mc-oljer er tilsatt additiver for å tilfredsstille clutchlamellene, noe det ikke er behov for på en bil.
Når det gjelder Biltemaoljen så er det pr. dags dato Carlube i England som leverer olje til Biltema. Hvilke additiver de tilsetter sin olje for å kunne brukes i en mc-motor vet jeg ikke men de er tradisjonelt ikke noen tilverker av dedikert mc-olje.
Laboratorietester viser at den olja som tåler mest juling før molekylstrukturene bukker under er esterbaserte oljer, de tåler desidert mest trykk før oljefilmen bukker under. Dette gjelder blant andre Motul og Silkolene og Honda anbefaler Motul, men det kan ha sammenheng med sponsorkontrakter i motogp
Japanske mc-produsenter laget sitt eget klassifiserings-system, nemlig JASO (MA eller MA2, mens amerikanerne bruker API-klassifiseringen og olje som starter på S (for eksempel SH) normalt er ment for motorer med våtclutch.
Problemet er at gamle sykler er produsert når syntetisk olje var helt ny på markedet og jeg har erfart at helsynt blir for glatt for mine lameller og da får jeg sluring på clutchen under pådrag og det gjelder spesielt Biltemaolja selv om den har rett klassifisering.
Så til intervall for bytte. Å bytte oftere hvis du bruker anbefalt olje fra anbefalt produsent er etter min mening unødvendig for mc-produsenten tar alle forholdsregler, kaldt, varmt, tørt og fuktig klima i betraktningen når de anbefaler sine intervaller for bytte.
Bruker du derimot Biltemaolje eller ikke anbefalt olje, så ville jeg ha byttet på halve intervallet, men da skjønner jeg ikke helt hensikten for 2 ganger Biltemaolje tilsvarer omtrent 1 gang anbefalt olje
Hvor holdbar olja er avhenger av hvor sterk molekylstrukturen er og hvor mye den tåler før strukturen bukker under. Det er enorme krefter mellom for eksempel kamloob og ventilløfter og olja er utsatt for kraftige påkjenninger. Det er forskjellen mellom en god og dårlig olje, hvor mye trykk tåler den?
Så er det en vesentlig forskjell mellom mc-olje og bilolje, i alle fall på de fleste sykler, siden de har våtclutch og deler olje med motoren. Dedikerte mc-oljer er tilsatt additiver for å tilfredsstille clutchlamellene, noe det ikke er behov for på en bil.
Når det gjelder Biltemaoljen så er det pr. dags dato Carlube i England som leverer olje til Biltema. Hvilke additiver de tilsetter sin olje for å kunne brukes i en mc-motor vet jeg ikke men de er tradisjonelt ikke noen tilverker av dedikert mc-olje.
Laboratorietester viser at den olja som tåler mest juling før molekylstrukturene bukker under er esterbaserte oljer, de tåler desidert mest trykk før oljefilmen bukker under. Dette gjelder blant andre Motul og Silkolene og Honda anbefaler Motul, men det kan ha sammenheng med sponsorkontrakter i motogp
Japanske mc-produsenter laget sitt eget klassifiserings-system, nemlig JASO (MA eller MA2, mens amerikanerne bruker API-klassifiseringen og olje som starter på S (for eksempel SH) normalt er ment for motorer med våtclutch.
Problemet er at gamle sykler er produsert når syntetisk olje var helt ny på markedet og jeg har erfart at helsynt blir for glatt for mine lameller og da får jeg sluring på clutchen under pådrag og det gjelder spesielt Biltemaolja selv om den har rett klassifisering.
Så til intervall for bytte. Å bytte oftere hvis du bruker anbefalt olje fra anbefalt produsent er etter min mening unødvendig for mc-produsenten tar alle forholdsregler, kaldt, varmt, tørt og fuktig klima i betraktningen når de anbefaler sine intervaller for bytte.
Bruker du derimot Biltemaolje eller ikke anbefalt olje, så ville jeg ha byttet på halve intervallet, men da skjønner jeg ikke helt hensikten for 2 ganger Biltemaolje tilsvarer omtrent 1 gang anbefalt olje