Oljeskift på egenhånd og garanti?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Epylypzon »

Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
PS. du trenger jo ikke handle brukt med det første Bjerknez. Du kan jo bare ha den du har nå i 10 år til :thumleft
Er det noe gøy da...? :-k
Har det like artig på gs`en nå som for 4 år siden når den var ny jeg. Hvis ikke enda artigere (blitt bedre til å kjøre) :) Skulle ha den ihvertfall til den hadde passert 100k sa jeg den gangen. Nå har jeg jo akkurat fått ny motor. Så da må jeg ha den til den har passert 160 da :P
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

Epylypzon wrote:
Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
PS. du trenger jo ikke handle brukt med det første Bjerknez. Du kan jo bare ha den du har nå i 10 år til :thumleft
Er det noe gøy da...? :-k
Har det like artig på gs`en nå som for 4 år siden når den var ny jeg. Hvis ikke enda artigere (blitt bedre til å kjøre) :) Skulle ha den ihvertfall til den hadde passert 100k sa jeg den gangen. Nå har jeg jo akkurat fått ny motor. Så da må jeg ha den til den har passert 160 da :P
Hehe, samme sykkelen i ti år blir litt trist. Må vel bytte litt og prøve andre ting tror jeg 8)
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tosk »

Såvidt jeg har forstått har du serviceintervall på 10000? Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å ta et oljeskift midt i mellom, på ca. hver 5000. Det ække så vanskelig når selv jeg klarer det! Dog kan du slite litt med å få av filteret, siden hver gang de har skifta oljefilter på verksted på min så er det skrudd til mye hardere enn nødvendig.
Bjerknez

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Bjerknez »

FjellBekken wrote:
Bjerknez wrote:
Epylypzon wrote:
Har det like artig på gs`en nå som for 4 år siden når den var ny jeg. Hvis ikke enda artigere (blitt bedre til å kjøre) :) Skulle ha den ihvertfall til den hadde passert 100k sa jeg den gangen. Nå har jeg jo akkurat fått ny motor. Så da må jeg ha den til den har passert 160 da :P
Hehe, samme sykkelen i ti år blir litt trist. Må vel bytte litt og prøve andre ting tror jeg 8)
Da er du ikke ordentlig GLAD i sykkelen din. :roll: [-X :lol:
Haha, Jeg var en gang glad i eksen også jeg, men i dag, not so much :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Bytte olje på hver 5000 er ikke det en anelse over kill?

Jeg bytta på 7500 på KTM'en for der var intervall på 15.000! Det er for mye! Men kjører du over 10.000 i året ser jeg liten grunn til å bytte olje noe hyppigere enn dette! [emoji848]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tosk »

Janei, vet ikke. Skader jo ikke \:D/ Min har intervall på 6000 uansett, så er vant til sånt.
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

LordShaft wrote:Bytte olje på hver 5000 er ikke det en anelse over kill?

Jeg bytta på 7500 på KTM'en for der var intervall på 15.000! Det er for mye! Men kjører du over 10.000 i året ser jeg liten grunn til å bytte olje noe hyppigere enn dette! [emoji848]
Oljeanalyser av MC-oljer viser at oljen begynner å få redusert viskositet allerede fra 1000 km, spesielt på luftkjølte maskiner. Husk også at vi her i Norge har såkalte ekstremforhold, med lave og vekslende temperaturer, mye støv langt utover våren/sommeren, og mye småkjøring og lave hastigheter.

Jeg skifter motorolje ved 3-5000 km på mine motorsykler. Det synes inni motoren om oljen har vært skiftet hyppig eller ikke. Det er alltid belegg og slagg i motorer som har hatt lange intervaller. Jeg har sett nok av slike.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Lasse Liten »

10.000km eller mer pr oljeskift er svært mye, uansett oljekvalitet og motorkvalitet. Jeg har skiftintervall på 6000, bytter helst på 5000, da er oljen helt klart moden for skroting, tynn og fæl. Det ALLER viktigste er likevel at oljen blir skiftet hvert år.
Hadde jeg hatt sykkel med garanti hadde jeg helt klart byttet olje mellom intervallene for service.
Dette gjør jeg på båten, kjøper filtre og olje gjennom en grossist og tar vare på kvitteringene. Disse fremlegger jeg ved hver service. Jeg skriver også ned bakerst i serviceboken når jeg gjør dette for min egen dokumentasjons skyld.
Merkeverksted er helt fornøyd med dette og sier som rett er at det nok er den mest ivaretatte motoren de har innom, nå går garantien ut denne sommeren og jeg har tenkt å kutte ned til kun diagnosesjekk annethvert år, med mindre det skjer noe stort.
Denne tilnærmingen kan lett overføres til motorsykkel, og de kan ikke si en dritt på garantien, her er all mighty EØS inne i bildet med klokkeklar rettspraksis på garantibetingelser og uorginale deler osv. Det er jo derfor meca, mekonomen, biltema, skruvat, snap drive osv. går som hakka møkk, ingenting eget med motorsykkelimportører, de er bare litt ekstra grinete fordi problemet hittil ikke har vært særlig stort. Vi snakker om folk som ikke vil det beste for sykkelen din, kun det beste for sin egen lommebok as usual.
Men hey, kjøp orginalfilter og hold kjeft om det hvis du er i tvil på ditt eget forhold til verkstedet ;)
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by quattrokim »

Som forrige taler seier, med køyremønsteret til mange nordmenn er det heilt greit at dei bytter olje på 5k km. Kald- og småkøyring som tar knekken på olja. Dei som kun henger på torget kan godt bytte 1 gang i året uavhengig kor mange km dei køyrer.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Men da kommer jo det opplagte oppfølgingsspørsmålet!! Hvorfor i helvete anbefaler da ikke noen av merkene at oljen byttes hyppigere!? [emoji38]
Selv har jeg vært vant til å bytte på 6000 (Ducati) men var usikker på om jeg trengte dette på GSA'en [emoji85] olje og oljefilter er verdens enkleste sak å bytte, å bytter heller for ofte enn for sjeldent! Men hvis det er som dere sier, er det ekstremt pussig at de som produserer disse syklene ikke går ut med samme anbefaling [emoji847]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by quattrokim »

Prestisje. Samme som at serviceintervallene på biler og sykler blir lengre og lengre. Går fint under dei rette forholda men sliter meir under dårlige forhold. Og folk vil jo kjøpe den beste olja? Om ein produsent seier at olja deres bør byttes på halvparten av intervallet dei andre anbefaler så får dei ikkje kvalitetsstempel av deg?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Lasse Liten »

LordShaft wrote:Men da kommer jo det opplagte oppfølgingsspørsmålet!! Hvorfor i helvete anbefaler da ikke noen av merkene at oljen byttes hyppigere!? [emoji38]
Selv har jeg vært vant til å bytte på 6000 (Ducati) men var usikker på om jeg trengte dette på GSA'en [emoji85] olje og oljefilter er verdens enkleste sak å bytte, å bytter heller for ofte enn for sjeldent! Men hvis det er som dere sier, er det ekstremt pussig at de som produserer disse syklene ikke går ut med samme anbefaling [emoji847]
Det har med cash money å gjøre Lord, når produsenter selger kjøretøy selger de gjerne inn at du ikke trenger service mer en hver 15000 km, da kan det bli tungen på vektskålen i det kjøpet. Når de aller fleste mcister regner 3-5000kr på en vanlig mellomservice er jo dette penger de "sparer" hvis de kan gjøre det halvparten så mange ganger. De fleste motorsykler dør i tillegg før de har gått 100.000 og da har det ikke så mye å si for produsenten om motoren nesten er utslitt på dette tidspunktet.
De kjøretøyene jeg kjenner som har gått imponerende langt (Volvo P1800 - 1,4 millioner km / Saab 95 V6 - 850.000km / Suzuki Cavalcade MC 380.000km) har alle en STOR fellesnevner, eierne bytter olje selv - oftere enn intervallet sier...
Hva som ER nødvendig eller ikke driter jeg litt i, når jeg tapper av oljen etter 6000km ser den styggjøvlig ut, og det tror jeg nok at din olje gjør på 15000km også. Når denne oljen klunker ned i bøtten, det akk så grisete filteret treffer bosspannet og motoren starter opp med ny deilig olje, da føler jeg meg bra - og motoren parerer med deilig myk gange. Det føles så bra :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Jeg har sett hva dårlig olje og slappe service intervaller på båtmotorer gjør med de, men har liten eller veldig liten erfaring med innsiden av motorsykkel motorer. At det kan være veldig gode vaner å bytte olje og oljefilter mellom service intervallene er jeg helt enig i, men hvorvidt det er nødvendig er jo en langt mer interessant diskusjon. For der finnes folk og erfaringer i begge leirer.

Jeg har ekstremt dårlig erfaring med biltema olje. Jeg mener at denne er noe av det dårligste du får kjøpt. Ekstremt mange andre vil hevde det motsatte :roll: Hvem av oss har rett? ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by knutk »

Har gjennom årene vært eier av diverse motoriserte kjøretøy.
Enkelte har jeg "kjørt helt ut" og enkelte er bytte innen rimelig tid.

Her ennå til gode å ha kvittet meg med et kjøretøy der motor har vært komponenten som ga opp først.

Om man ser bort fra konkurranse kjøretøy anser jeg oljebytte hyppigere enn spesifisert som å kaste pengene ut vinduet. Men nå har jeg mest erfaring med Tyske produkt, mulig Stratos motorer fra østen gir seg tidligere selv om jeg drister meg til å tvile.
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

knutk wrote:Har gjennom årene vært eier av diverse motoriserte kjøretøy.
Enkelte har jeg "kjørt helt ut" og enkelte er bytte innen rimelig tid.

Her ennå til gode å ha kvittet meg med et kjøretøy der motor har vært komponenten som ga opp først.

Om man ser bort fra konkurranse kjøretøy anser jeg oljebytte hyppigere enn spesifisert som å kaste pengene ut vinduet. Men nå har jeg mest erfaring med Tyske produkt, mulig Stratos motorer fra østen gir seg tidligere selv om jeg drister meg til å tvile.
Det er ikke det at motoren stopper. Heller at den blir mer slitt enn nødvendig, mister effekt, og får lettere oljelekkasjer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
Post Reply