Oljeskift på egenhånd og garanti?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Bjerknez

Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Jeg har innerst inne veldig lyst til å prøve meg på oljeskift selv på sykkelen. Samtidig så vil jeg jo ikke miste garantien og nettopp garantien og at jeg beholder denne er svært viktig. Hvis dette er noe usikkert så lar jeg være.

Jeg tenker da ikke på oljeskift i mellom intervallene, men oljeskift i stede for at verkstedet gjør dette på service. jeg kommer fortsatt til å levere sykkelen på service, men hvis dem slipper oljeskift så burde jo dette bli langt rimeligere samt at det tar kortere tid. I tillegg så får jo jeg litt erfaring selv også. Litt sånn vinn vinn situasjon for min del.

Men saken er da. kan jeg med "loven" i hånd gjøre dette og samtidig få stempel i boken og dermed beholde garantien? Så klart kommer jeg til å bruke oljen og filteret som anbefales til min sykkel samt feste med riktig moment etc.

Men jeg må være 110% sikker på at det ikke blir noe tull med garanti og at jeg med loven i hånd kan si til verkstedet at jeg hat tatt oljeskift selv uten at dem kan si noe på dette.

Så hva mener dere? Tut og kjør, eller kan man få litt problemer her?
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by freddy123 »

Ring verkstedet og hør med de ... Jeg tviler sterkt på at de går med på det [emoji2]

Selv så kommer jeg til å drite i service på verksted har fått nokk av dårlig kundebehandling og himmelske priser så jeg kommer til å gi faen og gjøre det selv... Blir høyst sannsynlig gjort enda bedre og nøyere også pga bedre tid [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tommas »

I prinsippet har det ingenting å si for garantien, så lenge ditt arbeid ikke fører til skaden. Bruk anbefalt olje, kanskje til og med ta et bilde av flaske og dato, så burde du ha mer enn nok dokumentasjon.


Feks denne sier litt om saken.


http://www.nettavisen.no/na24/smartepen ... 43990.html
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Snikkeren »

Om du beholder garantien eller ikke kan jeg ikke svare på, men jeg tror ikke det blir så mye billigere for deg uansett. Hvis du likevel kjøper olje og filter hos forhandler, så blir jo prisen på det den samme. Og selve oljeskiftet tar jo de bare samtidig som de utfører resten av service'en. De skrur bare ut bunnskruen, så lar de det renne mens de gjør resten. Så bytter de filter, setter i bunnskruen, og fyller olje. Tipper de sparer seg hele 5 minutter på at du gjør jobben selv.
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by quattrokim »

Trur ikkje du finner eit eineste verksted som går med på det der. For at garantien skal gjelde så skal vel servicene være dokumentert og om du bytter olje sjølv så kan ikkje verkstedet garantere at dette er gjort. Og du sparer nok lite penger på det, kun olja du sparer på om du kjøper den inn billigere ein anna plass. Jobben tar jo maks 10 min.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Hovedgreia her er ikke å spare penger, men å lære seg dette selv. Så slunkent i kassa er det ikke... enda vertfall :lol:

Men da ser det ut til at jeg kan droppe det og heller satse på en oljeskift MELLOM intervallene hvis dette skal gjøres :thumleft
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Har sendt mail til Speed MC nå (hvor jeg har fått time til service 8.juli) og spurt. Men jeg tviler vel på at dem er spesielt happy for det. Men da har jeg vertfall spurt. :thumleft
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

Har du et godt forhold med forhandleren din så burde det gå greit. Jeg avtalte det selv når jeg kjøpte en ny BMW hos MC-huset Nydal i 1986. Hadde den aldri på service, heller ikke førstegangsservice, men bytte av garantideler gikk greit. Hadde tull bl.a. med demper og rust på eksosanlegg. Men da gjorde jeg jobben selv.

Min nye Opel som jeg kjøpte i 1995 hadde jeg aldri på service den heller, ikke førstegangsservice engang. Det var en del tull med styrestaget, som måtte byttes, samt tannremmen som det var recall på. Verkstedet gjorde det uten å mukke.

Mulig situasjonen er en annen i dag, butikken regner vel inn mye av fortjenesten sin fra service, og mindre fra salg. Men det skader ikke å spørre. Eller å ta sjansen :).

