Oljeskift på egenhånd og garanti?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

Jeg har sett inn i endel motorer opp gjennom årene. Det er lett å se hvilke som har hatt korte skiftintervaller, og hvilke som ikke har hatt det, på avleiringene inni. Jo lenger skiftintervaller, desto mer sot og metallpartikler sirkulerer. Våtclutchmotorer vil også avgi friksjonspartikler fra clutchplatene. Filteret vil ta de farlig store partiklene, men de små vil fortsette å sirkulere. Dette vil etter hvert avleires forskjellige steder. På lang sikt vil disse avleiringene kunne løsne. Det økte partikkelnivået vil også på lang sikt kunne forårsake slitasje. Redusert viskositet vil kunne øke risikoen for oljelekkasjer.

Og så er det den psykologiske faktoren [emoji4]. Jeg liker rett og slett å ha ren olje i motoren.
Image
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by ole m. »

DrGreve wrote: Bruker du derimot Biltemaolje eller ikke anbefalt olje, så ville jeg ha byttet på halve intervallet, men da skjønner jeg ikke helt hensikten for 2 ganger Biltemaolje tilsvarer omtrent 1 gang anbefalt olje :)
Dette er jo bare tull og synsing, Biltemaoljene holder Jaso MA2, som passer for de fleste sykler. Dette er dokumentert, og ikke basert på følelser, som du kommer med her.
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Busa Trond »

Bjerknez wrote: Så hva mener dere? Tut og kjør, eller kan man få litt problemer her?
Olje er olje.
Tror ikke forhandleren din er interessert i dugnad midt på dagen.
Hvem skal betale for mailen du sendte, hvem skal ta reklamasjon på feilen du gjorde på feil olje skift.
Dem sier selvfølgelig nei. Skal du spare 200,- må du betale for det selv :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by DrGreve »

ole m. wrote:
DrGreve wrote: Bruker du derimot Biltemaolje eller ikke anbefalt olje, så ville jeg ha byttet på halve intervallet, men da skjønner jeg ikke helt hensikten for 2 ganger Biltemaolje tilsvarer omtrent 1 gang anbefalt olje :)
Dette er jo bare tull og synsing, Biltemaoljene holder Jaso MA2, som passer for de fleste sykler. Dette er dokumentert, og ikke basert på følelser, som du kommer med her.
Les min kommentar litt mer inngående, da ser du at jeg for det første skriver i innledningen at jeg tror, ikke vet. Dernest har jeg ikke påstått at Biltema sin olje ikke holder Jaso MA2. Det eneste jeg skrev om Biltemaoljen er at den fikk min clutch til å slure og at Carlube er stor på bilolje og rimelig ukjent som oljeprodusent av mc-olje. Har du motstridende opplysninger så del dem gjerne :)
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by ole m. »

DrGreve wrote:
ole m. wrote:
DrGreve wrote: Bruker du derimot Biltemaolje eller ikke anbefalt olje, så ville jeg ha byttet på halve intervallet, men da skjønner jeg ikke helt hensikten for 2 ganger Biltemaolje tilsvarer omtrent 1 gang anbefalt olje :)
Dette er jo bare tull og synsing, Biltemaoljene holder Jaso MA2, som passer for de fleste sykler. Dette er dokumentert, og ikke basert på følelser, som du kommer med her.
Les min kommentar litt mer inngående, da ser du at jeg for det første skriver i innledningen at jeg tror, ikke vet. Dernest har jeg ikke påstått at Biltema sin olje ikke holder Jaso MA2. Det eneste jeg skrev om Biltemaoljen er at den fikk min clutch til å slure og at Carlube er stor på bilolje og rimelig ukjent som oljeprodusent av mc-olje. Har du motstridende opplysninger så del dem gjerne :)
Du skriver jo at du ville byttet Biltemaolje på halve serviceintervallet, da betyr det vel at du mener den ikke er god nok, på tross av at dette er dokumentert med teststandarden Jaso MA2? Hvor har du det fra at Carlube produserer oljen? Og hvorfor klarer de evt. ikke å produsere mc-olje, selv om den skal oppfylle krav i en gitt standard, og testes i henhold til dette?

Enkelte clutcher kan slure med syntetisk olje, du hadde antagelig opplevd det samme om det sto Castrol eller Motul på kanna også.

