Oljeskift på egenhånd og garanti?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Ja det er litt som andre standarder! Ta en billig brannslukker, kontra en av de dyrere! Begge er innenfor riktig klasse og sertifisering, men når du bruker de to forskjellige ser du hvor stor forskjell det er! Selv om de tilfredsstiller standarden [emoji848]

Å
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tosk »

LordShaft wrote:Ja det er litt som andre standarder! Ta en billig brannslukker, kontra en av de dyrere! Begge er innenfor riktig klasse og sertifisering, men når du bruker de to forskjellige ser du hvor stor forskjell det er! Selv om de tilfredsstiller standarden [emoji848]

Å
Akkurat det der burde egentlig vært med på sånne brannslukke"øvelser" som vi har i forbindelse med tungbillappen osv. Vi fikk testa de forskjellige typene, men ingenting om billig vs. ikke billig. På verneombudkurset fikk vi i det minste vite om de A og B-greiene og hvilke tall som er det minste du skal godta, uten at jeg husker hva det var.
(Funker CO2-apparat til det meste av typer brann, forresten? Er jo så jævlig mye bedre å bruke ift. opprydning :lol: )
Last edited by Tosk on 11 Jun 2016 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by KliffArne »

Nei se her. En oljetråd =D>

Send meg en pm når dere er blitt enige :twisted:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bikeridr »

Egentlig hadde jeg tenkt å holde meg borte fra denne tråden, men klarte visst ikke likevel :-#

Nuvel, som skipsmaskinist bør jeg jo ha litt greie på dette med olje og slikt. Dog, marine single-grade olje (f.eks ren 30-olje, ikke 10W/40 o.l).
Mine erfaringer etter femogtyve år med litt "outsourcing" av oljeskift og litt hjemmeskift på forskjellige sykler og av forskjellig slitasjegrunnlag er ganske enkle. Jeg bruker dette til meg selv som en liten referanse.

(Slitte) forgassermotorer har gjerne litt godt av ren mineralolje (evt delsyntetisk) og bør/foreslås skifte på rundt 5-6.000km Er motoren litt slitt farer litt av bensinen mellom stempelringene og sylinderen og ned i oljen. Denne blir da tynnet litt ut og smøreevnen blir redusert. Opprensingen i et godt filter tar likevel bort de skadelige partiklene. Merk at oljen kan få nedsatt flammepunkt ved mye bensininnblanding, og dette er ironisk nok farligst når det er kaldt ute da driftstemperaturen ofte ikke kommer godt nok opp. Da fordamper ikke bensinen ifra oljen og i aller verste fall får du brann inne i veiva.

Injection-motorer og gjerne litt mer moderne motorer med "opptil flere datamaskiner ombord" (som ble nevnt) trives nok best med helsyntetisk olje og så lenge motoren ikke er veldig slitt, kommer heller ikke så mye bensin ned i oljen/veiva og dette problemet er noe mindre. Skifte anbefales/foreslås på 7-10.000km.

Så har vi dette med "velrennomert merkevare" da..
Så lenge oljen har de API/JASO kravene garantert fra raffineri og som er i samsvar med motorfabrikantens forlangende, kan oljen hete Biltema eller Kåre-Eilert eller hva som helst annet. Oljeprodusentene har et ansvar og det har vært rettssaker (i USA seff.) hvor motorfabrikant/bileier har fått erstatning av oljeselskapet grunnet olja ikke holdt spesifikasjonene påstemplet oljen.

Selv har jeg kjørt på både Biltema, Esso, Mobil, Bel-Rey, Silkolene og etpar andre "obskure" merker og det eneste jeg hittil har opplevd mhp kvalitet på de oljene jeg har hatt er hvor mye innhogg dette har gjort på bankkontoen min.
Når jeg nå kommer hjem, blir det hjemmeskift og jeg vet ikke hvilken olje jeg kjøper før jeg finner den i hylla på Rimi ;-)
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by EasyRider »

Det begynte vel ikke som en "olje" tråd men :)


Å bytte selv mellom olje skiftene får være opp til enhver tenker jeg da. Noen synes det er kos å kaste bort penger på å ha oftere oljeskift.

Og det er det jo.