Jeg gjør all service selv, og har gjort det siden ca. 1980, både på alle mine MCer og biler. Og snøfreser :). Mye penger spart opp gjennom årene, og bedre jobb gjør jeg også, er jeg overbevist om. Skulle jeg gå på en smell har jeg spart såpass mye opp gjennom årene så jeg ligger uansett godt på plussiden. Det blir fort 10 tusen lapper spart i løpet av ett år, MC+bil tilsammen. Siden 1980 er det altså 360'. Har mye å gå på der :).
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

AJSm20 wrote:Har du et godt forhold med forhandleren din så burde det gå greit. Jeg avtalte det selv når jeg kjøpte en ny BMW hos MC-huset Nydal i 1986. Hadde den aldri på service, heller ikke førstegangsservice, men bytte av garantideler gikk greit. Hadde tull bl.a. med demper og rust på eksosanlegg. Men da gjorde jeg jobben selv.

Min nye Opel som jeg kjøpte i 1995 hadde jeg aldri på service den heller, ikke førstegangsservice engang. Det var en del tull med styrestaget, som måtte byttes, samt tannremmen som det var recall på. Verkstedet gjorde det uten å mukke.

Mulig situasjonen er en annen i dag, butikken regner vel inn mye av fortjenesten sin fra service, og mindre fra salg. Men det skader ikke å spørre. Eller å ta sjansen :).

Jeg gjør all service selv, og har gjort det siden ca. 1980, både på alle mine MCer og biler. Og snøfreser :). Mye penger spart opp gjennom årene, og bedre jobb gjør jeg også, er jeg overbevist om. Skulle jeg gå på en smell har jeg spart såpass mye opp gjennom årene så jeg ligger uansett godt på plussiden. Det blir fort 10 tusen lapper spart i løpet av ett år, MC+bil tilsammen. Siden 1980 er det altså 360'. Har mye å gå på der :).
Jeg fikk svar fra Speed MC nå og dem forklarte at det ikke var noe i veien for at jeg gjorde dette selv, men dem sa også at dem da ikke kom til å krysse av for "oljeskift" på service skjemaet. Noe jeg så klart forstår.

Så jeg sendte mail tilbake om hvordan dette gikk med garantien hvis jeg gjorde dette selv, og venter nå svar på dette. Så klart tatt i betrakning at jeg bruker olje og filter etc. som er anbefalt.

Jeg fikk derimot beskjed om at jeg skulle bruke Advantec 5W50 olje. Mulig det er en skrivefeil, men den oljen finner ikke jeg noe sted...
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

Det er tilfredsstillende å gjøre ting selv, og etter hvert vil man kjenne kjøretøyet godt, og kan avdekke problemer før de blir alvorlige. Man kan også gjøre 'det lille ekstra' som verkstedene i dag ikke har tid til, f.eks. rengjøring av demonterte deler. Noen verksteder gjør rent ut slurv også, så når man gjør ting selv vet man hva som er gjort i hvert fall. F.eks. ved oljeskift på biler som har bunnplate unnlater mange verksteder å skru av disse, for å spare tid. De suger ut oljen med oljesuger, men da får man ikke med seg bunnslammet. Ved demontering av deler har de ikke tid til renhold, og møkk kan falle inn på ømfintlige steder. Jeg har har vært mekaniker selv for mange år siden, og kjenner andre som jobber i bransjen. Har sett en del for å si det sånn.

Ellers vil jeg legge til at ved videresalg har det med at jeg har tatt service selv aldri vært et tema. Men nå er kjøretøyene mine rimelig strøkne etter manges standard. Jeg fører også alt jeg gjør inn i en loggbok, som jeg gir til den nye eieren. En annen ting er at jeg ofte har mine kjøretøy lenge, langt utover garantitiden.
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Det er nesten så jeg vurderer en litt eldre sykkel ved neste korsvei, slik at garantien uansett er borte. En ting er ventiljusteringer etc. det kan verksted ta seg av, men jeg er ganske overbevist om at selv jeg med mine ti tommeltotter vil kunne klare og skifte olje, filter og kanskje også bremseveske på sikt. Slakk av kjede justeres jo ved dekkskifte og dekk skifter jeg fort to ganger pr. sesong.

Det er ikke det at disse servicene ruinerer meg på noe som helst vis, men de enkle tingene kan man jo fint ta selv tror jeg. Så får man heller sette den bort når det er tid for ventilsjekk etc. For DET skal jeg ikke begi meg ut på. :lol:
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

Bjerknez wrote:Det er nesten så jeg vurderer en litt eldre sykkel ved neste korsvei, slik at garantien uansett er borte. En ting er ventiljusteringer etc. det kan verksted ta seg av, men jeg er ganske overbevist om at selv jeg med mine ti tommeltotter vil kunne klare og skifte olje, filter og kanskje også bremseveske på sikt. Slakk av kjede justeres jo ved dekkskifte og dekk skifter jeg fort to ganger pr. sesong.

Det er ikke det at disse servicene ruinerer meg på noe som helst vis, men de enkle tingene kan man jo fint ta selv tror jeg. Så får man heller sette den bort når det er tid for ventilsjekk etc. For DET skal jeg ikke begi meg ut på. :lol:
Det hender jeg også kommer borti oppgaver som kan synes uoverkommelige. Men så tenker jeg på at de som gjør dette på verkstedet er mennesker de også, og det er ingenting som de kan som jeg ikke kan, eller kan lære meg :).Det som er viktig er å gjøre god research på forhånd, og dette er ikke vanskelig nå som vi har internett :).
User avatar
RuneMC
Posts: 2028
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by RuneMC »

Tok etterhvert alle oljeskift selv på V-Strom'en (oljeskift hver 6 000 km)
I begynnelsen tok det en halvtime, og på slutten gikk det på 15 min. Tar mest tid å finne fram utstyr/verktøy osv egentlig.

10L spilloljedunk er høyst anbefalt, pluss en liten bit hønsenetting som fanger opp bunnskruen når denne faller ned.

Ellers evt ny pakning for bunnskrue - men en pakning kan generelt holde til flere oljeskift hvis du drar til skrue med riktig kraft (ganske lav, trekke til for hånd med kort skaft, ikke mer). Å trekke til med for stor kraft er største feilen du kan gjøre, da kan gjengene i motorblokka strippes...

1) Kjør motor varm. 15-30 min kjøring holder. (IKKE slure den varm med clutch (dvs holde brems inne og slure)... sliter uforholdsmessig mye på clutch).
2) Sett MC på sidestøtte. Finn fram verktøy/olje/spilloljedunk
3) Skru ut bunnskrue og la oljen renne godt ut. (Lite vind eller innendørs er tips til sted. Ha også noen filler liggende klare til evt søl.)
4) Filter byttes evt deretter. Smør litt olje på gummipakning før du skrur til filter
5) Inspiser bunnskrue/pakning (skift ved behov). Skru inn bunnskrue og hell på ny olje. En trakt er gunstig verktøy.
6) Fyll til ca minimum (MC på midtstøtte). Skru på påfyllingslokk.
7) Start motor og la den gå et halvt minutt - spes v/filterbytte er greit å få olje inn i filter. Etterfyll til Fullt nivå.
8 ) Gjenta 7 evt en gang for å se at nivå er OK.
9) Rydd bort verktøy etc. La olje kjølne på spilloljedunken før du tapper det over i brukte oljekanner/spylerveske kanner og leverer som farlig avfall på gjenvinningsstasjon.

10) Kjenn på den gode mestringsfølelsen av å ha gjort oljeskift/filterbytte på din egen MC

Nå er det vel også div sjekkpunkter på en intervallservice på verksted - sjekk av hjullager, styrelager, bremser, dekk, dempere, sjekk av diagnose på ECU, evt oppdatering av firmware osv, osv - så det kan være greit med et verkstedbesøk innimellom. Jeg lot verksted gjøre det som enten er mer komplekst eller krever erfaring.

På AT'n som er splitter ny og har intervallservice/oljeskift bare hver 12 000 så blir det nok til at jeg tar service på verksted - mest pga om det kan være firmwareoppdateringer som kan være gunstige å få med seg.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Epylypzon »

Sålenge sykkelen er under garanti/reklamasjon så har jeg den på service på intervallene. Det er jeg glad for nå (ettersom jeg måtte ha ny motor i vinter). Måtte ikke krangle i det heletatt.

Men, jeg skifter olje i mellom intervallene selv, og gjør andre reparasjoner som bremseklosser/skiver/clutch/hjullagre +++

PS. du trenger jo ikke handle brukt med det første Bjerknez. Du kan jo bare ha den du har nå i 10 år til :thumleft
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Epylypzon wrote:
PS. du trenger jo ikke handle brukt med det første Bjerknez. Du kan jo bare ha den du har nå i 10 år til :thumleft
Er det noe gøy da...? :-k
Post Reply