Like festlig hver gang dette med olje og Biltema. Jeg vet om folk som bruker oljen til racing, en annen som kjører turbo mc-motor med mer enn 300 hk på Biltema-olje. Så slapp av, oljen er god nok for alle her inne, om den oppfyller kravene gitt i instruksjonsboka. Vil man bruke penger på merkevare, så er det helt greit. Men Biltemaoljen er god nok, det er fakta og er dokumentert.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by DrGreve »

ole m. wrote:
DrGreve wrote:
ole m. wrote: Dette er jo bare tull og synsing, Biltemaoljene holder Jaso MA2, som passer for de fleste sykler. Dette er dokumentert, og ikke basert på følelser, som du kommer med her.
Les min kommentar litt mer inngående, da ser du at jeg for det første skriver i innledningen at jeg tror, ikke vet. Dernest har jeg ikke påstått at Biltema sin olje ikke holder Jaso MA2. Det eneste jeg skrev om Biltemaoljen er at den fikk min clutch til å slure og at Carlube er stor på bilolje og rimelig ukjent som oljeprodusent av mc-olje. Har du motstridende opplysninger så del dem gjerne :)
Du skriver jo at du ville byttet Biltemaolje på halve serviceintervallet, da betyr det vel at du mener den ikke er god nok, på tross av at dette er dokumentert med teststandarden Jaso MA2? Hvor har du det fra at Carlube produserer oljen? Og hvorfor klarer de evt. ikke å produsere mc-olje, selv om den skal oppfylle krav i en gitt standard, og testes i henhold til dette?

Enkelte clutcher kan slure med syntetisk olje, du hadde antagelig opplevd det samme om det sto Castrol eller Motul på kanna også.

Like festlig hver gang dette med olje og Biltema. Jeg vet om folk som bruker oljen til racing, en annen som kjører turbo mc-motor med mer enn 300 hk på Biltema-olje. Så slapp av, oljen er god nok for alle her inne, om den oppfyller kravene gitt i instruksjonsboka. Vil man bruke penger på merkevare, så er det helt greit. Men Biltemaoljen er god nok, det er fakta og er dokumentert.
1, Ja, jeg ville byttet oftere hvis jeg bruker Biltemaoljen, den retten kan du vel ikke ta i fra meg?
2, Og jeg vet at det er Carlube som leverer olje til Biltema, tidligere var det Statoil.
3, Og jeg har aldri opplevd sluring med Silkolene eller Motul som er de eneste oljene jeg har hatt på min mc-motor sammen med Biltema sin.
4, hvor ofte bytter de olje på motorer som brukes i race?
5, Folk får gjøre som de lyster, jeg bryr meg lite :)
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Tosk »

Får jo nesten lyst til å prøve biltema-olja av detta her, jeg :P
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

Du skriver jo at du ville byttet Biltemaolje på halve
Like festlig hver gang dette med olje og Biltema. Jeg vet om folk som bruker oljen til racing, en annen som kjører turbo mc-motor med mer enn 300 hk på Biltema-olje. Så slapp av, oljen er god nok for alle her inne, om den oppfyller kravene gitt i instruksjonsboka. Vil man bruke penger på merkevare, så er det helt greit. Men Biltemaoljen er god nok, det er fakta og er dokumentert.
Hahaha dette er et syltynt argument [emoji39] at du "kjenner" noen som kjører racing med Biltema olje og turbo mc med Biltema olje har jo ingen garanti for at oljen holder mål [emoji122][emoji122]

Jeg har en kompis som spiser majones på skiven, han sier at Biltema oljen er søppel!

Men over til litt alvor igjen, siden oljeleverandørene bruker salgsgimmik for å fremme sin olje, som å garantere lange service intervaller. Hva fratar de muligheten til å skryte på oljen diverse klassifiseringer for å nå et bestemt marked [emoji848]

Det meste som er blitt sagt i denne tråden er så selvmotsigende at det er ikke klokt!
I starten sies det at oljen mister sin viskositet allerede ved 1000 km, men de som selger og produserer oljen lyger om oljen sin for å hevde seg i toppen med resten av aktørene!

Men i andre enden stoles det blindt på at en oljebeholder tilfredsstiller krav i henhold til markeringen på labelen [emoji848] jeg selv har veldig dårlig erfaring med Biltema oljen på påhengsmotorer! Da skal det komme langt bedre argument for å få meg til å bruke Biltema olje igjen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by freddy123 »

Jeg kommer ikke til å stole på en kjeft her inne når det gjelder olje preik er noen her ingeniører innenfor området ? Trukke det nei ... Og så lenge ingen av dere kan vise til tester og få noe fakta opp på bordet her så blir det bare synsing fra den ene hobbymekanikker til den andre som har lest ditten og datten om det ene og andre ...