Selv har jeg byttet konsekvent på 5000km på de sykkelen jeg har hatt, uansett hva produsenten har ment.
Må man det? Nei, men som andre har sakt her det gjør nok heller ikke noe skade, tvert om.
Jeg trives med å pusle litt med syklene mine. Er jo noe helt annet å skru på en motorsykkel en en bil. Er det noe som kan få fram frustrasjonen i meg så er det mekke på bil. Herregud!! men nok om det.

Når jeg kommer til olje, så jeg brukt Motorex sine MC oljer i flere år.
Har aldri hatt noe problem med det merket og når jeg får det til sterkt redusert pris, så kan en jo ikke klage.
Om jeg kan bruke biltema olje? Ja det kan jeg. Har også brukt det ved flere anledninger.
Riktig nok ikke til MC grunnet den gode prisen jeg får på MC olje fra Motorex.
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Elolz »

I statene virker det som mange bruker Shell Rotella T6 (som egentlig er en heavy duty dieselolje for truck, gravemaskiner etc) til mc. :-k Har alltid syntes at dette er litt snodig, når mange snakker om at mc trenger egen type olje. :-k

Mine egne erfaringer når jeg prøvde forskjellige oljer på Ninja 250R (Bel-Ray fra verksted, først dino til innkjøring og helsynt, Repsol delsynt og Shell helsynt), så merket jeg stor forskjell på hvor smooth girskiftene ble etter jeg byttet til Shell helsynt. Har derfor kjørt denne oljen på alt siden den gang, ganske grei pris på den også, ikke langt i fra Biltema, og den anbefales av Ducati.

På de syklene jeg har hatt er det vel 6.000km som er vanlig intervall, og det følger jeg. :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Palma »

Prata med en kilde i shellsystemet. Han fortalte at shell hadde fått tilbud om å lage oljen til Biltema, men de ville ikke ta ansvaret da den oljen lå så hårfint innenfor kravspecen...
Bare nevner det. Om det er sant vet bare han Shell sjøl..
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Men vi er fortsatt like langt!? Er vi ikke!? [emoji848] det er ingen som har noe helt konkret å komme med, annet enn at de hever seg over teknikere, ingeniører og produsenter som anbefaler en viss type olje og hvor ofte den bør byttes!

Jeg er ikke nødvendigvis noe mindre glad i å puttle med sykkelen min fordi jeg ikke skifter olje like ofte eller like sjeldent som naboen [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tommas »

Det blir slik når det stort sett refereres til synsing, anekdoter, "jeg kjenner noen som" , "jeg har hørt at" og "jeg tror".

Finnes sikkert noen steder hvor det er gjort seriøse forsøk på forskjellen på slitasje av like motorer med ulikt oljeskiftintervall og type olje.
Men det er sikkert ikke nok til å overbevise noen den ene eller andre veien.


I det minste skal det vel godt gjøres at en motor tar skade av å skifte oftere enn anbefalt intervall, så nedsiden er minimal om man gjør det.

Som Bjerknez originalt spurte om, så mister man heller ikke garantien på motorsykkel om man gjør oljeskiftet selv - men om det reellt sparer noen særlige kroner er heller tvilsomt.
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Palma »

Men en ting er vi enige om, vi blir ikke enige om olje! :roll:
Men hva i all verden betyr et oljeskift fra eller til? Det er vel heller ikke den største kostnaden ved å ha sykkel :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Nei, men det bidrar til den totale summen! Det hadde virkelig vært interessant å se analyser av oljer som er byttet på diverse intervaller, slik som Lasse refererte til tidligere i tråden!

Men det forundrer meg litt at det blir hevdet, som en selvfølge at diverse produsenter lyver om oljen sin for å holde tritt med konkurrentene, samtidig som det blir hevdet i neste setning at en kan stole på at merkingen til oljen er god nok så lenge produsenten har oppgitt dette [emoji848]

Vi blir nok ikke enig, men som med religion og politikk osv, bør det vel foreligge en del solide konkreter i stede for bare synsing om en skal bli hørt bedre enn de som sier det motsatte [emoji39]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Trondgv »

Kjøp harley så slipper dere å bytte olje, må fylle på hele tiden allikevel [emoji39] Men ellers så bytta jeg olje i fjor på KTMen på ca 5000 tror jeg. Ikke at jeg tror det var nødvendig, men får en god følelse av nye filtre og olje. Kommer nok til å bytte en gang selv i år også mellom intervallene vis det passer for meg. Må nok til verksted igjen for å få seg et stempel i boka tipper jeg mot slutten av sesongen. En liten grunn til at jeg vurderer å kjøpe eldre sykkel uten garanti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by ole m. »