Men en ting skal jeg være enig i og skifte for tidlig kan nok aldri skade [emoji2]

Men artig hvordan en liten tråd skaper så stort engasjement og hvor alle må inn med sine synsinger [emoji23]

Jeg kjører Biltema oljen på bilen min btw den har ikke havarert enda [emoji28] men skulle den gjøre det så fuck it tror det skal mere en bare Biltema sin olje til gitt [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by tshansen »

freddy123 wrote:
Jeg kjører Biltema oljen på bilen min btw den har ikke havarert enda [emoji28] men skulle den gjøre det så fuck it tror det skal mere en bare Biltema sin olje til gitt [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Men her synser jo du også [emoji23]
Hva om det faktisk bare er Biltema oljen sin skyld at bilen havarerer?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by freddy123 »

Derfor jeg skrev "tror" for jeg har virkelig ikke peiling [emoji23]

Men som harald rønneberg sier så "jeg har en liten godfølelse" på at det ikke skjer [emoji2][emoji41] man kommer langt med godfølelse og til yamahaen så skal kjøpe noe "litt" dyrere en Biltema så får jeg en liten godfølelse der og om det er bedre eller ei aner jeg ikke for jeg er ingen ingeniør på feltet og ikke kan jeg vise til tester, jeg bare følger magefølelsen min [emoji23]

Jaja og nå gir jeg meg her [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Toven »

Jeg hadde ikke fått nattesøvn om jeg hadde fylt BT olje, velger søvn fremfor billig olje :lol: :lol:
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

Hehe :). Har alle sovet ut nå ;)?

Uavhengig av oljekvalitet er det et faktum at jo lenger man kjører på et oljeskift, desto mer sot-, metall, og clutchpartikler, samt syrer og andre avfallsprodukter sirkulerer i motoren. Derfor endrer olje farge til mørk brun og til slutt helt svart. På lang sikt er ikke dette bra, og jeg skifter defor oljen før den blir svart. På mine MCer i hvert fall.

Men jeg har som oftest mine kjøretøy lenge. For den som bytter MC hvert 2-4. år spiller det ingen rolle. Men for meg er det et godt kjøpsargument hvis tidligere eier sier at han har byttet olje ofte. Hvis en sier at 'jeg har fulgt serviceintervallene og oljen er byttet hver 15000' elns så trekker det ned.
Image
User avatar
AJSm20
Posts: 95
Joined: 12 Oct 2006 12:45
MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20
Location: Trondheim

Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by AJSm20 »

Og for å pense inn igjen på den opprinnelige tråden: Hvis noen skifter olje oftere enn serviceintervallene, og gjør det selv, samt gjør andre småting på egenhånd i mellom serviceintervallene, så er det i mine øyne et tegn på at eieren passer på sykkelen godt.

Derimot en sykkel som det bare er gjort service på ihht. intervaller, og bare på verksted, og eieren har ikke gjort noe annet vedlikehold selv, er ikke nødvendigvis velholdt. Når det står 'alle servicer fulgt' i en annonse, så er ikke det i seg selv et godt salgsargument for meg. Jeg vil alltid høre med eieren om hva han selv har gjort. Har han f.eks. en liten bok hvor han har skrevet ned hva som er fikset og vedlikeholdt, og har kvitteringer for dette, samt at sykkelen er ren, har ren olje, og alt fungerer, da vet jeg at jeg har kommet rett :).
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Oljeskift på egenhånd og garanti?

Post by Lasse Liten »

For de som har lyst på fakta :
https://www.bunkeroil.no/produkter/signum-oljeanalyse

Når det står JASO MA2 på en oljekanne betyr ikke det at den er like god som en annen med samme merking eller vice versa. Den klarer standarden, men det sier ingenting om hvor holdbar oljen er og om den klarer standarden etter 10000km. Oljespesifikasjonene er ikke veldig strenge. Jeg har tatt oljeprøver av lastebiler og båtmotorer mang en gang, det er veldig enkelt. Hvis noen er usikker på hvor ofte de skal skifte olje og hvilken olje som passer til bruken av sykkelen koster det noen få hundrelapper å sende inn en oljeprøve. Tilbake får du svar om vanninnhold (fra kondens), kjølevæskeinnhold, innhold av forskjellige metalltyper, viskositet og sotinnhold. Du får og en uttalelse om levetid og egnethet, sender du inn en sammenligningsprøve av oljen når den var ny vil de fleste nok bli overrasket om de sender inn billigolje :lol:
Post Reply