LordShaft wrote:
Du skriver jo at du ville byttet Biltemaolje på halve
Like festlig hver gang dette med olje og Biltema. Jeg vet om folk som bruker oljen til racing, en annen som kjører turbo mc-motor med mer enn 300 hk på Biltema-olje. Så slapp av, oljen er god nok for alle her inne, om den oppfyller kravene gitt i instruksjonsboka. Vil man bruke penger på merkevare, så er det helt greit. Men Biltemaoljen er god nok, det er fakta og er dokumentert.
Hahaha dette er et syltynt argument [emoji39] at du "kjenner" noen som kjører racing med Biltema olje og turbo mc med Biltema olje har jo ingen garanti for at oljen holder mål [emoji122][emoji122]

Jeg har en kompis som spiser majones på skiven, han sier at Biltema oljen er søppel!

Men over til litt alvor igjen, siden oljeleverandørene bruker salgsgimmik for å fremme sin olje, som å garantere lange service intervaller. Hva fratar de muligheten til å skryte på oljen diverse klassifiseringer for å nå et bestemt marked [emoji848]

Det meste som er blitt sagt i denne tråden er så selvmotsigende at det er ikke klokt!
I starten sies det at oljen mister sin viskositet allerede ved 1000 km, men de som selger og produserer oljen lyger om oljen sin for å hevde seg i toppen med resten av aktørene!

Men i andre enden stoles det blindt på at en oljebeholder tilfredsstiller krav i henhold til markeringen på labelen [emoji848] jeg selv har veldig dårlig erfaring med Biltema oljen på påhengsmotorer! Da skal det komme langt bedre argument for å få meg til å bruke Biltema olje igjen
Gjøk! Argumentet er at man leser på flasken hva slags type olje det er, og sammenligner det med kravet i instruksjonsboka. Om kravene er oppfyllt er det bare å bruke denne olja, uavhengig av hva slags merke som er skrevet på flasken.

Det med racing og turbomotorer var kun et eksempel på at det finnes folk som følger spesifikasjonene, på bruksområder som er tøffere enn vanlig gstebruk, og ikke gjør valg basert på synsing eller følelser. Men jeg skjønner at du foretrekker det siste.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by DrGreve »

ole m. wrote:Det med racing og turbomotorer var kun et eksempel på at det finnes folk som følger spesifikasjonene, på bruksområder som er tøffere enn vanlig gstebruk, og ikke gjør valg basert på synsing eller følelser. Men jeg skjønner at du foretrekker det siste.
De som for eksempel kjører mc-er rundt på banene i Norge i de forskjellige klassene, kjører de 6 til 10k intervaller på oljeskift?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

ole m. wrote: Gjøk! Argumentet er at man leser på flasken hva slags type olje det er, og sammenligner det med kravet i instruksjonsboka. Om kravene er oppfyllt er det bare å bruke denne olja, uavhengig av hva slags merke som er skrevet på flasken.

Det med racing og turbomotorer var kun et eksempel på at det finnes folk som følger spesifikasjonene, på bruksområder som er tøffere enn vanlig gstebruk, og ikke gjør valg basert på synsing eller følelser. Men jeg skjønner at du foretrekker det siste.
Så jeg er gjøken her!? [emoji849] jeg foretar mine egne valg på erfaringer jeg selv har gjort meg ved bruk av forskjellig olje oppgjennom årene både privat og på jobb! Jeg diskuterer også et tema som er veldig hårsårt for mange!

Når det blir anbefalt å bytte olje mellom servicer av noen, enkelte hevder at dette er sløseri! Samme er det med oljer som holder en viss klassifisering, men samtidig mister sin viskositet allerede etter 1000 km[emoji848]

Du sier at folk kan slappe av, for at du kjenner folk som kjører roadracing og turbo mc som er langt mer ekstremt enn vanskelige folk opplever på sine gatesykler[emoji848]

Kan du ikke være så snill å presisere for meg igjen hvem som er gjøken!? Siden det er litt uklart for meg basert på diverse innlegg i denne tråden [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply